Huvudmeny

Man vs Solaris

Startat av Admir95, 16 december 2011, 17:49:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Den asymmetriska vindrutan på Solaris har alltid stört mig en aning. Vet någon varför man gör bussarna så?
Är det enbart för utseendets skull, eller för att förbättra förarens sikt snett nedåt åt höger? :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

5783

Citat från: Tommy E skrivet 16 december 2011, 23:12:23 PM
Den asymmetriska vindrutan på Solaris har alltid stört mig en aning. Vet någon varför man gör bussarna så?
Är det enbart för utseendets skull, eller för att förbättra förarens sikt snett nedåt åt höger? :P

Jag skulle tro att det handlar om både ock.


Carl Eric

Även fast Solaris är snygga så finns det ingen bussmodell idag som jag tycker är bättre och snyggare än MAN. Ur passagerarsynpunkt de absolut bästa bussarna som rullar i Stockholm idag!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 22:34:51 PM
Bra att det finns. Dock leder denna lilla detalj dock inte till att pendeln svänger över. Ett tecken är ju att titta på GUB som har rejäla krav på säljaren att bistå med en bra eftermarknaden och rejäl service genom åren. Om Solaris en dag lyckas sälja sina bussar till GUB så är det ett tecken på att firman kommit upp sig.

Men rent internationellt är det nog svårt för "lillebror" från polen (och även Sverige) att konkurrera med de stora tyska koncernerna. Även om Solaris faktiskt säljer en hel del tätortsbussar till Tyskland. Vilket Volvo och Scania inte klarat i samma siffror med B9S och OmniCity.

Med tanke på hur många Solaris det rullar i gamla öst-blocket så skulle jag nog vilja säga att eftermarknaden ser rätt ljus ut, förutsatt då förstås att bussarna håller sådan kvalité att de fortfarande håller ihop efter 10 år. Serviceorganisationen i andra länder har jag ingen aning om men den är säkert bättre etablerad än här i Sverige.

Bara några spontana tankar från mig  :)

Optimal

Citat från: Carl Eric skrivet 17 december 2011, 11:29:43 AM
Även fast Solaris är snygga så finns det ingen bussmodell idag som jag tycker är bättre och snyggare än MAN. Ur passagerarsynpunkt de absolut bästa bussarna som rullar i Stockholm idag!

Men ur förarsynpunkt är dom värdelösa. Är det någon buss man får ont i hela kroppen av att köra så är det MAN. Iallfall Busslinks. Då dom har den lilla förarplatsen som är gjorda för folk som är 1,50m långa.

Ivo

Föredrar MAN, de vi har i Stockholm är ju mer driftsäkra. Än vad de nu bortforslade Solaris bussarna var. De Solaris vi hade i Stockholm var inte sköna för oss förare. Så mitt förtroende för Solaris är lågt.
Ivo

Ersa

Tja, man kan ju döma ut en hel tillverkare för en specialspecad modell med en märklig gammaldags bromspedal som jag inte sett någon annanstans på denna bussmodell, samt en gasmotor som inte verkade vara helt optimal. Samt som resenär gnälla över att den har för trånga innerutrymmen, istället för att kritisera huvudmannens krav på låggolv + ett visst antal säten.

Eller så skaffar man sig kör- och/eller åkvana av andra individer ute i landet än just dessa Keolisspecade specialbussar innan man kritiserar tillverkarens hela modellprogram. Lite körvana av Citaro-led med hängande pedaler skulle inte heller skada, som jämförelse.

Tonniiie

Ni får provåka riktiga Solaris här i Skåne  ;D