Färgval och utseende på vägmärken

Startat av Roadcat, 17 januari 2012, 16:46:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roadcat

Jag har länge retat mig på en del saker:

1. Färgvalet blå-gult på s.k markeringsskärmar för kurvor, sidohinder mm. Detta färgval har ingen bra synlighet i dagsljus pga dålig färgkontrast. Måhända är synligheten i mörker bättre. Men en bättre kombination hade varit röd-gul eller svart-gul/orange.

2. Svarta symboler/siffror på Röd-vita märken har generellt har bättre synlighet än svarta symboler i röd-gult tycker jag. Alltså tycker jag det är lättare att läsa en norsk hastighetstavla på avstånd, än en svensk.  Sverige borde följa de flesta andra länder som kör EU-typ. Dvs röd-vita märken generellt. Röd-gult för temporära situationer och för att påkalla extra uppmärksamhet.

3. De svenska varningsmärkenas avrundade hörn är inte så snyggt estetiskt. Gillade de gamla märkena bättre, eller tex de finska.

4. Har inte direkt med utseende/färg att göra. Men Transportsyrelsen borde införa hastighetszon-skyltar i den svenska vägmärkesförodningen.


riiga

Jag håller inte riktigt med dig på alla punkter. Punkt 1 kan jag godta, röd-gul vore helt klart bättre. Jag håller däremot inte med dig alls på punkt 2. Röd-gult har bättre synlighet överlag, och speciellt i snö eller mot ljusa bakgrunder. Dessutom är det mycket trevligare att läsa svart text mot gul bakgrund och helhetupplevelsen blir mycket bättre i mitt tycke. På punkt 3 håller jag heller inte med. Jag gillar de rundade kanterna väldigt mycket, och tycker att de finska varningsskyltarna är betydligt fulare med sina skarpa kanter. Hastighetszoner finns redan i viss mån. Skylten som det står exempelvis "max 30 km/tim" på indikerar en rekommenderad hastighet på 30 km/h, och upphör heller inte att gälla i korsningar, utan gäller i ett område.

Roadcat

Upplever det som sagt snyggare och mer läsbart med svart symbol på vit botten. Beror naturligtvis också på fonten.
Punkt 3 är ju naturligtvis en smaksak. :) De finska/norska märkena har bredare röd kant också, vilket påverkar estetiken.
Det finns zonskyltar för rek. hastighet ja. Men även absoluta hastighetsgränser borde kunna zonindelas. På det viset sparar man vägmärken och minskar plottrigheten.


Peter C

Vi har förvillats tillräckligt med de nya hastighetsgränserna, så ny skyltar är nog inte på tal.

Pete

Men om skyltarna blir tydligare (givet att symbolerna inte ändras förstås) borde det väl inte bli mer förvillande, snarare mindre?

Taunusch

#5
Citat från: Roadcat skrivet 17 januari 2012, 16:46:58 PM
Jag har länge retat mig på en del saker:

4. Har inte direkt med utseende/färg att göra. Men Transportsyrelsen borde införa hastighetszon-skyltar i den svenska vägmärkesförodningen.

Enligt min mening fungerar det sällan särskilt bra med områdesskyltningar. Ofta handlar det om relativt stora områden och när fordonsföraren kommit in en bit i området så har skylten, som föraren förhoppningsvis noterat, fallit i glömska.

Andy

Citat från: Roadcat skrivet 17 januari 2012, 17:50:56 PM
Det finns zonskyltar för rek. hastighet ja. Men även absoluta hastighetsgränser borde kunna zonindelas. På det viset sparar man vägmärken och minskar plottrigheten.
Hastighetsskyltar, till skillnad från parkeringsskyltar, gäller ju fram till annat besked, inte bara till nästa korsning. Så de är redan "zon-skyltar". De gånger man ser dem repeteras har det ofta precis anslutit en väg med annan hastighetsbegränsning. Skylten gör nog mera nytta på stora vägen än på den lilla vägen.
I parkeringsfallet finns ju zon-skyltar för att tala om att bestämmelsen gäller tills man får annat besked, för att slippa sätta upp en ny skylt efter varje korsning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Roadcat skrivet 17 januari 2012, 16:46:58 PM
Jag har länge retat mig på en del saker:

