Status Swebus Express 42xx o 43xx

Startat av Anders Lundén, 07 oktober 2007, 15:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Okej men du har fortfarande inte svarat på frågan om Nettbuss kontra Concordia.
Om bussarna ägdes av Nettbuss så måste man ha sålt dem till Concordia, om så är fallet är jag med, annars inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2007, 17:04:16 PM
Okej men du har fortfarande inte svarat på frågan om Nettbuss kontra Concordia.
Om bussarna ägdes av Nettbuss så måste man ha sålt dem till Concordia, om så är fallet är jag med, annars inte.

Ja, det är klart. Om man inte skänkt bort dem.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Då du skrev Överföra till moderbolaget Concordia, det var då jag började undra.
Nettbuss har väl inte varit ägt av Concordia eller tvärtom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2007, 17:26:16 PM
Då du skrev Överföra till moderbolaget Concordia, det var då jag började undra.
Nettbuss har väl inte varit ägt av Concordia eller tvärtom.

Det var alltså Swebus Express som lät överföra bussarna till Concordia. Då förutsatte jag att försäljningsprocessen redan var avslutad. Givetvis hade Nettbuss kunnat behålla bussarna och lackera om dem om de hade velat. Men nu valde de alltså inte den lösningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Tack nu blev det äntligen klarare.
Skedde namnbytet vid årsskiftet va?
Fråga till: när upphörde samarbetet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2007, 18:03:44 PM
Tack nu blev det äntligen klarare.
Skedde namnbytet vid årsskiftet va?
Fråga till: när upphörde samarbetet?

Nej, namnbytet från Schøyens etc till Concordia Norge skedde i somras. 1 juli tror jag.
Samarbetet mellan Swebus Express och Nettbuss vill jag minnas upphörde i mars 2006. Det var i alla fall senare än juli 2005, då jag själv hade tillfälle att kolla den här trafiken vid terminalen i Håby. Då kördes fortfarande Swebus Express i samarbete med EuroLines.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Om godsbussen är borta från omloppet på linje 800, har man slutat att köra gods på linjen numera ? Eller har godsflödet minskat så pass att det inte krävs godsbuss längre ?

Det har väl alltid varit mängder med gods, som krävt gods burar på denna linje....?

j-a

Det blev visst någon ändring med bussgods värmland i sommras,då allt godsflöde tog andra vägar.Har inte riktigt koll på hur det var.

Greger Larsson

Hej!

Sedan 1/8 körs en trailer Sthlm(Farsta)-Göteborg som tar om godsflödet mellan västra/södra Sverige och Norrland.
Värmland och norrut går som tidigare mestadels via 45:an och Östersund.

Mvh Greger L

Nicklas Vasa

Ok, tack, finns natt i nitti fortfarande ?

Nicklas Vasa


Knut

Stort sett er alle busser i Norge leaset. Man selger derfor sjelden en buss i ordets rette forstand. Man overfører leasingen til "ny" eier. Bussene her er vel mest sannlolikt regget på et leasing selskap om man sjekker med myndighetene . det blir så utstedt et bruksrett skjema som forteller at eier har gitt bruksretten til brukeren. Nesten alle busser i Schau`s der jeg kjører er enten nyregget på Schau`s eller regget på et leasing firma. Etter at leasing avtalen går ut kjøper man enten ut bussen, bytter den eller forlenger leasing avtalen en ny periode på ca 5 år er det vel
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

S Svensson

Kan man häva leasingen under själva 5 årsperioden ??Måsta man vänta till perioden gått ut??

S Svensson

Enligt uppgift är några av Swebus Express norskregistrerade bussar placerade i MALMÖ. De har tidigare ägts av Nettbuss.
Eftersom det är norskt regnr så borde de har norsk adress. Men Swebus har väl många norskregistrerade bussar eftersom man kör bussar i Norge.
Som jag tidigare skrivit så har E6 expressen gjorts om till Säfflebuss och man kör med norsktreg bussar som tidigare var E6 express och de har då samma inv nr som tidigare.
Vad jag undrar är vilka bussar är det då som kör för Säfflebussen i Norge liksom vilka bussar kom 2007. Har bara sett en MAN som varit med här i detta forum på bild. Nr ändrad är 2027 till 3027 av de svenska. Dessutom går i bland Säfflebuss på linje 602 till Mölnlycke. Tiden upprepar sig alltså för till Mölnlycke kunde man vissa tider t ex under 1991-92 åka Lysekilsexpress.
Man märker tydligt att Säflebussen /Nett satsar på Norgekörning men inte på att utveckla trafiken på andra ställen. Linjen Göteborg-Lidköping-Stockholm (gamla Skandbo) nu nästan är borta. Likaledes går det inteåka nattbuss från Stockholm natt mot söndag söderut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 oktober 2007, 23:17:13 PM
Enligt uppgift är några av Swebus Express norskregistrerade bussar placerade i MALMÖ. De har tidigare ägts av Nettbuss.
Eftersom det är norskt regnr så borde de har norsk adress. Men Swebus har väl många norskregistrerade bussar eftersom man kör bussar i Norge.
Som jag tidigare skrivit så har E6 expressen gjorts om till Säfflebuss och man kör med norsktreg bussar som tidigare var E6 express och de har då samma inv nr som tidigare.
Vad jag undrar är vilka bussar är det då som kör för Säfflebussen i Norge liksom vilka bussar kom 2007. Har bara sett en MAN som varit med här i detta forum på bild. Nr ändrad är 2027 till 3027 av de svenska. Dessutom går i bland Säfflebuss på linje 602 till Mölnlycke. Tiden upprepar sig alltså för till Mölnlycke kunde man vissa tider t ex under 1991-92 åka Lysekilsexpress.
Man märker tydligt att Säflebussen /Nett satsar på Norgekörning men inte på att utveckla trafiken på andra ställen. Linjen Göteborg-Lidköping-Stockholm (gamla Skandbo) nu nästan är borta. Likaledes går det inteåka nattbuss från Stockholm natt mot söndag söderut.

Och linjen Stockholm-Jönköping-Göteborg är helt borta. Visserligen är Nettbuss med i Bus4you och Säfflebussen säljer biljetter till dem men nedläggningen lär ha varit beslutad dem förutan.
Swebus kör väl inga bussar i Norge. Swebus Express gör det som sagt men det är väl inte så många. Sammanlagt behövs nio bussar för att klara trafiken Köpenhamn/Malmö-Göteborg-Oslo och Stockholm-Karlstad-Oslo, men då är alltså även behovet på den svenska sträckan medräknad. Vi har lokaliserat tre norskregistrerade bussar för Swebus Express. Det torde ungefär motsvara den norska andelen av denna trafik.
Enligt tidigare uppgifter är dessa tre bussar placerade hos Concordia i Ski. Men det är väl så att när de finns i Malmö så får de underhåll där och kan väl också disponeras för andra körningar så länge det inte stör de ordinarie körningarna på Norge.
Linjen Göteborg-Lidköping-Stockholm kördes förutom av Skandbo och Säfflebussen själva även Södertälje Trafik AB.
Den korta linje 602 körs av Orusttrafiken och de lånar tydligen in en buss från Nettbuss-kollegan Säfflebussen. Linjen går endast ett par timmar på morgonen och ett par på eftermiddagen. Åtminstone på morgonen borde det finnas expressbussar över.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)