Inte bara TV eken som har svamp...

Startat av a32, 16 november 2011, 19:40:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

.. och skrumpnar ihop utan även vissa politiker....

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/flexibla-nattstopp-pa-bussen-kan-oka-tryggheten

Alltid lika trevligt med politiker som sätter bussförare på pottan när bla fulla och okontrollerade passagerare ska få kliva av var man vill, om det klubbas är det väl bara att vänta in den första nermejade passageraren som "råkade" kliva ut framför bussen och kysste långtradarens front.
Tanken är väl god men det handlar ju om Stockholmare.. så då vet man ju hur det egentligen kommer att fungera.

/a32

CS

Citat från: VästtrafikNattstopp på andra ställen än ordinarie hållplatser är något som ibland efterfrågas i nattrafiken. Det är inget som Västtrafik kan garantera eller lova – men det är heller inget som vi förbjuder. Den ansvarige föraren gör en bedömning från fall till fall om det är förenligt med våra säkerhetskrav. Möjligheten till nattstopp kan variera beroende på väder och aktuell trafiksituation.

http://www.vasttrafik.se/Att-resa/resevillkor/#3 bagage

MartinMartin

Fast jag ställer mig nog faktiskt lite positiv till idén.
Tanken är väl inte så dum, eller har jag fel?

Olle

Men hur lång tid kommer turerna att ta en helgnatt om bussen ska stanna i varenda korsning när ungdomarna ska av ?

Jonas

CitatVetskapen att man kan få bli avsläppt närmare hemmet och att dessutom ingen annan får kliva av bussen samtidigt kan bidra till att fler faktiskt vågar välja att ta bussen på kvällar och nätter

Hur gör man då om det kommer fram fler som vill kliva av på samma ställe??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 16 november 2011, 22:56:40 PM
Hur gör man då om det kommer fram fler som vill kliva av på samma ställe??

Jag tror förslagsställarna slant till lite där. Normalt är det ju inte andra resenärer på bussen som är problemet utan de som råkar befinna sig mellan hållplatsen och bostaden. Eftersom bussen inte kör ända fram till porten blir det ändå en liten promenad där man kan råka ut för obehagligheter och i sådant fall är det ju bättre om det är någon mer som stiger av bussen på samma ställe. Våldsverkarna brukar inte vilja ha vittnen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Förslaget kanske i vissa delar inte var helt genomtänkt - men i grunden - att man får stiga på och av var man vill inom ett visst område s.k. vinkområden finns ju redan idag i SL-trafiken. Men det gäller ju att anpassa - där resandetrycket är stort, skulle det ju kunna riskera att öka körtiden alltför mycket. Ett problem i natttrafiken är ju att många bussar har anslutning till andra nattbussar - så det gäller ju att inte skapa för stora förseningsrisker.

Det går och är givetvis inte lämpligt överallt heller, utan då får man ju göra zoner där det är okej. Nu var det ju också begränsat till vissa nattlinjer - 19x-linjerna går ju exempelvis bara på vardagar och varför förslaget endast skulle gälla 19x och 69x linjerna förtäljer inte historien. I Stockholmsorådet är det väl minst ett 100-tal linjer som har sen trafik - efter klockan 1 på natten.

Fredde

Nattstopp har funnits på bussarna i Kalmar tätort i drygt 1 år. Dock är det inte riktigt samma sak som att införa det i Stockholm...

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/saker-hemfard-med-nattstopp(2059978).gm


Andy

Här är Torontos lokaltrafiks hemsida som beskriver det politikern hänvisar till:
http://www3.ttc.ca/Riding_the_TTC/Safety_and_Security/Safety_tips.jsp

CitatUse "Request Stop" at Night
Women travelling alone on buses between 9:00pm and 5:00am can use the Request Stop program. Here's how it works:

  • Request Stop allows a woman to get off the bus at locations between regular TTC stops.
  • Tell the driver at least one TTC stop ahead of where you want to get off. The driver must be able to stop safely in order to meet your request.
  • Leave the bus by the front doors. The rear doors will remain closed so that no one can follow you off the bus.
  • Note: Request Stop is not available on streetcar routes.

MartinMartin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2011, 09:24:41 AM
Jag tror förslagsställarna slant till lite där. Normalt är det ju inte andra resenärer på bussen som är problemet utan de som råkar befinna sig mellan hållplatsen och bostaden. Eftersom bussen inte kör ända fram till porten blir det ändå en liten promenad där man kan råka ut för obehagligheter och i sådant fall är det ju bättre om det är någon mer som stiger av bussen på samma ställe. Våldsverkarna brukar inte vilja ha vittnen.

Fast där tror jag du har fel, jag tror att många inte vill kliva av ihop med någon som dom upplever som hotfull på bussen.
Händer väl ändå ganska ofta att konstiga figurer hittar sina offer i kollektivtrafiken och följer efter dom och slår till på väg till bostaden.

Sen tror jag inte att det skulle bli så att folk vill hoppa av överallt i så stor utsträckning att det kommer skapa ett problem.

Och om det visar sig att folk bara vill kliva av där det inte finns hållplatser så är det väl bra då,
för då har man ju konstaterat att man borde flytta hållplatsen i fråga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: MartinMartin skrivet 17 november 2011, 11:24:18 AM
Fast där tror jag du har fel, jag tror att många inte vill kliva av ihop med någon som dom upplever som hotfull på bussen.
Händer väl ändå ganska ofta att konstiga figurer hittar sina offer i kollektivtrafiken och följer efter dom och slår till på väg till bostaden.


