Huvudmeny

Rondeller

Startat av Jan I Nilsson, 19 december 2011, 20:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: JB skrivet 03 oktober 2012, 21:30:09 PM
Med risk för att väcka en sovande björn, men på vilket sätt kör inte riiga enligt reglerna? Reglerna säger att man ska blinka höger när man lämnar en rondell. Det har riiga sagt att han gör. Så vad är problemet? Stör det er att han blinkar vänster in i en rondell när han ska vänster? Det finns vad jag vet inget förbud mot att göra det, jag gör det själv. Inte i alla rondeller, men där det kan förtydliga, oftast i mindre rondeller. Där kan det inte skada att meddela sin avsikt till mötande trafik, speciellt om man ska vänster i en rondell där de flesta kör rakt. Har en gång varit nära att köra in i sidan på en stadsbuss som körde ut rakt framför mig i en rondell, sedan dess brukar jag försöka vara övertydlig i trafiken.
****
Ja, i just denna fråga, så var jag en "sovande björn", och lite yrvaket känner jag mig tilltalad.
I ditt exempel, svarar jag: I en enfilig rondell (eg. cirkulationsplats), kan din vänsterblinkers inte missuppfattas, men känns helt onödig. I en tvåfilig, där du ligger i ytterfil, betyder vänsterblink, att du ska byta till innerfil. Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.
Den bussförare, som du hänvisar till, gjorde fel. Det gör vi alla ibland. Men om man ska anpassa sitt körande efter alla som gör fel, så blir det besvärligt, skulle jag tro. Bättre då att köra enligt reglerna.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2012, 23:55:35 PM
Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.

Det kan den ha i vilken korsning som helst, eftersom det kan betyda både att man tänker svänga vänster och att man tänker vända. Jag har aldrig hört någon propagera för att vänsterblink bara borde få användas i den ena av dessa betydelser!

Högerblink kan också ha två betydelser: att man tänker svänga höger, eller att man tänker stanna vid vägkanten (t ex vid en busshållplats). Det senare bruket är inget som helst krav enligt någon trafikregel, men många gör det i alla fall, och de blir inte bötfällda för det, ty det är inte förbjudet, vilket det för övrigt inte heller är att blinka vänster när man kör in i en cirkulationsplats.

Jag undrar även vad du menar att det skulle vara för något problem med att samma tecken kan betyda flera olika saker? I vilket fall som helst är det riskfyllt (för att inte säga förbjudet) att försöka köra om ett fordon som ger tecken, på den sidan där det blinkar. Den saken är likadan oavsett förarens närmare avsikter, och är ju ett av huvudskälen till att man använder körriktningsvisare överhuvudtaget!

HJP

Citat från: JDS skrivet 29 oktober 2012, 02:23:22 AM
Det kan den ha i vilken korsning som helst, eftersom det kan betyda både att man tänker svänga vänster och att man tänker vända. Jag har aldrig hört någon propagera för att vänsterblink bara borde få användas i den ena av dessa betydelser!

Högerblink kan också ha två betydelser: att man tänker svänga höger, eller att man tänker stanna vid vägkanten (t ex vid en busshållplats). Det senare bruket är inget som helst krav enligt någon trafikregel, men många gör det i alla fall, och de blir inte bötfällda för det, ty det är inte förbjudet, vilket det för övrigt inte heller är att blinka vänster när man kör in i en cirkulationsplats.

Jag undrar även vad du menar att det skulle vara för något problem med att samma tecken kan betyda flera olika saker? I vilket fall som helst är det riskfyllt (för att inte säga förbjudet) att försöka köra om ett fordon som ger tecken, på den sidan där det blinkar. Den saken är likadan oavsett förarens närmare avsikter, och är ju ett av huvudskälen till att man använder körriktningsvisare överhuvudtaget!
****
Man kan naturligtvis driva ett resonemang in absurdum, om man vill.
Om man tänker vända i en vägkorsning, så är det också en vänstersväng, men avslutas lite senare, än en vanlig vänstersväng  90°.
Om du kör på en vanligt landsväg, och de svänger vänster. Blinkar du vänster då också, för att vara tydlig. Jag tror inte det. I princip är det samma sak som att följa en rondell åt vänster. Jag vet inte om det står någonstans, att man inte får blinka vänster på exemplet med landsvägen, men ingen gör det, även om det finns tvärvägar åt höger.

