Verklig kapacitet led-/boggivagn

Startat av Andy, 13 februari 2012, 14:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Finns det några bra undersökningar gjorda över busstypernas egentliga kapacitet vad gäller antalet passagerare? Antalet sittplatser är lätta att räkna, men hur många stående får egentligen plats i en ledbuss, respektive boggibuss? Jag har förstått att de siffror som angetts av tillverkaren endast är baserade på antal stolar och tillåtet axeltryck. Därför förefaller vinsten med ledvagn vara mycket mindre än den i själva verket är. Kan detta stämma och finns det något att läsa om detta?

Hur fullt ska det vara innan man riskerar att överskrida maxvikt?

Der_löwe

När man pratar antal resenärer som få stå så menar man person som har en snittvikt av 80 kg.
Antal stående som en buss får tar står alltid angivet framme vid föraren om vi pratar en buss i linjetrafik, i annat fall så står alltid maxlast angivet i registeringsbeviset.

Normalt får man ta ca 30 stående i en låggolvad boggibuss, en låggolvad ledbuss tar ca 80 stående. Det hela beror så klart på maxlasten och hur bussen är utformad, det finns boogibussar som tar betydligt färre stående än 30.

homer

Citat från: Der_löwe skrivet 13 februari 2012, 15:04:22 PM
När man pratar antal resenärer som få stå så menar man person som har en snittvikt av 80 kg.
Antal stående som en buss får tar står alltid angivet framme vid föraren om vi pratar en buss i linjetrafik, i annat fall så står alltid maxlast angivet i registeringsbeviset.

Normalt får man ta ca 30 stående i en låggolvad boggibuss, en låggolvad ledbuss tar ca 80 stående. Det hela beror så klart på maxlasten och hur bussen är utformad, det finns boogibussar som tar betydligt färre stående än 30.


de där med att antalet stående eller sittande finns på förarplatsen gäller nog bara nya bussar, på gamla SL beställda 54XX, 56XX eller Nobina dito 17XX, 18XX har de vad jag kan minnas aldrig suttit några sådana lappar

Mats Karlsson

Hur många stående en buss kan ta beror på tillgänglig ståyta, möjlighet att hålla i sig (antal ledstänger, handtag m.m.) och vilken tillåten totalvikt alt. tillåtna axeltryck bussen har. Här i Sverige räknar vi med 6 personer per kvm och i Tyskland räknar man med 8 per kvm. Men som sagt, det måste finnas möjlighet för de stående att hålla i sig, samtidigt som tillåtna vikter/axeltryck inte får överskridas. Därför kan antalet stående skilja kraftigt mellan olika bussar.

jbnilsson

Volvo B9S. T.ex Keolis 6430 tar max 99 passagerare har jag för mig. Scania boogie, vi tar Keolis 5555 som exempel, är godkänd för max 100 passagerare.

2 vanliga bussar i n/v där den ''korta'' lastar fler pax

Omnilasse

Och som redan sagt är ju det ju 80 kilo som mest man räknar med. Relativt tunga modeller såsom B9S, klarar ju inte många stående alls om man skall gå på axeltrycket. 66 kilo får man väga där, om man ser till max passagerarantal. Och eftersom man har kläder, väskor och annat, och medelvikten har jag för mig är något över 85, så är ju det egentliga antalet stående man vanligen kan ha i en sådan buss ca 25 stycken - utan att få övervikt.

Min egen erfarenhet från att åka i SL-trafiken (där ju bussarna ofta är fullsatta), är väl att en normalbuss, låggolv får plats med ungefär 65 passagerare. Det är ofta svårt - även om man står packade som sillar, att komma över ca 30 stående. Rekordet i en SL buss som jag upplevt är väl 55 stående i normalbuss - fast i dessa fall handlar det om vänliga resenärer som hjälper till genom att klättra upp på hjulen (alltså de upphöjningar där det inte finns några sittplatser) och står väldigt nära utgångarna, i bakre trappen etc. och precis ända fram till framdörren. Så mycket går ju nästan också bara att få in genom att uppmana passagerarna att gå in bak. Det är ju väldigt effektivt - de som står i bussen vill ju ha något bekvämt att hålla i - de som står utanför och riskerar att inte komma på - är ju å andra sidan mycket mer benägna att acceptera en sämre plats, mot att man kommer med bussen...

När det gäller ledbussar (räknat på 55 sittande) så brukar man väl komma upp i ett 50-tal stående. Men problemet är ju längden - det är svårt att få passagerarna att gå ända längst bak i bussen. Ofta "fastnar" ju resenäerna - inte minst pågrund av att det sällan finns något att hålla sig i.

Men det intressanta kanske egentligen är hur många resenärer man bör planera för för att det skall vara bekvämt. Över 15 stående i en normalbuss börjar blir jobbigt och över 25 i ledbuss (ungefär). Så där under bör man ju gärna försöka hålla sig.




lil-sis

Hur många stående beror på bussens maximala tillåtna last (glöm inte väskor och annat folk har med sig!)

Antalet stående behöver inte längre anges i registreringsbevis eller inne i bussen, såsom det var före hmm 2011 tror jag.

Andy

Citat från: jbnilsson skrivet 13 februari 2012, 16:02:32 PM
Volvo B9S. T.ex Keolis 6430 tar max 99 passagerare har jag för mig. Scania boogie, vi tar Keolis 5555 som exempel, är godkänd för max 100 passagerare.

