Söndagsbilder 136

Startat av Jona, 19 februari 2012, 02:06:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

i Umeå, intill Norrlands Universitetssjukhus (NUS) och Östra station på Botniabanan bygger man om busstationen.
http://www.umea.se/nybussterminal

Det innebär rakare väg för bussarna genom området och bör även innebära smidigare byten mellan buss och tåg, även om avståndet från Östra till nya bussterminalen blir något längre.
Men låt oss börja bildsvepet innan man satt spadtaget i jorden.


Veolia 3039 lastar av på NUS för att snart fortsätta färden mot Umeå centrum och Busstationen där.
Bussen står intill den från sjukhuset bortre perrongen för söder och västgående länstrafik.


Det är 1 april förra året, och nej, det är inget skämt. Bilderna blir idag som vanligt väldigt inriktad på miljön.
Den här bilden visar den mellersta plattformen som användes av stadstrafiken. Bussen i bild är 5639 som är på väg till Flygplatsen.


Skelleftebuss 247 lastar för att sedan gå som en direktbuss mot Skellefteå. Klockan är ungefär 12 och lunchrusningen har startat.
På bilden ser ni vänthallen (hus till vänster i bild framför buss) men även den norrgående trafikens perrong för länstrafiken.
Vänthallen kommer och rivas då terminal snedställs och vrids in runt hörnet.


Nobina 5733, som tidigare rullat i Gävle står och lastar på mittperrongen och ska snart fara vidare mot Ersboda Handelsområde, linje 7 körde dit i ungefär ett år, i oktober 2011 drogs linje 7 om och numera är linje 2 ensam busslinje på Ersboda.


En överblick, längst till höger ser man plattformen/perrongen för norrgående länstrafik, i mitten stadsbussarnas perrong och längst till vänster i bild skymtar den bortre perrongen för söder och västgående trafik.


Ceris resor tog över trafiken på linje 10 som går som mjölkpalls-buss mellan Umeå och Sundsvall, och här står en av deras nya bussar med godsläpp och lastar för färd söderut.


Nobina 5730, även den från Gävle lämnar Nus för färd mot centrala Umeå och vidare. Här ser man även patienthotellet Björken i bakgrunden.


Låt oss hoppa till september förra året. Nu har man börja riva den gamla bussterminalen och påbörjat nybygget.
Abramssons buss 5 står på bilvägen som privatbilisterna kört på förbi terminalen tidigare. Här gjorde man en tillfällig hållplats för att ersätta plattformen närmast sjukhuset som är under rivning.


Stadsbussarna mot centrum har nu flyttat till perrong 3 längst eftersom perrong 1 är borta och perrong 2 är halvt fylld med en byggarbetsplats.
Stadbussarna från centrum är däremot kvar.


Länstrafiken mot norr som tidigare angjorde perrong 1 använder nu istället perrong 2.

Här ser man en Ybuss mot Sundsvall, en just ankommen buss från Sundsvall (Ceris resor) och en stadsbuss som snart ska till Vasaplan i centrala Umeå och sedan vidare.

Ybuss tog över den södra delen av linje 100 under året och kör nu genomgående trafik Umeå - Sundsvall och vissa tider vidare till Stockholm på kommersiell basis, så trafiken körs numera inte i länstrafikens regi.


Här ser man den direkta bussen till Skellefteå vid lunchtid igen, denna gång körd av Veolia själv. Jämför mot bild med Skelleftebuss 247 så ser man skillnad.
Det låga huset som innehåller bland annat väntsal på tidigare bild är nu, eller ska i alla fall rivas för den nya terminalen ska rymmas.


Mer från byggarbetsplatsen, här ser man återigen Hotell Björken, det ska vi få se mer av senare i svepet också.


Nu hoppar vi till i år, till i onsdags denna vecka.

