Huvudmeny

Biltullar i Sverige

Startat av Fredrik W, 23 januari 2012, 10:41:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

Citat från: BMJ skrivet 22 april 2012, 17:12:20 PM
Hoppas att man anammar detta resonemang när man planerar "Förbifart Stockholm". En avgifts/skattefinansiering på Essingeleden borde kunna ge ett icke försumbart tillskott i projektbudgeten.

Det borde väl räcka med de mångmiljardbelopp som dras in varje år i de olika skatter som redan ligger i bränslepriset, eller? Problemet är att bilismen finansierar andra sektorer i samhället.

Niklas Bygdestam

Angående utländska bilar som passerar kamerorna för trängselskatt i Stockholm så har det visst hänt ibland att litauiska bilar passerat dessa och räkningen har sedan hamnat hos någon svensk bilägare med samma regnummer. Litauiska regskyltar är väldigt lika svenska, så lika att de dessemellan förväxlas.

Jag kan tänka mig att en bilägare som aldrig är i Stockholm lätt kan överklaga detta och sedan bevisa att det är fel. Men däremot är det värre om någon faktiskt ganska ofta åker genom de här passagerna och råkar få en extra räkning som lydigt betalas utan att veta att det betalats någon gång för mycket.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart

Björn Lövdahl

Citat från: groenis skrivet 26 april 2012, 07:45:05 AM
Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart

Då får dem väl bygga fler ringleder runt Stockholm då..
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Muk

Citat från: groenis skrivet 26 april 2012, 07:45:05 AM
Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart

Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D

Niklas Bygdestam

Citat från: Muk skrivet 26 april 2012, 12:16:45 PM
Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D

Det behövs inte. För politiker slipper trängselskatt med sina svenskregistrerade bilar. De undantas från trängselskatten.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

sa0azs

Citat från: Fredrik W skrivet 24 april 2012, 12:56:55 PM
Det borde väl räcka med de mångmiljardbelopp som dras in varje år i de olika skatter som redan ligger i bränslepriset, eller? Problemet är att bilismen finansierar andra sektorer i samhället.
Som sagt, vägtrafiken bär sina kostnader och avsevärt mer därtill. Att då lägga ytterligare skattter/avgifter på vägtrafiken känns inte okej, oavsett om man gör det för att finansiera infrastruktursatsningar (som alltså redan är finansierade) eller skyller på miljöskäl.

HJP

Citat från: Muk skrivet 26 april 2012, 12:16:45 PM
Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D
****
"....fortsätta...."? Kör de med sådana bilar idag, eller vad menar du?

HJP

Muk

Citat från: HJP skrivet 27 april 2012, 10:51:58 AM
****
"....fortsätta...."? Kör de med sådana bilar idag, eller vad menar du?

HJP

Det var en miljöpartistisk politiker som figurerade i media för något år sedan, då han åkte omkring i en baltiskregistrerad bil. Minns dock inte vilken politisk nivå (kommun, landsting eller riksdag) han befann sig på. Och sedan dömer jag naturligtvis alla partikamrater utifrån den händelsen.  ;D

Lars

Citat från: HJP skrivet 03 februari 2012, 18:00:53 PM
****
Det stämmer.
För ett par år sedan, körde jag Stockholm-Oslo-Stockholm, över dagen. På ett ställe blev vägen bredare, och där fanns några kurar, ungefär som vid en tull/pass-passage. Jag såg dock ingen människa där, heller ingen skylt eller annan anvisning om avgift. När jag körde i motsatt riktning, höll jag "ögonen öppna", men såg ändå ingenting som tydde på betalning.
Efter en tid kom ett betalningskrav med foto på min bil. Reg-skylten gick tydligt att läsa. Jag hade kört på en avgiftsbelagd väg.
Jag minns inte den exakta summan, men avgiften var ungefär SEK 25, och straffavgiften ungefär SEK 100. En anvisning om hur man överklagar bifogades, men också en upplysning om att okunskap, "inte förstått, eller sett skyltar", var ogiltigt skäl för överklagan.
Jag ringde, för skoj skull, till konsumentupplysningen, där man sade: "Man är skyldig att känna till landets lag, både i Norge och Sverige" - bara att betala.
Senare träffade jag en bekant oslobo, som sa att jag hade kunnat betala på närmaste bensinstation, men då ska man ju veta att man har något att betala....  ;)

HJP

De olika biltullarna i Norge har haft lite olika upplägg beroende på vilket företag som sköter dem och i tid.
Den tullen du troligen passerade var den på E18 och den har varit manuell tills alldeles nyligen medan Oslotullarna varit helautomatiska ett par år.
Troligtvis missade du skylten med information om tullen (Norsk skyltning är ofta inte lika tydlig som i Sverige)
Det du gjorde var att du körde i filen för abbonemang och då blev det automatiskt faktura med straffavgift i gamla systemet, du skulle tat filen längst till höger förbi kuren och där fanns det en liten korg som man slängde in norska mynt i och så fick man grön lampa för passering.
I nuvarande system fotas alla som kör förbi och det finns skylt om ett telnr att ringa för upplysning och man kan betala på skyltad bensinmack eller vänta på faktura (det kan dröja ett halvår innan den kommer ibland)
Vill du vara anonym säger du till på macken så raderar de dej från registret när du betalar kontant. Detta är inte möjligt i Sverige
Det enklaste man kan skaffa är ett autopass och bli avtalskund http://www.autopass.no/

När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Sedan så finns det ju även regler i Sverige att utländska innevånare inte får registreras i databaser i Sverige och även detta är väl en del av varför inte utländska bilförare blir registrerad för trängselskatt förutom ovan angivet skäl, detta gäller ju även fartkameror mm.
I Norge är det inte så utan de registrerar även utländska lagöverträdare.
Nu när EU styr det mesta så borde ju ett fordon registrerat i ett EU-land kunna hittas i ett centralt register, rörligheten inom EU är ju fri men genom att ha fordonet registrerat i fel land så kommer man undan en massa regler och avgifter.

