Regler för utländska bussar i Stockholm ?

Startat av antti-p, 07 december 2011, 23:07:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

antti-p

Min ryska vän skulle vilja veta vad det finns för regler för att köra med ryskregistrerad buss i Stockholms innerstad.
Gäller miljözonsreglerna även ryska bussar?
Finns det någon skillnad för bussar som är över 30 år gamla?

Ersa

Tunga bussar och lastbilar mellan 8-29 års ålder får inte gå i miljözonen, oavsett i vilket land den är registrerad. Det gäller således även ryska bussar.
När fordonet fyllt 30 år är den veteranklassad och får åter gå i miljözonen, förutsatt att ägaren skaffat sig ett tillstånd. Detta tillstånd måste förnyas varje år för veteranfordonen. Men vad som gäller för utländska veteranfordon vet jag inte.

J0han

Kommer ihåg när några ryska bussar körde in i zonen och då hände detta
Bild från Metro 9 Januari 2009


Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2011, 23:23:02 PM
Tunga bussar och lastbilar mellan 8-29 års ålder får inte gå i miljözonen, oavsett i vilket land den är registrerad. Det gäller således även ryska bussar.
När fordonet fyllt 30 år är den veteranklassad och får åter gå i miljözonen, förutsatt att ägaren skaffat sig ett tillstånd. Detta tillstånd måste förnyas varje år för veteranfordonen. Men vad som gäller för utländska veteranfordon vet jag inte.

Mja, både rätt o fel.

Samtliga fordon 30 år eller äldre får gå inom alla landets miljözoner utan tillstånd med det undantaget att yrkestrafikmarkerade fordon (i bilregistret) inte får användas i miljözonen utan särskilt tillstånd, sådant tillstånd gäller enbart i den kommun det sökts i.

antti-p

Kan man få mer noggranna bestämmelser av bussar i Stockholms innerstadstrafik, finns det regler för motor, bussens längd. ålder osv. Och får man köra med "smutsig" buss från Silja- eller Vikingterminal till utanför Stockholm, vilka vägar?

Janne Rickman

Citat från: antti-p skrivet 10 december 2011, 22:40:34 PM
Kan man få mer noggranna bestämmelser av bussar i Stockholms innerstadstrafik, finns det regler för motor, bussens längd. ålder osv. Och får man köra med "smutsig" buss från Silja- eller Vikingterminal till utanför Stockholm, vilka vägar?

http://www.yrkestrafiken.se/Transportkopare/Foretagsupphandling/Busstransporter/Att-stalla-krav-pa-miljo--och-trafiksakerhet/Krav-pa-fordon/Miljozoner/

http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/Miljozon/

/Janne

antti-p

Tack för svaret. Men enligt kartan är Vikingterminal in i miljözon och om från Värtahamnen vill köra E4 söderut. hör Esslingeleden också till miljözon. Dock har jag hört att det är mögligt köra från båda terminaler till landsort, stämmer det? Och är det högsta busslängd t.ex. vid kungliga slottet?

Janne Rickman

Citat från: antti-p skrivet 11 december 2011, 10:18:16 AM
Tack för svaret. Men enligt kartan är Vikingterminal in i miljözon och om från Värtahamnen vill köra E4 söderut. hör Esslingeleden också till miljözon. Dock har jag hört att det är mögligt köra från båda terminaler till landsort, stämmer det? Och är det högsta busslängd t.ex. vid kungliga slottet?

Det är tillåtet att köra på det gröna vägarna på kartan utan att ha miljöfordon.