Hållplats Universum på Köksvägen, i bakgrunden syns en nybyggd rondell till den nya bussterminalen.
Tidigare fick bussarna från Sjukhuset köra runt hotell björken sedan komma genom en kurva in på Köksvägen.
Nu kör man istället rakt fram/kommer rakt fram i rondellen över den forna parkeringen och detta blir en mycket kortare körväg, så både resenärerna och miljö bör vinna på denna nya genväg.

Bussen kör på linje 2, som går till Ersboda handelsområde, men som numera kör via Nydalahöjd istället för linje 6, 9 och 69.
Oktober 2011 gjordes linjerna om, linje 1 tog över delar av linje 6/9 och 69 Till Östra Ersboda via Mariehem men dom kör direkt, inte via Nydalahöjd som man gjorde tidigare. Linje 6 och 9 tog därför över trafiken till Carlshöjd från linje 1 och linje 2 och 7 tog trafiken till Nydalahöjd.


Här ser man Nobina 6915 svänga in från den nya nästan färdigställda terminalen och köra den väg som tidigare var den gamla terminalen, som nu är nästan helt uppriven. Jämför med hotell Björken i bakgrunden.


Precis efter kommer en ny Nobina 7453 på linje 8.


Den nya terminalen har endast 2 perronger och är byggd på längden istället för bredden.

Här kommer Kr trafiks nya buss 412 och passerar intill det hållplatsläge stadsbussarna mot staden använder. I bakgrunden ser man länstrafikens söder och västgående linjer hållplatslägen.


Här låg tidigare bussterminalen, men nu måste Nobina 6914 svänga runt hörnet innan den når sitt hållplatsläge.
Denna bild bör med fördel jämföras med bild 2 i detta svep med flygbussen vid den forna mittplattformen.


Nobina 5356 lastar vid sin hållplats. Varför turen endast är skyltat till Vasaplan och Inte Röbäck kan jag inte svara på.


Sist ut, Kr Trafiks buss 86 rullar in mot sin hållplats för vidare färd mot Sävar. Veoliabussen bakom lastar vid det hållplatsläge den norrgående trafik ska använda och bortanför den, skymd av veolian, ligger stadsbussarnas hållplatser för trafik mot Ersboda, Mariehem/Marieberg och Tomtebo, Carlshöjd Strömpilen med flera,

Eftersom man inte är helt färdig med ombyggnaden ännu så kan jag anta att ett återbesök här igen lär ske fler gånger, väl mött då.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Admir95

Fina bilder och dessutom trevliga att se! Bra jobb!

bussgrabben

Mycket trevligt Jona! Jag gillar dina bildreportage. Dessutom blev du, vad jag vet i alla fall, först med bild på Nobina 7453.

the0fiskis

snygga bilder  :)

"Kr trafiks nya buss 412"
gillar lacken på bussen, man borde anpassa alla lackeringar efter bussarna  :)

Jacob

Mycket fina bilder! Tack speciellt för bilden på KR Trafik 86.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Jag hade hoppats på firmalack på Vännäs, Sävar och Holmsund (dvs i detta fall KR Trafiks egen gula färg) istället för Norrtågsfärgerna/Stomlinjefärgerna. Det blir lite otydligt och ologiskt att ha färgerna för långväga/länsöverskridande trafik i alla Norrlandslän (undantag X-län) även på Umeå kranskommuners förortsbussar.

Bra med sammanslagningen av NUS & Universum dock. :)

Jona

Mer info. Länstrafiken stannar inte vid universum mera. Men det gör stadsbussarna. Dom har däremot sina hållplatsläge vid sjukhuset närmast centrala Umeå vilket ändå gör att avståndet mellan hållplatsläge ändå är någon meter.

Kr kör även med någon äldre fd buss från övik i gul färg. Såg buss 51 på Holmsundslinjen men bilden blev inte presentabel.

Jona på portabla enheten
MVH Filosofen Jona

swedebear

Tack för korten, undrar om man hinner förbi NUS nästa gång man är i Umeå....
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours