+ 2010 #24 - Marbus B3 090 ViveTH

Startat av Bergenga, 25 december 2011, 14:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #24
Marbus B3 090 ViveTH


Så var tiden kommet for den siste av de 24 lukene, ett år og en dag forsinket dessverre. Men dette blir ikke slutten på bildene fra Sveits, for de fleste bildene er jo ikke vist ennå. Flere bilder vil komme når jeg finner tid og anledning til å behandle dem, skrive tekst og legge dem ut, innimellom alle de andre bildene jeg gjerne vil vise.

Bussen det handler om i denne luken er bussen som reisefølget hadde til og fra gjennom hele turen. Bussen er av merket Marbus, som definitivt ikke er noe kjent merke her i nord. Bussen er bygget i byen Maribor i det nordlige Slovenia, en drøy mil fra grensen til Østerrike. Produksjonen startet der som Tovarna avtomobilov Maribor (TAM) i 1947. De var en stor yugoslavisk produsent av forskjellige kjøretøyer, men i 1996 var det slutt og produksjonen ble lagt ned. I 2001 ble det startet ny produksjon under navnet Tovarna Vozil Maribor (TVM). TVM produserte litt forskjellig, og Marbus var midi- og minibussmerket dems. I tillegg produserte de flyplassbussene for Neoplan, de som nå Viseon Bus har overtatt. I mars i år gikk TVM konkurs, så produksjonen der er nok lagt ned for godt.

Bussen vår var av modellen B3 090 ViveTH. Dette er en liten turbussmodell, som sånn sett passer bra til en liten gruppe på svingete veier. Bussen er 9,58m lang, 3,56 meter høy og har 4,70m akselavstand, og havner derfor mellom Setra S309HD og S411HD i størrelse. Noe særlig om det tekniske ved bussen vet jeg ikke, og jeg er heller ikke sikker på hvor gammel den er. Det hadde seg nemlig sånn at sjåføren bare kunne italiensk og litt fransk. Alle i reisefølget kunne stort sett engelsk og tysk, mens reiselederen også kunne litt fransk. Da ble all kommunikasjon med sjåføren gjennom reiseleder på litt fransk, så noe bussprat ble det ikke.
Man merket at det var en kort buss, men ellers virket kjøreegenskapene greie, og den gikk like greit på svingete veier og på motorvei. Bussen hadde sideforskyvbare seter, noe jeg gjorde resten av reisefølget oppmerksomme på. Det var greit i varmen der nede.


Selskapet som eier bussen heter Giosy Tours og holder til i Cadenazzo i kantonet Ticino, et lite stykke øst for Locarno. Første møtet med bussen ble på flyplassen i Malpensa, og som en ser av merkinga var det ikke en ukjent destinasjon for selskapet.


TI 8140 ved SEA Aeroporti di Milano, Malpensa, 28.06.2010.


Første stopp hvor det ble anledning til å titte på bussen ble på Simplonpasset. Jeg vil ikke si at det er den mest velskapte bussen jeg har sett, men den er da ikke så ille heller.






TI 8140 ved Monte Leone, Simplonpasset, 28.06.2010.


Bussen tok oss til Täsch første dagen. Andre dagen var vi i det området, og tredje dagen gikk turen med toget Glacier Express helt til St. Moritz, og det var der vi møtte den igjen på ettermiddagen, bare for å kjøre oss til hotellet. Her stående ved siden av et gammelt postromskip. :)


TI 8140 ved St. Moritz Bahnhof, 30.06.2010.


Jeg får også ta med et bilde jeg tok av førerplassen, med sjåfør. Sjåføren var relativt kortvokst, så selv om det ser romslig ut for han, tror jeg ikke jeg ville fått plass der. Et stykke av turen prøvde jeg guidesetet, og det var heller trangt. For å si det sånn så kunne jeg ikke tenke på å sitte med beina rett framover der, ikke i nærheten engang.


TI 8140 i Via Grevas, St. Moritz, 30.06.2010.


Og så var vi framme i St. Moritz Bad, ved hotellet som lå rett ved Signalbahn, en av de mange gondolbanene i området.