2 vanliga bussar i n/v där den ''korta'' lastar fler pax
Jo, men gör de verkligen det? I praktiken räknar man inte antalet passagerare, än mindre väger man dem, utan man lastar fram till vindrutan (förutsatt att man ser ut ordentligt). Jag tror att det får rum fler i 6430 än i 5555, givet samma trängsel.

Omnilasse

Citat från: Andy skrivet 13 februari 2012, 21:58:02 PM
Jo, men gör de verkligen det? I praktiken räknar man inte antalet passagerare, än mindre väger man dem, utan man lastar fram till vindrutan (förutsatt att man ser ut ordentligt). Jag tror att det får rum fler i 6430 än i 5555, givet samma trängsel.

Men som sagt, vid en poliskontroll är det ju lastvikten som räknas. Visst är det en skolklass kan man kanske lasta en B9S med 99 passagerare, men är det pendlare i rusningstrafik, då skall medelvikten med bagage och annat ligga på ca 67 kilo! Det klarar man knappast. Att som förare alltså lasta mer än ca 30-35 passagerare i en B9S (om ens det) - ja, då torde risken vara rätt stor att man överstiger lastvikten. Blir det poliskontroll kan det alltså bli höga böter till föraren (om man har möjlighet att väga förstås). Kan ju fort bli ett par ton i övervikt!

Nu tycker man kanske att jag är larvig - men om nu en buss är byggd för en viss vikt och man ändå kör med dem på motorväg etc. Då skall ju ändå viktgränserna ändå tas på allvar. Sedan kan man ju undra varför man bygger en buss som inte klarar fler passagerare - men det är ju en helt annan sak.

J0han

men det spelar ingen roll hur mycket en person väger för varje person räknas som 67.5kg och har 7,5kg bagage totalt 75kg så du får lasta x antal personer som står skrivet även om det blir 1tons överlast :)

Omnilasse

Citat från: Johan Ek skrivet 13 februari 2012, 22:41:28 PM
men det spelar ingen roll hur mycket en person väger för varje person räknas som 67.5kg och har 7,5kg bagage totalt 75kg så du får lasta x antal personer som står skrivet även om det blir 1tons överlast :)
Visst, du får lasta, men ägaren kan få betala överlastavgift. Antalet passagerare är ju ett absolut krav som inte föraren får överskrida (då kan han riskera att dömas för vårdslöshet), men oavsett får för den skull inte fordonets totalvikt överskridas. Det senare är ju dock ett mycket mer bagatellartat brott än det förra och som sagt något som belastas ägaren. Sedan om man jämkar eller om polisen faktiskt skulle skriva ut ett bötesföreläggande är ju en annan sak. 

Men här ville jag väl främst lyfta det olämpliga i att ha för många passagerare i en B9s och det märkliga i att man bygger en ledbuss med så låg lastvikt.


Andy

Visst, man får inte lasta en B9S full till vindrutan, pga viktskäl. Men går det överhuvudtaget att lasta en boggivagn med de tillåtna 100 passagerarna någorlunda bekvämt? Utrymmesmässigt, inte vikt- eller registreringsbevismässigt.

Lars

Hur många gånger har man inte lastat till vindrutan, men börjar man granska bakre delen av bussen så är det ofta lite glesare i den änden.
Ett rekord där passagerarantalet räknades som jag själv innehar och nu är preskriberat hade jag i Karlstad från mitten av 80-talet och det var med denna buss http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=21510 en Volvo B10M Vanhool boggi den hade plats för hela 66 sittande och godkänd för 35 stående summa 101 passagerare, vid en matning från busstation till Sundstagymnasiet blev jag sista buss och trafikledaren sa att jag var tvungen och lasta resten och han hjälpte mig packa, vid avsläpp ställde en kille upp och räknade avstigande i bakdörren och när alla gått ut hade jag haft 142 gymnasieelever i bussen.
Det som var speciellt med dessa tidiga GDG boggibussar var att det fanns en manuell dörr som utrymningsväg på vänster sida bak i bussen, den skulle alla bussar ha!

Omnilasse

Citat från: Omnilasse skrivet 14 februari 2012, 00:46:45 AM
Visst, du får lasta, men ägaren kan få betala överlastavgift. Antalet passagerare är ju ett absolut krav som inte föraren får överskrida (då kan han riskera att dömas för vårdslöshet), men oavsett får för den skull inte fordonets totalvikt överskridas. Det senare är ju dock ett mycket mer bagatellartat brott än det förra och som sagt något som belastas ägaren. Sedan om man jämkar eller om polisen faktiskt skulle skriva ut ett bötesföreläggande är ju en annan sak. 

Men här ville jag väl främst lyfta det olämpliga i att ha för många passagerare i en B9s och det märkliga i att man bygger en ledbuss med så låg lastvikt.

Får citera mig själv här och rätta mig något - men kontrollerade med polisen vad som gäller - en förare kan mycket väl bli dömd för oaktsamhet i trafiken om bussen är för tungt lastad - även om man följer maxpassagerarantalet i bussen. Det är helt enkelt förarens skyldighet att ungefärligen beräkna vikten på passagerna för att inte överskrida totalvikten. Gör man inte det, så kan det då alltså bli aktuellt med dagsböter.



Ersa

Citat från: Lars skrivet 14 februari 2012, 22:06:55 PM
Hur många gånger har man inte lastat till vindrutan, men börjar man granska bakre delen av bussen så är det ofta lite glesare i den änden.

Det stora bekymret. Jag hade förra veckan över 20 stående på barnvagnsplatsen i en halvtimme i en 15-meters boogibuss med dörrställning 1-1-1. Samtidigt som det var ungefär 20 st tomma stolar i den bakre normalgolvsdelen under hela resan.