HJP

Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 12:54:27 PM
De olika biltullarna i Norge har haft lite olika upplägg beroende på vilket företag som sköter dem och i tid.
Den tullen du troligen passerade var den på E18 och den har varit manuell tills alldeles nyligen medan Oslotullarna varit helautomatiska ett par år.
Troligtvis missade du skylten med information om tullen (Norsk skyltning är ofta inte lika tydlig som i Sverige)
Det du gjorde var att du körde i filen för abbonemang och då blev det automatiskt faktura med straffavgift i gamla systemet, du skulle tat filen längst till höger förbi kuren och där fanns det en liten korg som man slängde in norska mynt i och så fick man grön lampa för passering.
I nuvarande system fotas alla som kör förbi och det finns skylt om ett telnr att ringa för upplysning och man kan betala på skyltad bensinmack eller vänta på faktura (det kan dröja ett halvår innan den kommer ibland)
Vill du vara anonym säger du till på macken så raderar de dej från registret när du betalar kontant. Detta är inte möjligt i Sverige
Det enklaste man kan skaffa är ett autopass och bli avtalskund http://www.autopass.no/

När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Sedan så finns det ju även regler i Sverige att utländska innevånare inte får registreras i databaser i Sverige och även detta är väl en del av varför inte utländska bilförare blir registrerad för trängselskatt förutom ovan angivet skäl, detta gäller ju även fartkameror mm.
I Norge är det inte så utan de registrerar även utländska lagöverträdare.
Nu när EU styr det mesta så borde ju ett fordon registrerat i ett EU-land kunna hittas i ett centralt register, rörligheten inom EU är ju fri men genom att ha fordonet registrerat i fel land så kommer man undan en massa regler och avgifter.
****
Du verkar insatt i detta, så jag ska inte säga emot.
När jag körde norrut, mot Oslo, så såg jag några spärrar som påminde om avgiftsspärrar. De stod till vänster om vägen. Jag tyckte dock att de såg tomma ut.
På tillbakavägen tittade jag efter någon skylt om avgift, eftersom jag anade något sådant. Såg inte mer än på uppvägen, men kan naturligtvis ha missat det. Att skyltningen inte är alltför bra, blev jag varse både i Oslo, mot Hamar, och när jag körde mot Sverige.

Det du skriver om svenska biltullar, är intressant. Man kan undra varför man stiftar lagar, när man sedan går runt dem. vad är tanken  ???

HJP

Olof Lagerkvist

Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 12:54:27 PM
När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Det som juristerna kunnat komma fram till är att med den lagstiftning vi har är det fullt möjligt att avgiftsbelägga nya vägar. Därav var det inget problem med Öresundsbron. Det hade det inte heller varit med Svinesundsbron eftersom den också var ny, men då hade man inte kunnat avgiftsbelägga den gamla bron eftersom den redan fanns. Detta hade naturligtvis inneburit en väldigt olämplig lösning med bara avgift på en nya bron. Därför fick det bli så här med avgift på norska sidan istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Det har faktiskt funnits en avgiftsfinansierad bro i Sverige i modern tid tidigare än såväl Öresundsbron som Svinesundsbron, nämligen Rödöbron i Jämtland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d%C3%B6bron

Observera att avgiften infördes när bron var ny 1993 och skulle då gällt i 20 år. Men redan i januari 1999 blev den avgiftsfri efter ett regeringsbeslut.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag vet inte hur det diskuterats tidigare. Egentligen är bomtull (=vägavgift) och trängselskatt oliika saker. Det är inte Göteborgspolitiker eller invånare som vill ha vägavgfter/trängselskatt utan ett dikret som politiker fått till sig. De som har och kör en bil skall vara med och betala de omfattande infrastruktursatsningar som görs.
Alternativ kan vara höjd vägskatt som drabbar fordon och person som inte har någon som helst nytta . Generell skatt vill staten alltså inte ha. Och för den intresserade så tror jag det finns en hel del litteratur att läsa. Både skatteteori och andra teorier om lokalisering av befolkning. Alternativet till att betala trängselskatt är som sagt att inte köra alls.

BSB101

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 april 2012, 11:56:49 AM
Då får dem väl bygga fler ringleder runt Stockholm då..

Finns en som är På G, kallas Förbifart Stockholm och om inget oväntat händer kommer Essingeleden att avgiftsbeläggas när denna är klar.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:31:12 PM
Det behövs inte. För politiker slipper trängselskatt med sina svenskregistrerade bilar. De undantas från trängselskatten.

Var en nyhet för mig att landets 14 000+ politiker (och då har jag inte tagit med de som bara sitter i en eller flera nämnder) är undantagna trängselskatten. Skicka in ditt skop till Expressen vet ja. ;)