Söndagsbild del 7 (Bonustråd)(Många bilder)

Startat av Jona, 07 oktober 2007, 00:58:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Denna Söndag kör jag bort en fruktansvärt massa bilder som jag tänkt använda som söndagsbild men som jag ändrat mig. Har efter detta 1 bild kvar på lager från dom äldre kamerorna, sedan blir det bilder från Nikon D50 som jag visar på söndagarna framöver. Sistnämnda bilden kommer att läggas ut i en separat tråd.
När det gäller bilderna är ett flertal av dom gamla repriser från gamla bussnack.


Olympus Camedia 360 C om inget annat anges










Minolta AF 5000


Bonusbild i bonustråd, en bild från Nikon D50.

Sammanställning av söndagsbilder finns på denna länk. http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

bussgrabben


Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jona

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 oktober 2007, 13:55:02 PM
Mycket trevliga söndagsbilder!  :)



Tack för alla kommentarer. Det tackas med ännu en bild som planerats som söndagsbild med även där har jag ändrat mig.

/J
MVH Filosofen Jona

Jonas Strömblad



På den här bron utvecklades mitt järnvägsintresse åren 1974-1976!
Jag hade en dagmamma vid Tallbacken (mitt emot glassfabriken för er som känner till stället) i Sickla. Varje dag tog vi en promenad till bron vid Finntorp, och jag vägrade att gå därifrån innan det kommit ett tåg på Saltsjöbanan. Även bussintresset fick jag hos dagmamman. När jag hörde en buss utanför huset for jag upp i fönstret och skulle titta. Lärde mig så småningom vad för typ av buss det var på motorljudet  :)
/J

Peter Öden

Hej !

SGP 256 anges som det står på bussen som en Kiitokori, men är det
inte en Carrus Vega-front ?? Använde det fristående Kiitokori Carrus
karossdelar ?

Mvh Peter Ö

Jona

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 oktober 2007, 20:02:44 PM
På den här bron utvecklades mitt järnvägsintresse åren 1974-1976!
Jag hade en dagmamma vid Tallbacken (mitt emot glassfabriken för er som känner till stället) i Sickla. Varje dag tog vi en promenad till bron vid Finntorp, och jag vägrade att gå därifrån innan det kommit ett tåg på Saltsjöbanan. Även bussintresset fick jag hos dagmamman. När jag hörde en buss utanför huset for jag upp i fönstret och skulle titta. Lärde mig så småningom vad för typ av buss det var på motorljudet  :)
/J



Som svar till Jonas Strömblad kanske man får visa en bild som inte är en bussbild men hör till lokaltrafik. När jag var där och fotade gick tågen var 30 min och bussarna var 3 min typ. Så det blev något fler bussbilder. Fast endast 1 från bron. Gick från Saltsjöbanans HPL Sickla och till Finntorp. Efter att jag fotat 4743 så väntade jag in nästa buss.
En volvo Säffle höggolv ledbuss, med ljus träpanel och blåa stolar invändigt (om jag minns helt rätt alltså) som tog mig till Slusken, förlåt Slussen. Därifrån tog jag första bästa C20 mot Brommaplan.


När jag fotat en stund på Brommaplan så åkte jag med vagnen ovan till...


För vidare färd till Skå Edeby där jag hade logit hos några gamla kompisar till mig och mina päron.

Sedan vill jag tacka er alla som gjorde att denna tråd tog en helt annan ritningen än vad jag först tänkt.
Det är det som är ganska kul med ett diskussionsforum!

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

#7
Citat från: Peter Öden skrivet 07 oktober 2007, 20:37:27 PM
SGP 256 anges som det står på bussen som en Kiitokori, men är det
inte en Carrus Vega-front ?? Använde det fristående Kiitokori Carrus
karossdelar ?

Det verkar som denna tidiga Vegamodell av 2001 års medell byggdes i nästan oförändrad form av Kiitokori.
För den som vill jämföra har Fridströms TUM745 (-99) exakt samma front och karosstyp, men den är 12 meter lång och en "äkta Carrus":


Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Visa gärna fler "okända" bilder från Polarbusstiden framöver.  :)