Huvudmeny

Nya kombinationer

Startat av CD, 20 november 2011, 20:48:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


groenis

Kul att det går att påverka politiker i en sådan fråga :D

/Lennart

BMJ

Kanske dags att damma av debatten om länsbokstäver igen då :D

Nico


Äsch, varför bara länsbokstäver... kör enligt det tyska systemet istället med en bokstav för större städer/kommuner, två för mindre och tre för de riktigt små.  :P

Med tanke på att vi har 290 kommuner i landet så borde ju det ge lite variation. Bara i Stockholms län så skulle vi t.ex. kunna få 26 varianter med S för själva Stockholm, HU för Huddinge, JF för Järfälla, WX för Waxholm, NH för Nynäshamn osv.  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Freke

Citat från: Nico skrivet 27 november 2011, 17:48:54 PM
Äsch, varför bara länsbokstäver... kör enligt det tyska systemet istället med en bokstav för större städer/kommuner, två för mindre och tre för de riktigt små.  :P

Med tanke på att vi har 290 kommuner i landet så borde ju det ge lite variation. Bara i Stockholms län så skulle vi t.ex. kunna få 26 varianter med S för själva Stockholm, HU för Huddinge, JF för Järfälla, WX för Waxholm, NH för Nynäshamn osv.  ;D  ;)

S för Stockholm, SK för Skellefteå! Jag gillar också tyskarnas system. I Sverige skulle det räcka med en eller två bokstäver. Alternativt skulle man kunna ha en länsbokstav plus en kommunbokstav.

Ersa

Påminner lite om SJ/Banverkets/Trafikverkets trafikplatssignaturer då. Om vi ändrar till Stockholm till ett S blir det ju som Nico uttryckt. Dvs att bara de fyra största kommunerna får en enda bokstav:
S: Stockholms kommun
G: Göteborgs kommun
M: Malmö kommun
U: Uppsalas kommun
Lp: Linköpings kommun
Vs: Västerås kommun
Ör: Örebro kommun
Nr: Norrköpings kommun
Hb: Helsingborgs kommun
Jö: Jönköpings kommun
Uå: Umeå kommun

Men vilket bökigt system det kommer att bli. Särskilt som folk flyttar över (de rätt oviktiga) kommungränserna hela tiden, särskilt i Stockholmsregionen.

Eller så krånglar vi till det extremt mycket för alla och delar in Uppland efter härader och skeppslag! Torde bli SH för Sjuhundra härad för mig, eller ligger det under AL för Attundaland? Kan jag ha NH för Närdinghundra härad på reservbilen om den är skriven på en adress för en eventuell sommarstuga några km norrut, eller blir det TL för Tiundaland?
Boende inne i Uppsala tätort får byta registreringsskyltar från VS för Vaksala härad till UÅ för Ulleråkers härad om man skulle flytta till andra sidan Fyrisån:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkland

Eller så behåller vi dagens system! ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 december 2011, 00:46:01 AM

Eller så behåller vi dagens system! ;D

Ja, det finns ju ingen anledning att övergå till ett i alla avseenden sämre system än dagens bara för att man skall se varifrån fordonet kommer. Den som vill tala om det kan ju sätta en dekal på fordonet.

Inte minst för oss som är intresserade av hur  bussar flyttar mellan olika företag skulle ett sådant system bli mycket otympligt. Redan om en buss flyttas mellan två depåer i SL-området skulle det i regel bli nytt regnummer.

Jag var med på den tiden när vi hade länsbokstäver och jag kunde inte se någon som helst fördel med det systemet. Jag har tidigare berättat om när jag hyrde en bil i Stockholm och inte förstod varför andra bilister bar sig så konstigt åt. Trängde sig förare och tutade och blinkade. Till sist stannade jag för att se om det var något fel på bilen. Hittade inget förrän jag tittade på registeringsskylten. Den var registrerad BD (Norrbottens län) och de andra bilisterna trodde förstås att det var en lappgubbe som förirrat sig in i stan och skulle göra sig lustiga över det.

Den tiden vill jag verkligen inte ha tillbaka.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)