Intelligenta farthinder?

Startat av Rojje, 13 november 2011, 20:43:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rojje

Intelligenta farthinder, kanske något att satsa på i Sverige? Undrar om dom skulle fixa en vinter med snö, is och plogbilar?

Intelligenta farthinder

//Rojje

1896

Håller man inte på med tester ? Vore ju lustigt om dessa hinder skulle plogas bort.  ::)

HJP

Citat från: Rojje skrivet 13 november 2011, 20:43:03 PM
Intelligenta farthinder, kanske något att satsa på i Sverige? Undrar om dom skulle fixa en vinter med snö, is och plogbilar?

Intelligenta farthinder

//Rojje
****
Konstruktören är nog intelligent, men knappast farthindret.
Varför kallar man teknik för intelligent? Vilken IQ kan den tänkas ha?

På en 30-sträcka, cirka 1 km från mig, provade man en järnbalk, som kom upp 4 cm ur asfalten, när bilar kom med för hög hastighet. Provet kostade 800000 kr och var helt misslyckat.
Jag är ingen fortkörare, men ett par gånger glömde jag mig, och körde cirka 35-40 km/h. Det slog rejält i bilen. Någon lär ha skadat framvagnen, läste jag i lokaltidningen.

HJP

Christer K

Citat från: HJP skrivet 13 november 2011, 22:11:08 PM
****
Konstruktören är nog intelligent, men knappast farthindret.
Varför kallar man teknik för intelligent? Vilken IQ kan den tänkas ha?

På en 30-sträcka, cirka 1 km från mig, provade man en järnbalk, som kom upp 4 cm ur asfalten, när bilar kom med för hög hastighet. Provet kostade 800000 kr och var helt misslyckat.
Jag är ingen fortkörare, men ett par gånger glömde jag mig, och körde cirka 35-40 km/h. Det slog rejält i bilen. Någon lär ha skadat framvagnen, läste jag i lokaltidningen.

HJP
Samma hinder provades på Hagmarksgatan i Örebro, problemet är att detta gick sönder rätt fort. Detta under Nollvisionstråket gång och cykel 2002 - 2004, Vägverket, kommun och landstinget var med och betalade.
Hinderet ligger kvar i backen men utan funktion.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Robert T

Jag säger, vad som helst men inte "vanliga" farthinder! I Knivsta har man nyligen byggt två nya farthinder, monsterhöga och skarpa vinklar vilket gör att man måste köra max 5km/h över med buss för att man inte ska lätta från stolen. Det är pest och pina varje gång man ska över dom.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 13 november 2011, 23:54:56 PM
Jag säger, vad som helst men inte "vanliga" farthinder! I Knivsta har man nyligen byggt två nya farthinder, monsterhöga och skarpa vinklar vilket gör att man måste köra max 5km/h över med buss för att man inte ska lätta från stolen. Det är pest och pina varje gång man ska över dom.

Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 00:27:27 AM
Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...
tror arbetsmiljöverket även fixade bort bulorna vid nacka forum.

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

Nico


Det mest effektiva farthindret är nog fortfarande det jag vill minnas mig ha tagit upp tidigare... och det är troligen även det mest ekonomiska att underhålla. Det handlar då helt enkelt om mindre remsor eller räfflor av samma plastmaterial som det som finns i övergångsställen, sidolinjer på motorväg etc. I det senare fallet är den ojämna kanten på sidolinjerna medvetet utformad så att man genom oljudet som uppstår ska uppmärksamma (väcka?!) förare på att de är utanför den ordinarie körbanan.