TI 8140 ved Signalbahn, St. Moritz Bad, 30.06.2010.


To dager senere skulle vi videre fra St. Moritz med Bernina Express til Tirano. Sannsynligvis var det egentlig meningen at vi skulle bo på hotell i Pontresina, for det var der vi gikk på toget. Da ble det selvsagt en liten tur med bussen dit. Der møtte vi også på en annen buss fra samme selskap og samme reiseoperatør, som hadde med et dansk reisefølge, som skulle dele vogn med oss på toget. Danskenes buss står her fremst, og vår står bakerst. Begge er av samme modell, men hekken var litt forskjellig, så de er tydeligvis ikke samme årsmodell.


TI 144384 og TI 8140 i Pontresina, 02.07.2010.


I Tirano stod begge bussene oppstilt ved siden av hverandre, klare for å kjøre både oss og danksene videre på turene.


TI 8140 og TI 144384 i Tirano, 02.07.2010.


Den siste morgenen var det avgang fra hotellet vårt i Minusio, Locarno.


TI 8140 ved Hotel Alba, Minusio, 04.07.2010.


Den siste dagen gikk stort sett med til å kjøre den lange etappen fra Locarno i sør til Zürich i nord, og med bare fine motorveier ble det at man tittet litt rundt seg og opp i taket. Der fant jeg ut at bussen har egen hosteknapp. :P




En hel dag på reise i en buss uten toalett er ikke noe særlig, så noen pauser ble det. Den første ble ved Gotthard Raststätte, like nord for Gotthardtunnelen.




TI 8140 ved Gotthard Raststätte, Schattdorf, 04.07.2010.


Og så til slutt et bilde fra da vi gikk av bussen på flyplassen i Zürich. En var blitt godt vant med bussen, men det var nok like greit å la den bli igjen der. Marbus er ikke et merke jeg savner på veiene her nord.


TI 8140 ved Flughafen Zürich, Kloten, 04.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Øyvind Berg skrivet 25 december 2011, 14:37:53 PM




TI 8140 ved St. Moritz Bahnhof, 30.06.2010.


TI 8140 ved Signalbahn, St. Moritz Bad, 30.06.2010.





   Har du bild på Starliner i bakgrunden också?

   //Niclas


Bergenga

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 december 2011, 23:57:32 PM
   Har du bild på Starliner i bakgrunden också?

   //Niclas

Jeg tror du allerede vet svaret på det spørsmålet. ;) Men det ble bare ett bilde i samme vinkel, noe annet var det ikke tid til.
Bilde kommer ikke nå, men kanskje et av de neste temaene på bildene fra Sveits blir postbusser i Graubünden. :)
Mvh.
Øyvind Berg

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bergenga

Citat från: yngrot skrivet 26 december 2011, 11:31:28 AM
ser inga bilder

Det skyldes dessverre nattens uvær. Webhotellet jeg bruker befinner seg på Fagernes i Valdres, og der er de fortsatt uten strøm.
Over nesten hele Norge har det vært strømbrudd i kortere eller lengre tid i går kveld og i natt. Her i Kviteseid var det borte bare en time fra 22 til 23. Andre plasser var de ikke så heldige.
Jeg håper de får strømmen tilbake i løpet av dagen, så du får bare ha litt tålmodighet. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Øyvind Berg skrivet 26 december 2011, 00:21:04 AM
Jeg tror du allerede vet svaret på det spørsmålet. ;) Men det ble bare ett bilde i samme vinkel, noe annet var det ikke tid til.
Bilde kommer ikke nå, men kanskje et av de neste temaene på bildene fra Sveits blir postbusser i Graubünden. :)

  Ingen fara, då har man att se framemot  ;D  ;D  ;D

  //Niclas


Bergenga

Nå er bildene mine oppe på nett igjen. De fikk strømmen tilbake allerede første kvelden, men nettverket kom ikke opp igjen før nå i kveld.
Beklager at bildene var borte, men det var ikke så mye å gjøre med det. Det var dessuten ingen grunn for å laste dem opp et annet sted, siden det bare ville vært temporært.
Mvh.
Øyvind Berg

yngrot

Härliga bilder  tur strömmen kom tillbaka igen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina