Luftfartsverket 060 och 065.

Startat av ch buss, 03 januari 2012, 22:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2012, 14:47:49 PM
Vilken utrustning tänker du på då?

Den komradio utrustning som krävs för att få köra på "plattan"?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Behövs ingen komradio för plattan, behövs bara för fältet, och där kör inte bussarna.

Den enda komradio som finns i bussarna används både på landside och airside för att organisera trafiken från bussarnas kordinator.

Carl Eric

Att det inte krävs radio för att köra på vägarna på airside visste jag, men krävs det inte radio för att få lämna vägarna?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Den enda gången det behövs radio är om man ska ut på rullbanorna eller taxibanorna, då ska du dessutom ha rätt behörighet på din sk badge och ha en flygplatsanpassad radiokurs och utbildning i bansystemet. Och där ute är aldrig bussarna.

Om du ska ut på plattan är det bara att köra, självklart ska du vara där så lite som möjligt. Men vi som har plattan som arbetsplats måste ju.

Carl Eric

Okej, då kom jag ihåg fel! PRAOade hos dåvarade LFV, men det måste ha varit 2009. Tiden går fort!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Menzies

Kan ju ha ändrats sen dess också:)

the0fiskis

Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2012, 14:47:49 PM
Vilken utrustning tänker du på då?