Man har annars bl.a. haft sådana remsor/räfflor på Frescativägen vid Naturhistoriska riksmuseet och vid avfarten från Centralbron ned mot Söder Mälarstrand. Dessa remsor eller räfflor skadar då inte alls fordonen på något vis och rent tekniskt så behöver man inte sänka farten. Rent praktiskt så fungerar de dock då de liksom sidomarkeringslinjerna låter något rent överj-ligt att köra över (så länge de är fräscha) varför de allra flesta förare faktiskt tar det ganska piano över dess mindre vita streck i gatan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christer K

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 00:27:27 AM
Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...
Hoppsan tanken är bra men helt fel väg att gå, först kontaktar man arbetsledare på arbetsplatsen om problemen.  Sedan skyddsombudet på arbetsplatsen som i sin tur tar kontakt med arbetsgivare om en lösning. Händer inget då tar skyddsombudet och skriver en AML § 6 6a framställan om arbetsmiljöåtgärd, väl dokumenterad gärna med foton från platsen.  Denna lämnas till arbetsgivaren för påskrift och skickas till Arbetsmiljöverket för utredning.  De tar endast några dagar på sig att besöka platsen och lämna förslag på åtgärder.
Gjorde precis samma sak i onsdags förra veckan i Linköping, lämnade in AML §6 6a, arbetsmiljöverket kom på fredagen och gav oss klart att det var helt fel och Linköpings kommun och företaget får till mars 2012 på sig att åtgärda problemen.
Hade det varit fara för liv och hälsa lägger arbetsmiljöverket en Aml §6  7 stopp om att utföra arbete.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bjorn_k

Varför inte "kuddar" av den typ som gör att bussar grenslar hindret medan bilar inte...

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 06:25:06 AM
Varför inte "kuddar" av den typ som gör att bussar grenslar hindret medan bilar inte...

Så har vi i Österbybruk och de enda som drabbas är bussarna. De klättrar upp med axlarna som har dubbelmonterade hjul (drivaxel osv). Personbilarna kör bara mitt mellan hindren i nära 50 blås. Bussar kör obekvämt över i 20km/h, men helst lägre.

bjorn_k

Ok, de kuddar jag tänker på är kombinerade med en refugbit eller sitter mitt för varandra på vägen (Jakobsberg har så i villaområden där bussar går) så att bilar inte kan "undvika" dessa. Där är kudden i betong/stenmtrl och verkar passa de flesta bussarna (dvs bussarna går över hindret) och 50 är smidigare att åka än exvis 30-35 då det skakar mindre i kupén vid 50km/h

Anders Noren

Aktiva farthinder är dyrare och har en högre driftskostnad än passiva farthinder. Därför är de ännu sällsynta annat än som provinstallationer.

Vid systematiska utvärderingar av farthinder, där man tar hänsyn till mer än bara tyckanden och anekdoter, brukar vägkuddarna visa sig vara de som är bäst (eller minst dåliga) för busstrafiken. Se t.ex. denna rapport.

Robert T

Jag glömde nämna att ett av hindren i Österbybruk är monterat i en kurva vilket gör det omöjligt att gränsla med både fram och bakaxel...

Ersa

Citat från: Christer K skrivet 14 november 2011, 06:23:32 AM
Hoppsan tanken är bra men helt fel väg att gå, först kontaktar man arbetsledare på arbetsplatsen om problemen.  Sedan skyddsombudet på arbetsplatsen som i sin tur tar kontakt med arbetsgivare om en lösning. Händer inget då tar skyddsombudet och skriver en AML § 6 6a framställan om arbetsmiljöåtgärd, väl dokumenterad gärna med foton från platsen.  Denna lämnas till arbetsgivaren för påskrift och skickas till Arbetsmiljöverket för utredning.  De tar endast några dagar på sig att besöka platsen och lämna förslag på åtgärder.
Gjorde precis samma sak i onsdags förra veckan i Linköping, lämnade in AML §6 6a, arbetsmiljöverket kom på fredagen och gav oss klart att det var helt fel och Linköpings kommun och företaget får till mars 2012 på sig att åtgärda problemen.
Hade det varit fara för liv och hälsa lägger arbetsmiljöverket en Aml §6  7 stopp om att utföra arbete.
/ Christer K

Ja just! Precis! ;D
Gör så istället!