Nu har det hänt igen, en av de våra blev stenad.. (bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 06 oktober 2007, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2007, 18:01:59 PM
Jag tror jag vet varför. I stökiga områden där "fri fostran" rått sedan en tid kan ungdomarna inte ta ett nej när bussförare från ett specifikt företag säger åt dem att inte ha fötterna på sätena, skräpa ner och trycka oavbrutet på stoppknappen osv.
Sedan finns det oftast små änglar på andra skolbussar från exakt samma skolor, men jag antar att de ohyfsade ungarna i den utsatta bussen hetsar varandra tills det stegrat upp till hemska nivåer.
Du har säkerligen rätt. Ungj***ar är det minsta man kan säga om dom.

//Simon

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 08 oktober 2007, 18:13:20 PM
Du har säkerligen rätt. Ungj***ar är det minsta man kan säga om dom.

Påminner lite om jättearga ungdomar som inte kan acceptera att polisen tar fast dem när de kört i 70 km/h med mopeden framför en polisbil. Eller vuxna män som slår till poliser som försöker bötesfälla dem för trafikbrott (rödljusköning mm) under cykling.

LinusA

#47
Citat från: Simon A skrivet 08 oktober 2007, 17:19:59 PM
En fond för att skydda bussförarna vore verkligen ingen dum idé.

Bra idé!! (om detta inte redan finns inom facket/

En fond med syfte att
(1) stödja bussförare som blivit utsatta för våld och hot i samband med yrkesutövningen (inte bara ekonomiskt utan även symboliskt),
(2) arbeta/fundera över den allmänna samhällsutvecklingen (varför gör ungdomar/övriga så här? Hur kan man lösa det på lång sikt?),
(3) sprida goda idéer för hur man löst problem i andra områden (som exemplet där någon kört föräldrarna i den smutsiga skolbussen) och
(4) visa att vi inte tolererar detta (med hänvisning till Andreas L).

En ekonomisk startplåt tror jag vi kan få ihop från de stora bussföretagen, lhm och möjligtvis facket, bussbranschen mfl. Sen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skänka en hundralapp till detta goda syfte, att visa stöd för kollegor som blivit utsatta.

Krävs dock en hel del arbete (?) för att ro detta projekt.

Fler tankar/reaktioner?

Simon A

Citat från: LinusA skrivet 08 oktober 2007, 21:53:25 PM
Bra idé!! (om detta inte redan finns inom facket/

En fond med syfte att
(1) stödja bussförare som blivit utsatta för våld och hot i samband med yrkesutövningen (inte bara ekonomiskt utan även symboliskt),
(2) arbeta/fundera över den allmänna samhällsutvecklingen (varför gör ungdomar/övriga så här? Hur kan man lösa det på lång sikt?),
(3) sprida goda idéer för hur man löst problem i andra områden (som exemplet där någon kört föräldrarna i den smutsiga skolbussen) och
(4) visa att vi inte tolererar detta (med hänvisning till Andreas L).

En ekonomisk startplåt tror jag garanterat vi kan få ihop från de stora bussföretagen, lhm och möjligtvis facket, bussbranschen mfl. Sen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skänka en hundralapp till detta goda syfte, att visa stöd för kollegor som blivit utsatta.

Krävs dock en hel del arbete (?) för att ro detta projekt.

Fler tankar/reaktioner?
Håller med dig till 100%. Mycket sunda idéer. Vill ju inte att min pappa ska råka illa ut på jobbet och om han skulle göra det så ska han kunna få ett stöd. Det gäller alla förare.

//Simon

Nico

Visst är tanken i sig god. Dock angriper idén ju bara symptomen [med alltmer osunda inställningar] och missar helt orsakerna till att problemen uppstår. I övrigt finns redan olika former av stöd, t.ex. hos Busslink med kamratstödjare. Magnus J kan kanske berätta mera?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas Ljungqvist

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2007, 18:01:59 PM
Jag tror jag vet varför. I stökiga områden där "fri fostran" rått sedan en tid kan ungdomarna inte ta ett nej när bussförare från ett specifikt företag säger åt dem att inte ha fötterna på sätena, skräpa ner och trycka oavbrutet på stoppknappen osv.
Sedan finns det oftast små änglar på andra skolbussar från exakt samma skolor, men jag antar att de ohyfsade ungarna i den utsatta bussen hetsar varandra tills det stegrat upp till hemska nivåer.

