"Majoritet vill inte ha gratis kollektivresor"

Startat av Jo, 06 oktober 2007, 10:39:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2007, 20:17:02 PM
Nej fy tusan! Man behöver bara minnas Örebroförsöket för att inse att det inte är någon bra idé med gratisbussar.

Jag är för dyra enkelbiljetter som betalas kontant, billigare enkelbiljetter som betalas med bankkort, samt riktigt billiga resor om man har ett busskort. Dessutom måste nattbussar alltid vara dyrare att åka än på "vanlig tid".
Jag kan hålla med dig om det mesta du skriver utom på en punkt. Att ha nattaxa är ingen vidare bra idé då detta ökar rånrisken, speciellt om folk som har periodkort inte kan åka på dem. Om alla periodkortsresenärer dessutom måste betala ett tillägg så försenas alla bussar då uppehållen vid hållplatserna blir längre. Dessutom så är ju inte alla resor med nattrafiken nöjesresor. Även dom som jobbar sent bör kunna åka hem utan att behöva betala tillägg varje dag för att ta sig hem från jobbet.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 oktober 2007, 20:37:17 PM
Jag undrar hur det skulle bli om man inom t.ex stadstrafiken skulle låta biljettintäkterna få bära alla kostnader .
det skulle nog innebära att väldigt mycket trafik skulle behöva läggas ner. Om biljettintäkterna idag täcker 50 % av priset så skall man inte tro att man kan fördubbla biljettpriserna och få 100 % kostnadstäckning för den ekvationen förutsätter oförändrat resande och dubbel taxa skulle innebära kraftigt minskat resande. det kanske skulle vara möjligt på några få linjer i Storstäderna men på dom flesta platser i sverige så skulle nog nedläggning vara enda sättet att klara detta.

Nico


Tror inte heller att natt-taxa inom lokal kollektivtrafik är så bra. Den eventuella intäktsökning man kanske kunde erhålla på detta vis skulle nog, som Jonas1968 påpekar, troligen ätas upp av ökat tjafs, större tidsåtgång etc. Att motivera en speciell tariff nattetid med att det kostar mer är även det på sätt och vis en chimär skulle jag tro. Detta då det visserligen är dyrare att ha vagn och förare i trafik på obekväm tid, men det kompenseras troligen av att man ju inte har samma mängd trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Angående natttaxa så tycker jag det är bra med särskild natttaxa. Västrafik har ju gjort det så att periodkort (områdesladdning heter det numera) fritidsladdning som ungdomar åker med 515SEK för 100 dagar gäller på nattbussen. Kontant och värdekort betalar däremot samma avgift. Oftast utan större problem. Däremot är det ju värre med allt som göms under jackor hamburgare ölburkar mm. som man måste städa undan efter avslutad körning. Rånrisken förekommer ju även på dagtid Det borde ju kunna lösas lika enkelt som man laddar sin mobil så skulle ju busskortet kunna laddas så vi slipper det på bussen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2007, 11:37:14 AM
Angående natttaxa så tycker jag det är bra med särskild natttaxa. Västrafik har ju gjort det så att periodkort (områdesladdning heter det numera) fritidsladdning som ungdomar åker med 515SEK för 100 dagar gäller på nattbussen. Kontant och värdekort betalar däremot samma avgift. Oftast utan större problem. Däremot är det ju värre med allt som göms under jackor hamburgare ölburkar mm. som man måste städa undan efter avslutad körning. Rånrisken förekommer ju även på dagtid Det borde ju kunna lösas lika enkelt som man laddar sin mobil så skulle ju busskortet kunna laddas så vi slipper det på bussen.
visst förekommer rånrisk även på dagen men det är knappast en slump att det är på kvällstid som stadastrafiken Örebro samt Östgötatrafiken infört kontantstopp. Nattaxan i Västtrafik fungerar nog idag då det är självstämplingssystem på spårvagnarna men då dom hade systemet att alla skulle kliva på framme hos föraren för att han skulle stämpla alla färdbevis så var det extremt långa stationsuppehåll vilket förlängde restiden.
Det är säkert dyrare att köra en spårvagn eller en buss på natten men dom tidiga morgonturerna en söndagmorgon då dom kör med vanlig taxa är antagligen dyrare per person eftersom beläggning där är mycket lägre än i nattrafiken. När jag åkte med dom turerna gick vagnarna i stort sett tomma.
Kör man samma taxa dygnet runt blir det inte så mycket tjafs om taxan.

Ulrik Berggren

Citat från: Verspieder skrivet 07 oktober 2007, 20:45:36 PM
Påminner lite om Östersund, måste jag säga.
Hur avtalet ser ut exakt där får Ödlund eller någon annan med intresse för avtal berätta.

Nä, som Lars skrev så handlar det knappast om fullständig självfinansiering utan Stadstrafiken får ett fast belopp varje år från kommunen för att bedriva trafiken. Sen att man får behålla kontantintäkterna samt avräknade intäkter från Länstrafikens kort är en annan femma. I övrigt har ju Stadstrafiken långt större frihet att anpassa utbudet än vad de flesta övriga avtal tillåter.

/UB