HJP

Andy

Citat från: HJP skrivet 28 oktober 2012, 23:55:35 PM
Det verkar, för mig, en aning märkligt, att en vänsterblink kan ha två betydelser.
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?
Citat från: HJP skrivet 29 oktober 2012, 16:20:43 PM
****
Man kan naturligtvis driva ett resonemang in absurdum, om man vill.
Om man tänker vända i en vägkorsning, så är det också en vänstersväng, men avslutas lite senare, än en vanlig vänstersväng  90°.
Enligt en dom från 2003 (https://lagen.nu/dom/rh/2003:67) är en U-sväng och vänstersväng två skilda saker, för vilka tecken med vänster körriktningsvisare ges i båda fall.
Citat från: HJP skrivet 29 oktober 2012, 16:20:43 PM
Om du kör på en vanligt landsväg, och de svänger vänster. Blinkar du vänster då också, för att vara tydlig. Jag tror inte det. I princip är det samma sak som att följa en rondell åt vänster. Jag vet inte om det står någonstans, att man inte får blinka vänster på exemplet med landsvägen, men ingen gör det, även om det finns tvärvägar åt höger.
Jämför ditt resonemang med situationen där huvudleden svänger i korsningen.

Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.

JDS

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.

Det som trafikförordningen säger är att man ska ge tecken vid sväng. Det spelar ingen roll om man kör på en huvudled eller inte, poängen är att visa sin avsikt. Ibland kan man möjligen diskutera huruvida någon sväng egentligen äger rum, men om korsningen är utmärkt med ett vägmärke som anger "huvudleds fortsättning i korsning" så är det ju bortom allt tvivel.


JDS

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?

Nej, det är inte någon tillåten eller bra lösning, risken finns t ex att någon som kommer i körfältet till vänster om dig glömmer bort/inte ser att båda körfälten svänger och kör på dig mitt i svängen. Det man kan göra är att vänta med att blinka tills man når den heldragna linjen mellan körfälten, då är det fortfarande en bit kvar till själva svängen så man kan nog fortfarande anses ha gett tecken i god tid före sväng (vilket är ett krav) om man gör så.

HJP

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Säg att en större ljusrelerad korsning har det vänstra körfältet enbart för vänstersvängande trafik, och det högra kan man svänga vänster, åka rakt fram, eller svänga höger från. Vill man svänga vänster från det högra körfältet bör man ju ge tecken med vänster körriktningsvisare för detta. Något som lika gärna kan tolkas som körfältsbyte. Eller borde man inte alls blinka i sådana situationer?
****
Man kan inte jämföra en rondell (eg. cirkulationsplats) med vilken annan situation som helst. I ditt exempel, blinkar man vänster, för att tala om att man, av tre möjligheter, väljer att svänga vänster.

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Enligt en dom från 2003 (https://lagen.nu/dom/rh/2003:67) är en U-sväng och vänstersväng två skilda saker, för vilka tecken med vänster körriktningsvisare ges i båda fall.
****
Jag uttryckte mig kanske oklart i exemplet med med U-svängen. Det var möjligen ett dåligt exempel. Vad jag menade var, att om man ligger i ytterfil, i en rondell och blinkar vänster, så blir det oklart om man tänker byta fil eller fortsätta att följa sitt körfält. Ska man bara följa körfältet, så behövs ingen blinker.

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 11:28:45 AM
Jämför ditt resonemang med situationen där huvudleden svänger i korsningen.