1. Färgvalet blå-gult på s.k markeringsskärmar för kurvor, sidohinder mm. Detta färgval har ingen bra synlighet i dagsljus pga dålig färgkontrast. Måhända är synligheten i mörker bättre. Men en bättre kombination hade varit röd-gul eller svart-gul/orange.

2. Svarta symboler/siffror på Röd-vita märken har generellt har bättre synlighet än svarta symboler i röd-gult tycker jag. Alltså tycker jag det är lättare att läsa en norsk hastighetstavla på avstånd, än en svensk.  Sverige borde följa de flesta andra länder som kör EU-typ. Dvs röd-vita märken generellt. Röd-gult för temporära situationer och för att påkalla extra uppmärksamhet.

3. De svenska varningsmärkenas avrundade hörn är inte så snyggt estetiskt. Gillade de gamla märkena bättre, eller tex de finska.

4. Har inte direkt med utseende/färg att göra. Men Transportsyrelsen borde införa hastighetszon-skyltar i den svenska vägmärkesförodningen.


Punkt 1 håller jag med. Ofta är dessa markeringsskärmar röd-vita i andra länder och jag upplever dessa som tydligare än de blå-gula i Sverige.

Punkt 2 är intressant! Det finns några länder till förutom Sverige som har gult i varningmärken eller förbudsmärken eller båda som man har i Sverige. Jag har precis som en annan skribent hänvisar till här också hört att motiveringen till det gula i Sverige är att det ska synas tydligare på vintern när det är snö. Om den betydelsen är så stor låter jag vara osagt. Norge har ju vitt och där har de ännu mer snö än Sverige och tydligen är de nöjda med detta. Min egen erfarenhet när jag åkt i olika länder på vintern är att jag ser de vita varnings- och förbudsmärkena lika bra även när det är snö, men det är möjligt att experter tycker att gula skyltar är bättre. Men jag håller helt med om att symbolerna syns tydligare mot vit bakgrund i jämförelse mot den gula. Så när jag åkt i länder med vita skyltar och blivit van vid dessa brukar jag faktiskt reagera på hur dåligt jag tycker symbolerna syns mot den gula bakgrunden i Sverige. I Polen har man gula varningsmärken som i Sverige. Men deras gulfärg är en aning ljusare än den svenska gulfärgen. Jag tycker faktiskt att de polska skyltarna tack vare den lite ljusare gulfärgen blir lite tydligare än den svenska.

Punkt 3 har jag inte funderat på. Inget land i Europa har helt vassa hörn på varningsmärkena. De brukar alltid vara en aning avrundade i alla fall. Det finns fler länder som har mer avrundat som i Sverige. Vad jag däremot mer och mer har reagerat på är rektangulära skyltar i Sverige. Här har dessa alltid riktigt vassa hörn. Men i t ex Tyskland, Storbritannien och ett flertal andra länder har dessa lite diskret avrundade hörn. I bland annat Storbritannien och Tyskland motiveras denna diskreta avrundning med säkerhet. Skulle något fordon köra på skylten så kan skadorna bli i alla fall lite skonsammare om hörnen inte är vassa menar man. Men i Sverige är hörnen just vassa. Jag pratade med några från Trafikverket om den här saken och de kände till att skyltarna i dessa länder skulle vara säkrare än de svenska tack vare hörnen. Men frågan är om man någon gång kommer att tänka om i Sverige och införa diskreta avrundningar på dessa skyltar även i Sverige? I alla fall på nytillverkade skyltar kunde ju detta vara något att tänka på.

På punkt 4 kan jag bara säga att de redan rört runt i begreppen de senaste åren.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.