Verklig kapacitet led-/boggivagn

Startat av Andy, 13 februari 2012, 14:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Citat
Enligt Bilregistret på Keolis 7041 (MAN Lion's City GL):

Skattevikt, kg: 26000
Tjänstevikt, kg: 18696
Totalvikt, kg: 30000
Max lastvikt, kg: 11304
Teknisk tillåten vikt/axel, kg: 7245
Teknisk tillåten vikt/axel, kg: 12000
Teknisk tillåten vikt/axel, kg: 12000
Antal passagerare, max: 61
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max: 72

Keolis 6459 (Volvo B9S ALE):

Skattevikt, kg: 24270
Tjänstevikt, kg: 17540
Totalvikt, kg: 24270
Max lastvikt, kg: 6730
Garanterat axel/boggitryck 1: 7100
Garanterat axel/boggitryck 2: 11500
Garanterat axel/boggitryck 3: 7100
Antal passagerare, max: 99
Antal sittande passagerare, max: 55
Antal bältade passagerare, max: 55
Antal passagerare i rullstol, max: 1
Antal stående passagerare, max: 46

Jag tror de skrivit fel på passagerarantalet på MAN-bussen. Antar att det bör tolkas som 61 sittande + 72 stående = 133 passagerare. Skillnaden i lastvikt, och därför också passagerarantal är stor. Dessutom kan varje passagerare "med tillbehör" väga 85 kg, jfr Volvos 68 kg per person. Beror allt detta på en klenare konstruktion på Volvobussen, eller är det för att endast drivaxeln har tvillingmonterade hjul? Bussarna är ju ungefär lika stora.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2012, 12:01:24 PM
Det stora bekymret. Jag hade förra veckan över 20 stående på barnvagnsplatsen i en halvtimme i en 15-meters boogibuss med dörrställning 1-1-1. Samtidigt som det var ungefär 20 st tomma stolar i den bakre normalgolvsdelen under hela resan.
Rätt eller ej så säger jag åt folk (genom inre utrop) att sätta sig på de platser som finns, för deras egen skull...