Om det nu är någon som uppträder hotfullt på bussen så skall naturligtvis föraren så långt det går utan att själv riskera något försöka hindra att han stiger av samtidigt med en resenär vid ett nattstopp. Men detta är ju ett problem som redan finns vid hållplatser där bara någon enstaka resenär kliver av och blir följd av någon skum typ. Och där kan föraren inte göra ett skvatt för att hindra det. Föraren måste ju alltid ha rätten att neka ett nattstopp eftersom det är han/hon som svarar för att ett sådant kan genomföras trafiksäkert.

Vad jag ville påpeka är att risken att råka ut för våldsamheter, rån eller dylikt är större bland dem som finns utanför bussen än av någon som finns ombord på bussen. Det senare torde vara betydligt vanligare, om inte annat för att det är fler där ute.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Jag ställer mig mycket tveksam till denna idé. Hållplatser finns ju av en anledning. Det är där folk ska stiga av och på säkert.
Om man inför egna hållplatser så faller regeln att vi som förare av säkerhetsskäl inte får släppa av mellan hållplatser. Vad händer om någon ramlar? Skadar sig?`

För att inte tala om resonemanget; "Jamen det funkar ju på natten så då kan du väl släppa av mig nu också???" som lär komma från trafikanter på dagtid. Det är bara att inse att Stockholmare är å funkar annorlunda. Detta förslag skulle med största sannolikhet ställa till mer skada än nytta i Stockholm. Det finns en anledning till att bussarna bara stannar på hållplatserna och inte var som hellst. Säkerhet för resenärerna och för övriga trafikanter!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


För att inte tala om att det blir ytterligare en orsak som kan innebära att en ensam utsatt förare måste hamna i skottgluggen. Vem ska t.ex. tillåtas kliva av och vem ska nekas? Oavsett hur man beter sig lär någon blir sur och så gott om väktarpatruller eller polis finns det inte ute som kan assistera så nej, personligen tycker jag det hela låter ganska krångligt.

Visserligen kanske det fungerar i Toronto osv. men en följdfråga (även om Toronto är mycket större) är hur omfattande dess nattrafik är? Stockholm har, föhållandevis sett, en ganska omfattande nattrafik och det blir nog ganska bökigt att hålla koll överallt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2011, 11:32:19 AM
Om det nu är någon som uppträder hotfullt på bussen så skall naturligtvis föraren så långt det går utan att själv riskera något försöka hindra att han stiger av samtidigt med en resenär vid ett nattstopp. Men detta är ju ett problem som redan finns vid hållplatser där bara någon enstaka resenär kliver av och blir följd av någon skum typ. Och där kan föraren inte göra ett skvatt för att hindra det. Föraren måste ju alltid ha rätten att neka ett nattstopp eftersom det är han/hon som svarar för att ett sådant kan genomföras trafiksäkert.

Vad jag ville påpeka är att risken att råka ut för våldsamheter, rån eller dylikt är större bland dem som finns utanför bussen än av någon som finns ombord på bussen. Det senare torde vara betydligt vanligare, om inte annat för att det är fler där ute.



Det är vad jag förstått relativt vanligt att våldtäktsmän letat upp sitt offer på bussen för att sedan stiga av vid samma hållplats. Dock vet jag inte hur pass mycket den alltmer omfattande videoövervakningen verkat avskräckande här. Jag tror dock att det blir svårt för en förare att neka en medpassagerare att stiga av på samma ställe. Dels kan ju föraren råka ut för våld och dels tror jag att risken är stor att föraren/bussbolaget blir anklagade för diskriminering om man nekar "fel" personer avstigning samtidigt som annan resenär. Dock har ju alltid personen som skulle gå av först möjlighet att fortsätta färden ifall denne upptäcker att någon propsar på att gå av samtidigt. Om denne då också ångrar sig och fortsätter resan kanske man kan börja ana ugglor i mossen.

Anders Noren

Citat från: Jo skrivet 17 november 2011, 20:55:24 PM
Det är vad jag förstått relativt vanligt att våldtäktsmän letat upp sitt offer på bussen för att sedan stiga av vid samma hållplats. Dock vet jag inte hur pass mycket den alltmer omfattande videoövervakningen verkat avskräckande här. Jag tror dock att det blir svårt för en förare att neka en medpassagerare att stiga av på samma ställe. Dels kan ju föraren råka ut för våld och dels tror jag att risken är stor att föraren/bussbolaget blir anklagade för diskriminering om man nekar "fel" personer avstigning samtidigt som annan resenär. Dock har ju alltid personen som skulle gå av först möjlighet att fortsätta färden ifall denne upptäcker att någon propsar på att gå av samtidigt. Om denne då också ångrar sig och fortsätter resan kanske man kan börja ana ugglor i mossen.

Man bör tänka på att även om det kanske är relativt vanligt att överfallsvåldtäkter sker efter en bussresa så är överfallsvåldtäkter relativt ovanliga. Bortåt en 90-95 % av alla sexuella övergrepp utförs av en förövare som är bekant med offret sedan tidigare. Statistiskt sett är det nog farligare för den ensamma tjejen att stanna kvar på festen än att promenera hem i mörkret.