Huvudmeny

Rondeller

Startat av Jan I Nilsson, 19 december 2011, 20:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:10:47 PM
Sumpan ???

Rätt! (Sundbyberg är alltså stadens fullständiga namn om någon inte förstod) :D

Men varför så galet skyltat? Ett nytt experiment? "Hihi, vi sätter upp allting helt annorlunda, och så ser vi hur många som krockar!"  ::)

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:33:57 PM
Rätt! (Sundbyberg är alltså stadens fullständiga namn om någon inte förstod) :D

Men varför så galet skyltat? Ett nytt experiment? "Hihi, vi sätter upp allting helt annorlunda, och så ser vi hur många som krockar!"  ::)
Haha... Nä men är kanske tänkt att högra körfältet ska gå "förbi" rondellen i ett senare skede? infart i rondellen alltså till vänster om spåret? ren gissning!

JDS

Citat från: bjorn_k skrivet 18 januari 2012, 22:45:19 PM
Haha... Nä men är kanske tänkt att högra körfältet ska gå "förbi" rondellen i ett senare skede? infart i rondellen alltså till vänster om spåret? ren gissning!

Nej, till vänster om spåret är ju spåret åt andra hållet:

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 21:18:18 PM

bjorn_k

Det är det ju ja... *dubbelspårsutbyggnad*  :P

Könstit som värmlänningen sa...

JDS

Idag var jag i Sundbyberg på nytt och nu har man satt upp väjningsskyltar i två av de tre tillfarterna. I en av dem på vänster sida, i den andra på höger.  ::)

Det kan tilläggas att skyltningen längs Landsvägen rent generellt är en smula "vänstertung", d v s skyltar som borde sitta på minst högra sidan och helst båda sidorna finns i stället enbart till vänster.

groenis

Rekordet i rondellsjuka finns efter Hjulstabron mot "Gamla" Hjulstakorset/E 18.
Först bygga bort en fungerande ljuskorsning sedan efter en 100 m knappt en stor rondell som bara leder till en ny ännu större rondell med av och påfarter till E 18.

/Lennart

Jan I Nilsson


Gran Canaria ;)

Gran Canaria :)

Jan I Nilsson


Utsikt från rondellernas "konung" Triumphbågen i Paris. ;) Tagen med en Kodaks instamatickamera1983. :D Ursäkta skärpan, bättre en dålig bild än ingen bild?


Jan I Nilsson


Det ser lite trevligare ut då det blommar ;)

Danne B.

Citat från: groenis skrivet 19 januari 2012, 15:00:57 PM
Rekordet i rondellsjuka finns efter Hjulstabron mot "Gamla" Hjulstakorset/E 18.
Först bygga bort en fungerande ljuskorsning sedan efter en 100 m knappt en stor rondell som bara leder till en ny ännu större rondell med av och påfarter till E 18.

/Lennart

Fungerande? Aldrig provat att passera där i rusningstid? ;)

Men ja, det är VM i rondeller där nu... :-X

//Danne

Nico

Gissar att Grönis syftar på Tenstavägens tidigare korsning med Bergslagsvägen. Där var det tidigare i princip bara bussar som passerade och det ställde väl inte till nämnvärt med problem. Behovet av den nuvarande cirkulatonspatsen kan nog därför diskuteras. Däremot var ju själva Hjulstakorset, där Bergslagsvägen mynnade mot E18, en bedrövlig korsning under rusningstrafik. Vill även minnas att det var den mest skadedrabbade korsningen i Stockholm, ja möjligen även i landet som helhet.

Vad gäller den nya cirkulationsplatsen i Sundbyberg, på Landsvägen där Ekensbergsbron ansluter, som nämnts i några inlägg tidigare så är slutresultatet en ganska miserabel skapelse. Det är trångt och allmänt jäkligt, med en boggi kan man med nöd och näppe svänga på vissa platser, t.ex. om man kommer från Ekensbergsbron och ska höger på Landsvägen. Det gäller då även att det inte finns minsta sak i vägen. Att snurra runt 360° för att vända fungerar sannolikt knappt ens med en 12 meters normalbuss. Skyltningen är sedan så undermålig att många (i synnerhet de ovana) helt missar att det faktiskt är en cirkulationsplats. Det är en veritabel djungel med stolpar mm. som gör att skyltar skyms, hamnar fel i blickfånget osv. På en skala från 1-5 får cirkulationsplatsen -2 av mig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Danne B
Det nämnda stället blir jag tvungen att passera oavsett tid på dygnet,både arbetstid och fritid.

Nico
En annan korsning som var hårt drabbat av olyckor var "gamla" Rinkebykorset.

/Lennart

Ronald M. Jannesson

...apropå rondeller, eller som min gamla instruktör alltid sa..."det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats", nåväl; kan man få reda på vad som gäller angående blinkersanvändande i cirkulationsplatser lagmässigt sett. Nuförtiden så blinkas det åt alla håll och kanter eller inte alls. Jag har för mig att för nägra år sedan ändrades reglerna så att man bara ska blinka UT UR cirkulationsplatsen. INTE när man kör in i den. Förr var det "Högerregeln" som folk hade mest problem med men nu verkar detta vara det största problemet. Nå; vad är det som gäller; Någon??? ??? :-\

Nico

Korrekt, rondell är egentligen bara den lilla markbiten i mitten på cirkulationsplatsen som man inte kan köra något alls på i de flesta fall. Alltså den som det visats bilder på och som väl tråden egentligen handlade om. Språket förändras dock över tid så...

Vad gäller körning i dylika konstruktioner så handlade det ju förr om att tänka sig det hela som en flervägskorsning, om än rund. Numera verkar det mera handla om (som en trafiskolelärare uttryckte det) om en oändlig väg där det i princip inte finns andra regler än att inte köra på någon, att fordon i rondellen har företräde samt (vilket nästan ingen gör) ge tecken med körriktningsvisare när man ska ut.

Tydligen tyckte man från myndighetshåll att de gamla reglerna var för krångliga att få folk att efterleva och därmed även att beivra. Man ändrade då lagen så att man inte behövde göra något i direkt mening... med följd att det nog numera snarare är en fråga om halv anarki eller så istället.

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman