Usel vinterväghållning !!!

Startat av scaniaolsson, 11 januari 2012, 20:17:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Ja jag är lite lätt upprörd (det syns nog på rubriken).

Körde igår morse sträckan Klippan-Hästveda, på måndagskvällen snöade det lätt på hemvägen (samma sträcka) men inget allvarligt.
Mötte då en saltbil på 23:an strax norr Brobykorset (där 119 viker av utanför Stoby), allt frid och fröjd.
Här hemma blev det inget av snön, men hade naturligtvis i beräkningen att det kunde vara längre upp.
Kör uppåt klockan är runt 6.30, allt lungt lite vitt puder i diket från Stoby.
Men sen ! Ungefär i höjd med Ballingslöv började det. Väg 23 är på denna sträcka 2+1 väg. Plötsligt var hela naturen helt vit och vägbanan nästintill likaså.
Vänsterfilen på 2-fälts sträckorna var bara modd eller lössnö och högerfilen i princip två hjulspår med mycket modd och viss lössnö.

Jag kan köpa att man inte hinner med alla sträckor samtidigt, men när mina kollegor som bor i området säger att det inte snöat sedan max 22.30 på kvällen då börjar det glöda lite i mig.
Här har man alltså haft runt 7-timmar på sig att få rent en riksväg med mycket trafik. Möjligen hade man saltat en gång i hopp om att det skulle hjälpa.
I detta läget hjälper bara en sak PLOGNING !!!!!
Väl inne i Hästveda by mötte jag så en plogbil in action, han hade dock gjort betydligt mer nytta ute på 23:an.

Sköter man väghållningen så här ska man inte snacka om nollvision även om det inte hände något just igår.

Ingen skugga ska falla över väghållningsåkarna dom gör ett bra jobb, när dom väl blir utkallade  >:(

Scaniaolsson.
Fordonsintresserad elmontör.

Peter C

Många åkare drar sig innan de sätter bladet  i marken, billigare att salta än att slita på plogbladet.

Drängen

Citat från: Peter C skrivet 19 januari 2012, 07:40:36 AM
Många åkare drar sig innan de sätter bladet  i marken, billigare att salta än att slita på plogbladet.
Får man så sätter man nog ner plogen först!. Betydligt j-ligare att ploga nerkörd snö. Antagligen var saltning beordrad från jourhavande. För det är oftast väghållarn, å INTE åkarn som betalar stålet.