Luftfartsverket 060 och 065.

Startat av ch buss, 03 januari 2012, 22:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2012, 14:47:49 PM
Vilken utrustning tänker du på då?

Den komradio utrustning som krävs för att få köra på "plattan"?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Behövs ingen komradio för plattan, behövs bara för fältet, och där kör inte bussarna.

Den enda komradio som finns i bussarna används både på landside och airside för att organisera trafiken från bussarnas kordinator.

Carl Eric

Att det inte krävs radio för att köra på vägarna på airside visste jag, men krävs det inte radio för att få lämna vägarna?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Den enda gången det behövs radio är om man ska ut på rullbanorna eller taxibanorna, då ska du dessutom ha rätt behörighet på din sk badge och ha en flygplatsanpassad radiokurs och utbildning i bansystemet. Och där ute är aldrig bussarna.

Om du ska ut på plattan är det bara att köra, självklart ska du vara där så lite som möjligt. Men vi som har plattan som arbetsplats måste ju.

Carl Eric

Okej, då kom jag ihåg fel! PRAOade hos dåvarade LFV, men det måste ha varit 2009. Tiden går fort!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Kan ju ha ändrats sen dess också:)

the0fiskis

Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2012, 14:47:49 PM
Vilken utrustning tänker du på då?
det måste bland anant vara "blandare" på taket och utbildade förrare...
Men som näms tidigare krävs det säkerhetsgenomgång av fordornet vid varje in/ut passage och det kan ta lite tid för en vanlig bil(~2-5 min) vet inte hur länge det tar för en hel buss  :-X och det skulle ju anstränga säkerhets personalen onödigt mycket om en buss skulle åka in/ut från air side till "vanliga sidan"
Citat från: Carl Eric skrivet 15 januari 2012, 18:45:01 PM
Att det inte krävs radio för att köra på vägarna på airside visste jag, men krävs det inte radio för att få lämna vägarna?
nä det krävs egentligen inge för få köra på vägarna inne på air side men om man ska köra på landningsbana ect så kärvs det blandare (orange)
vad ja förstot har dem flesta som rör sig utanför vägare ändå radio av något slag för enklare och smidigare kontakt om dem kommer ivägen ect.

Cyklisten

Att satsa på gasbussar mm. när det gäller trafik runt flygplatser känns lite väl onödigt, eller?  ;)

bjorn_k

Citat från: Cyklisten skrivet 15 januari 2012, 21:31:53 PM
Att satsa på gasbussar mm. när det gäller trafik runt flygplatser känns lite väl onödigt, eller?  ;)
Lite ironi? :-P

Nej, men det är så att i Arlandas fall så räknas ALLT utsläpp in i miljötillståndet för flygplatsen... Dvs dessa bussar, taxibilar, rampfordon, brandbilar... Tillochmed privata/civila bilar som används för hämta/lämna eller annat inom flygplatsområdet faller in under detta utsläppstak. Totalt idiotiskt att LFV skall behöva betala för privatpersoners bilar utsläpp...

lil-sis

Vad jag fick höra på ett miljömöte på arlanda så räknas även trafiken på motorvägen in i miljötaket då den går innanför "gränsen" på kartan  ::)

Undrar om det inte är i år som det ska vara 0 koldioxidutsläpp på Arlanda (flygtrafiken undantagen)? Det var bara några år fram i tiden när jag satt och lyssnade på det där...