Huvudmeny

Föraren dömd

Startat av Jonas, 16 november 2011, 22:15:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bjorn_k

Inte ens ett kort fängelsestraff?? "vållande till annans död" kanske inte är "värt" mer än så iof?

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 16 november 2011, 22:17:22 PM
Inte ens ett kort fängelsestraff?? "vållande till annans död" kanske inte är "värt" mer än så iof?

Har väl med uppsåt att göra. Alltså bristen på...

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 16 november 2011, 22:17:22 PM
Inte ens ett kort fängelsestraff?? "vållande till annans död" kanske inte är "värt" mer än så iof?

En villkorlig dom är ett fängelsestraff. Det är bara det att  man slipper skaka galler om man sköter sig under prövotiden på normalt två år. Men det räcker att begå ett ganska lindrigt brott för att man skall få krypa in och då får man också fängelsestraff för det nya brottet även om det normalt bara skulle ha lett till böter. Det går inte att kombinera villkorlig dom med ett kortare straff bakom galler om vederbörande sköter sig under prövotiden. Däremot kan en villkorlig dom förutom med böter kombineras med samhällstjänst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: bjorn_k skrivet 16 november 2011, 22:17:22 PM
Inte ens ett kort fängelsestraff?? "vållande till annans död" kanske inte är "värt" mer än så iof?

Värt och värt, och som svarat är ju villkorlig dom just att fängelsestraffet inte verkställs. "Vållande" innebär ju att man gjort något oavsiktligt, men möjilgen oaktsamt. Finns ju därför ingen anledning av att döma till hårda straff. Men det är ju fel att jämställa detta med att man ser lätt på att någon blir dödad. Det gör man förstås inte. Men om det inte är avsiktligt, vinner man ju inte så mycket på att låsa in någon i fängelse. Det är nog ett tillräckligt hårt straff för föraren att veta att han har varit orsaken till att en flicka dött. Sådant tror jag nog aldrig att man kommer över.


lil-sis

Uppsåt är som sagt ganska viktigt när det kommer till straffskalan.

Här fanns uppenbarligen inget uppsåt och det är väl en förstagångsförbrytare. Finns alltså inte i lagens mening någon poäng i att döma till hårdare straff.

Föraren lär ju få lida resten av livet iaf.

Jonas

På nyheterna sa de att föraren sagt i rätten att han haft ögonkontakt med tjejen och uppfattat att hon stannade för att släppa fram bussen.
När hon sedan kliver rakt ut i gatan har han ingen chans att stanna i tid.

Jag tror ALLA av oss som kör eller kört buss har råkat ut för att en fotgängare någon gång släppt fram bussen vid ett övergångsställ, och hur många av oss hade hunnit stanna om samma fotgängare sedan bara gått rätt ut framför bussen?

Det ligger ju naturligvis ALLTID ett större ansvar på oss fordonsförare men i en situation som nämnts ovan bör nog "skulden" fördelas minst 50-50, och ju närmare fordonet befinner sig desto större skuld borde ju fotgängaren ha.

Robert T

Jag brukar diskutera det här med de ungdommar i min närhet som tar körkort. Det spelar ingen roll hur mycket rätt du än har när du är död brukar jag säga. Med det vill jag ha sagt att man inte bara kan hävda rättigheter här i livet. Alla gör vi misstag och det är ens skyldighet i trafiken att lindra de så långt det går.

Kvarne

Citat från: Z skrivet 16 november 2011, 23:08:01 PM
På nyheterna sa de att föraren sagt i rätten att han haft ögonkontakt med tjejen och uppfattat att hon stannade för att släppa fram bussen.
När hon sedan kliver rakt ut i gatan har han ingen chans att stanna i tid.

Jag tror ALLA av oss som kör eller kört buss har råkat ut för att en fotgängare någon gång släppt fram bussen vid ett övergångsställ, och hur många av oss hade hunnit stanna om samma fotgängare sedan bara gått rätt ut framför bussen?

Det ligger ju naturligvis ALLTID ett större ansvar på oss fordonsförare men i en situation som nämnts ovan bör nog "skulden" fördelas minst 50-50, och ju närmare fordonet befinner sig desto större skuld borde ju fotgängaren ha.

Senast igår var det påväg att ske en liknande olycka. Jag åkte en SL-buss och vid ett övergångställe stod en herre som först stannade varpå föraren tolkade det som att han blev framsläppt. Därefter började plötsligt herrn att gå och var på väg att gå över men fick ändra sig tvärt då han annars skulle gå rakt in i fronten på bussen....Det verkade som att han inte alls förstod att en buss inte bara kan tvärstanna....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Buss-Anders

Känner en busschaufför som närmade sig ett övergångsställe. Ett äldre par går mot övergångsstället och stannar först.Mannen säger vi står kvar. Sedan säger frun .. han ska stanna och kliver rakt ut framför bussen och blir dödad. Mannen som stod kvar klarade sig men blev vittne till sin hustrus död.

Föraren åkte på det så att säga. Straffet vet jag inte men det var nog det samma villkorligt och böter.

Usch ja.....för en stund sedan ringer dottern och säger att hon var på väg  över ett övergångsställe där först en barnvagn går över och sedan cyklar nog strax efter eftersom chauffören saktar in. Innan hon är halvvägs över gasar chauffören och kör väldigt nära henne. Usch ja för det som kan uppstå vid ett övergångsställe.
Jag brukar vinka fram dem för att de ska förstå att de får gå. Men mot snabbt uppdykande cyklar är man i det närmaste .. ja vad ska man säga....försvarslös. De kommer från ingenstans och är snabbt ute på övergångsstället utan att se dig för  och ofta utan både lyse och reflex...

Mvh
Buss-Anders

HJP

Citat från: Buss-Anders skrivet 17 november 2011, 21:55:13 PM
Men mot snabbt uppdykande cyklar är man i det närmaste .. ja vad ska man säga....försvarslös. De kommer från ingenstans och är snabbt ute på övergångsstället utan att se dig för  och ofta utan både lyse och reflex...

Mvh
Buss-Anders
****
Cyklister har inget på ett övergångsställe att göra, och kan inte hänvisa till regeln att fotgängare har företräde.
Jag inser vad du menar med problemet, och delar din uppfattning. Det verkar ofta som att cyklisterna tror att de har samma rätt som fotgängarna, vid övergångsställena.
Om de stiger av cykeln och leder den, så blir det en annan sak. Då är de fotgängare.

HJP

sa0azs

Citat från: Robert T skrivet 16 november 2011, 22:35:56 PM
Har väl med uppsåt att göra. Alltså bristen på...

Dödar man någon med uppsåt, så är det fråga om antingen mord eller dråp.

Vid vållande till annans död är rekvisitet att man varit oaktsam.