+ 2010 #21 - Bussjåføren var en Casanova

Startat av Bergenga, 10 december 2011, 17:12:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #21
Bussjåføren var en Casanova



I motsetning til hva tittelen antyder har ikke denne lukens tema noe med bussjåføren adferd å gjøre. Det handler derimot om to busser jeg fikk reist med i St. Moritz.
St. Moritz er et tettsted på 1800 moh. i Engadin-dalen i kantonen Graubünden med ca. 5000 innbyggere. Stedet er kjent som et vintersportsted og har blant annet arrangert vinterolympiade. Hva stedet er kjent for er også litt av stedets problem, for på sommeren er det ganske lite turister der, og derfor tilbyr man et ekstra godt tilbud til de turistene som velger å besøke stedet på den tiden av året. Bor man på et av 90 utvalgte 3-stjernes eller bedre hotell minst to netter i perioden mellom 1. mai og 31. oktober kan man benytte seg av kollektivtrafikk og andre former for transport helt gratis. Dette innebærer 13 kabelbaner (furnicular), gondolbaner og stolheiser, alle bussrutene til Engadin Bus (unntatt sen kveld og natt), postbussrutene og deler av jernbanenettet til Rhätische Bahn (RhB). Her kan man altså bruke flere dager på å reise rundt og se seg om uten at transporten koster noen ting.

Med en fridag i akkurat St. Moritz fikk vi anledning til å benytte oss av litt av dette tilbudet. Det startet med tur fra hotellet vårt like ved Signalbahn i St. Moritz Bad og til Schulhausplatz midt i St. Moritz.
Men jeg starter med et bilde av bussen fra kvelden før, der den stod og regulerte med Kempinski Grand Hotel des Bains som bakgrunn.
Bussen er en Setra S315NF fra 2005 tilhørende Engadin Bus. I prinsippet er den lik MB Citaro, men jeg syns faktisk at disse ser mye bedre ut enn Citaro, og så er det jo et finere merke da. Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at dette er den første lavgulvsbussen fra Setra som jeg har reist med noen gang.


GR 100113 i Via Mezdi, St. Moritz Bad, 30.06.2010.


Morgenen etter og vi er klare for den knapt 2 km lange turen inn til sentrum. En distanse man lett kunne gått, men så er det jo greit å ta bussen når den er gratis, og heller spare kreftene til annen utforsking til fots.


GR 100113 i Via Mezdi, St. Moritz Bad, 01.07.2010.


På bussens sanntidsinfoskjerm dukket det en liten overraskelse opp. De opplyser rett og slett navnet på sjåføren, og som dere ser var det ikke han som var Casanova. Det er nok ikke alle plasser at sjåførene hadde vært så særlig begeistret for å måtte vise navnet sitt på den måten, men jeg ser på det som et tegn på kvalitet og at man tør å vise en god slump med yrkesstolthet. Jeg husker som vanlig ingenting fra akkurat turen, så det betyr nok at Arno Gabriel var en god sjåfør og kan være stolt av det.


GR 100113 sanntidsinfo, 01.07.2010.


Jeg tar med et par ekstra bilder av denne bussen som jeg tok litt senere. Det første av dem tatt fra en gangbru over hovedveien, like nedenfor stasjonen.


GR 100113 i Via Grevas, St. Moritz Bad, 01.07.2010.


Og dagen etter dukket den faktisk opp i Pontresina.


GR 100113 i Pontresina, 02.07.2010.



Midt på dagen besteg vi fjellet Piz Nair på 3057 moh. Det besteg vi med to furnicularer og en gondolbane. Etter det gikk jeg alene og tilbrakte to timer på jernbanestasjonen for å få med meg mest mulig av tog, og dessuten en del busser.

Jeg fikk blant annet anledning til å kikke litt mer på et veldig typisk sveitsisk fenomen, nemlig sykkelstativ bakpå bussene. Og som en ser finnes de bakpå alle typer busser, inkludert lavgulvsbusser.


GR 102374 og GR 160388 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


Bussen som skulle ta meg tilbake til St. Moritz Bad på ettermiddagen ble en 2007-modell Setra S415NF fra PostAuto Schweiz - Region Graubünden, altså en vaskeekte postbuss ... med sykkelstativ bakpå. Eneste jeg kan si er feil på denne er at den har matriseskiltkasse og ikke dioder.


GR 102374 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


I denne bussen var bussjåføren en Casanova, nemlig Markus Casanova. Som sagt så vet jeg ingenting om hans adferd, men som bussjåfør mener jeg også han var god. Mangelen på minner om hvordan turen forløp seg tar jeg alltid som et godt tegn til sjåførens fordel.


GR 102374 sanntidsinfo, 01.07.2010.


Og så et siste bilde etter jeg gikk av bussen i St. Moritz Bad.


GR 102374 i Via Mezdi, St. Moritz Bad, 01.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Jacob

Mycket snyggt! Bild 5 solklar favorit :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tommy E

Väldigt snygga bilder, bästa jag har sett på länge. Fjäll och bussar är en utmärkt kombination, som jag brukar säga. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bergenga

Tusen takk, begge to! :D

Jeg er veldig enig i at fjell og busser er en utmerket kombinasjon. Spesielt interessant blir det når man kombinerer lavgulvbusser og fjell, for det finner man ikke så mange plasser. Tenk at her er bussene på over 1500 moh. og mange av fjelltoppene rundt er over 3000 moh. Det er godt over tregrensen her i Skandinavia.
Mvh.
Øyvind Berg