Precis så, eller att dom inte förstår varför föraren vänder bussen o kör till garaget medans de små liven sliter ut allt vad inredning heter i bussen.. De e mycke som leder till detta förakt mot förarna, de finns de som förnekar detta men dessa människor lever i en fantasivärld.. Jag kommer mycke bra överens med de flesta ungdommar jag kör på men i två byar vi servar finns ett par gäng orosmåln som hetsar sig själva och många av sina "undersåtar" till sådana här händelser...

Andreas Ljungqvist

Citat från: LinusA skrivet 08 oktober 2007, 21:53:25 PM
Bra idé!! (om detta inte redan finns inom facket/

En fond med syfte att
(1) stödja bussförare som blivit utsatta för våld och hot i samband med yrkesutövningen (inte bara ekonomiskt utan även symboliskt),
(2) arbeta/fundera över den allmänna samhällsutvecklingen (varför gör ungdomar/övriga så här? Hur kan man lösa det på lång sikt?),
(3) sprida goda idéer för hur man löst problem i andra områden (som exemplet där någon kört föräldrarna i den smutsiga skolbussen) och
(4) visa att vi inte tolererar detta (med hänvisning till Andreas L).

En ekonomisk startplåt tror jag vi kan få ihop från de stora bussföretagen, lhm och möjligtvis facket, bussbranschen mfl. Sen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skänka en hundralapp till detta goda syfte, att visa stöd för kollegor som blivit utsatta.

Krävs dock en hel del arbete (?) för att ro detta projekt.

Fler tankar/reaktioner?

Tanken är mycket god och hittar du ett gäng som vill driva detta så tycker jag att du är en klippa.... Sen ligger det lite i de Nico skriver, vi måste vakna i samhället och börja adressera källan och strypa detta i sin linda för att komma till rätta med allt... Jag kan inte minnas att det förekom på så "daglig basis bara för 10 år sedan....


Andreas Ljungqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 oktober 2007, 16:56:58 PM

Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta. Kan du förklara dig lite bättre? Stenkastningar mot bussar och förare som ibland riskerar livet under en körning är allvarliga saker och då begriper jag inte varför du väljer att "skämta" om detta

Det gör nog ingen inte ens han själv.. Kanske vill han framstå som en clown som ingen lyssnar på...

Ersa

#53
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 oktober 2007, 08:49:47 AM
Precis så, eller att dom inte förstår varför föraren vänder bussen o kör till garaget medans de små liven sliter ut allt vad inredning heter i bussen.. De e mycke som leder till detta förakt mot förarna, de finns de som förnekar detta men dessa människor lever i en fantasivärld.. Jag kommer mycke bra överens med de flesta ungdommar jag kör på men i två byar vi servar finns ett par gäng orosmåln som hetsar sig själva och många av sina "undersåtar" till sådana här händelser...

Det värsta är ju att det hela leder till en nedåtgående spiral. Föraren blir arg för att ungdomarna beter sig illa, och ungdomarna blir sura för att föraren säger ifrån, och så fortsätter det. Ibland så långt som till nivån Thyggessons råkat ut för. Jag skulle vilja att huvudmannen Skånetrafiken tar sitt ansvar och tog tag i just denna stenkastning genom att skicka ut några tjänstemän tillsammans med polisen för ett allvarligt snack till alla de familjer där Thyggessons ens misstänker att bråkstakarna bor.

Det ironiska är att de situationer jag har hört talas om, när föraren lessnat och antingen vänt tillbaka till skolan, eller slängt ut alla ungar i regnet vid en trafiksäker hållplats, eller stannat och stängt av bussen samt öppnat alla bakdörrar i 25 minusgrader i 20 minuter har föräldrar ringt ner skola och bussföretag med klagomål. Ingen verkar vilja ta reda på orsaken till att någon vuxen drog en gräns och sa ifrån.
Men samtidigt har vi en uppåtgående spiral på andra bussar. Glada elever som anförtror sig till en med t.ex kärleksproblem och drar upp stämningen i hela bussen varje dag, även på måndagmornar. Och de är ändå i majoritet i de områden jag kört.  :)


Simon A

 Glada elever som anförtror sig till en med t.ex kärleksproblem och drar upp stämningen i hela bussen varje dag, även på måndagmornar. Och de är ändå i majoritet i de områden jag kört.  :)
[/quote]
Det är ju tur att såna ungdomar(inräknar mig själv som en sådan)finns också så inte vi alla blir förknippade med stenkastare och misshandlare.