Jag vet inte var jag kan hitta föreskrifter om blinkersanvändning i sådana situationer, men när jag tog körkort fick jag lära mig att även om jag ska följa huvudleden måste jag blinka, något som inte kom intuitivt för mig.
****
Det är bl.a. detta, som jag menar med att resonera in absurdum. Jag avsåg en helt vanlig landsväg, som gör en vänstersväng, där inga varningstavlor behövs.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 30 oktober 2012, 17:55:28 PM
Jag uttryckte mig kanske oklart i exemplet med med U-svängen. Det var möjligen ett dåligt exempel. Vad jag menade var, att om man ligger i ytterfil, i en rondell och blinkar vänster, så blir det oklart om man tänker byta fil eller fortsätta att följa sitt körfält.

Och vad skulle det vara för problem med det? För det första är det rätt så konstruerat, det vanligaste är ju att den som ska svänga vänster ligger i VÄNSTER körfält i rondellen.

Men om vi ändå antar att vi kommer körande i vänster körfält i en rondell, och ser att någon i det HÖGRA körfältet blinkar VÄNSTER. Vad ska vi dra för slutsatser av det? Tja, i vilket fall som helst så vet vi att om vi nu svänger ut ur rondellen, så kommer våra vägar att korsas, och vi bör alltså inte utan vidare försöka hinna före honom, eftersom vi då riskerar att krocka. Det är ju vi som svänger som har ansvaret, eller hur. Så hans tecken visar hur som helst att han har för avsikt att korsa vår väg, på ett eller annat sätt, och det är till hjälp för oss. Det får nog ses som en teckengivning helt och hållet i trafikförordningens anda. Den är hur som helst inte förbjuden.


HJP

Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2012, 23:40:58 PM
Och vad skulle det vara för problem med det? För det första är det rätt så konstruerat, det vanligaste är ju att den som ska svänga vänster ligger i VÄNSTER körfält i rondellen.

Men om vi ändå antar att vi kommer körande i vänster körfält i en rondell, och ser att någon i det HÖGRA körfältet blinkar VÄNSTER. Vad ska vi dra för slutsatser av det? Tja, i vilket fall som helst så vet vi att om vi nu svänger ut ur rondellen, så kommer våra vägar att korsas, och vi bör alltså inte utan vidare försöka hinna före honom, eftersom vi då riskerar att krocka. Det är ju vi som svänger som har ansvaret, eller hur. Så hans tecken visar hur som helst att han har för avsikt att korsa vår väg, på ett eller annat sätt, och det är till hjälp för oss. Det får nog ses som en teckengivning helt och hållet i trafikförordningens anda. Den är hur som helst inte förbjuden.
****
Om jag ligger i innerfilen, och bilen snett framför mig blinkar vänster, så förutsätter jag att denne vill byta fil. Jag håller igen, för att hjälpa till. Att han tänker fortsätta i sin fil, kan jag inte förutsätta, eftersom det då är helt onödigt att blinka. Om det är vanligast att ligga i vänsterfil, när man ska svänga vänster, vet jag inte. Jag ligger sällan i vänsterfil. Mycket p.g.a. att rondellerna ofta är felkonstruerade i förhållande till regelverket. En vänstersväng i en rondell, är ju faktiskt en högersväng, i slutänden. Ligger man då i innerfilen, så bör man byta fil, innan man kör ut, enligt min åsikt.

Oavsett vad regelverket säger, så anser jag att det är huvudlöst att köra ut från rondellen, från innerfil. Alltför många gör det framför bilar i ytterfilen. MYCKET OFTA utan att blinka. Det tror jag är det största problemet med rondellkörning. Att man ska blinka, när man kör ut, tror jag inte har fått fäste i bilisternas medvetande, på önskvärt sätt. Det blir förstås inte bättre av det slappa förhållningssättet att använda blinkers.

HJP