//Simon

Rickardo

I Oxie utaför Malmö var det  en del stenkastning mot Veolias stadsbussar för ett tag sedan.
Läste i Skånska Dagbladet idag att hela högstadieskolan i Oxie har informerats av polis och representanter från bussföretaget. Detta tycker jag är ett bra sätt att markera och förstå för ungdommarna att detta inte är acceptabelt. I Oxie ställes kvällsturerna in i 3 dagar och förhoppningsvis har nu de som gjort detta förstått farligheten och följderna av det inträffade.
Det ska även sägas att stenkastningen mot bussarna i Oxie har upphört
/Rickardo

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 09 oktober 2007, 10:26:23 AM
Det ironiska är att de situationer jag har hört talas om, när föraren lessnat och antingen vänt tillbaka till skolan, eller slängt ut alla ungar i regnet vid en trafiksäker hållplats, eller stannat och stängt av bussen samt öppnat alla bakdörrar i 25 minusgrader i 20 minuter har föräldrar ringt ner skola och bussföretag med klagomål. Ingen verkar vilja ta reda på orsaken till att någon vuxen drog en gräns och sa ifrån.
Men samtidigt har vi en uppåtgående spiral på andra bussar. Glada elever som anförtror sig till en med t.ex kärleksproblem och drar upp stämningen i hela bussen varje dag, även på måndagmornar. Och de är ändå i majoritet i de områden jag kört.  :)


Så om du åker med ett SJ-tåg och några andra vuxna börjar uppföra sig dåligt vore det då OK om personalen stannade och slängde av alla?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2007, 22:54:55 PM
Så om du åker med ett SJ-tåg och några andra vuxna börjar uppföra sig dåligt vore det då OK om personalen stannade och slängde av alla?

Jag har aldrig sagt att det var okej att sätta av alla barn. Jag föredrar att man vänder tillbaka till skolan och sätter av alla barn där om det urartar inne i bussen. Man kan ju inte köra på ett trafiksäkert sätt om resenärer rycker bort stolsdynor osv.
Om vuxna människor mot all förmodan börjar riva sönder inredning, skrika, och klo**ra i ett SJ-tåg ger jag mig tusan på att personalen på tåget ingriper på något sätt, stannar tåget och tillkallar polis och/eller ambulans för de störande. Här kanske SJ-mannen Strömblad fyller i vad reglementet säger om extrema störningar?

Andreas Ljungqvist

Citat från: Verspieder skrivet 10 oktober 2007, 14:08:20 PM
Jag har aldrig sagt att det var okej att sätta av alla barn. Jag föredrar att man vänder tillbaka till skolan och sätter av alla barn där om det urartar inne i bussen. Man kan ju inte köra på ett trafiksäkert sätt om resenärer rycker bort stolsdynor osv.
Om vuxna människor mot all förmodan börjar riva sönder inredning, skrika, och klo**ra i ett SJ-tåg ger jag mig tusan på att personalen på tåget ingriper på något sätt, stannar tåget och tillkallar polis och/eller ambulans för de störande. Här kanske SJ-mannen Strömblad fyller i vad reglementet säger om extrema störningar?

Klart man åker till skolan/åkeriet med bussen vilket som lämpar sig bäst, man kan/får inte sätta av någon unge ute på linje... Men ett hot om vändande buss brukar funka, men att de ska behövas är tråkigt...

Sen är det ju så att man till och med nödlandar flygplan om någon stör ordningen tillräckligt...

Någon/några måste stampa ner foten någon gång innan samhället spårar ur helt..

Till JO: Om några vuxna börjar uppföra sig dåligt på ett tåg etc. så har iaf jag och jag hoppas några till med mig tillräckligt civilkurage att tillrättavisa även dessa..


Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 11 oktober 2007, 00:44:20 AM
Till JO: Om några vuxna börjar uppföra sig dåligt på ett tåg etc. så har iaf jag och jag hoppas några till med mig tillräckligt civilkurage att tillrättavisa även dessa..



Varje transportsätt måste naturligtvis anpassa åtgärderna till dess möjligheter. Det är inte speciellt lätt att vända ett tåg och köra tillbaka det till utgångsstationen vid bråk utan i stället gäller att vid extremt bråk ombord stoppas tåget och polisen kallas till platsen. Är det inte fullt så allvarligt så kallas polisen till nästa station där tåget kan få stå en längre tid i väntan på att polisen skall komma och/eller utföra sitt ingripande.
Det där med civilkurage hos andra resenärer kan man nog glömma. När en 150 kilo tung och 2 meter lång kille skallade mig helt oprovocerat i en vagn på 1970-talet var det inte någon passagerare som ingrep. Däremot ingrep den 160 cm långe tågmästaren. Vad busen inte visste var att denne trots sin litenhet hade ett förflutet som boxare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)