Busslink 4033 vilar i Solna centrum.

Startat av Kristian, 12 november 2011, 01:24:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Buss-busen skrivet 13 november 2011, 00:20:24 AM
Och föraren tror att det fortfarande är vänstertrafik.  :)

Det blir ofta så här i många terminaler, i synnerhet de mindre och trängre. Detta då utrymmet för uppställning även är väldigt begränsat. Att snurra flera varv för att 'komma rätt' fungerar inte alltid och ska man i det här fallet avgå på t.ex. 123, 505 eller 513 och de tre övriga platserna är upptagna så blir det utanför Korv-Ingvar man ställer sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

[Fyra runda H4-insatser, delad vindruta, inåtgående framdörr och mindre elektronik under instrumentbrädan/dörrkretsarna gör dock susen! Så därför kommer jag nog lite bakvänt att se de sista 8500:orna (Nobina 006x) som mer gedigna bussar, och sakna dessa mera än vad jag känner för de tingestar som popnitades ihop i all hast i Säffle omkring 2002-2005.
[/quote]   



Ja du denna dag lär vi aldrig få uppleva  :P   och vad anbelangar Säffle så har de inte byggt nån bra buss där sen 1960talet.. förfallet börja väl med H50 som Ted S skriver om ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 12 november 2011, 22:50:55 PM
När H50 (Volvo B59/Säffle) och H59 (Scania CR111M) fanns parallellt i Stockholms innerstadstrafik, sa jag trosvisst att en H50 aldrig kommer att bli diggabel, oavsett hur lång tid som skulle förflyta. Så är det fortsatt, men visst hade det varit litet roligt att haft en bevarad...

Citat från: yngrot skrivet 13 november 2011, 11:07:55 AM
vad anbelangar Säffle så har de inte byggt nån bra buss där sen 1960talet.. förfallet börja väl med H50 som Ted S skriver om ..

Nja, även där kan man vända på det lite? Senare H1-H3 på B10M var väl bättre byggda och mer värda att bevara än föregångaren H50 på B59?

yngrot

I Borås hade vi ju Säffle av den typen och sämre buss har jag inte kört kalldrag på förarplatsen skrammel och som lök på laxen dålig värme  :P 
Nej tacka vet jag en äkta Wiima där kan vi snacka buss .. Säffle gjorde några försök till i Borås ex fd 243-247 och de skulle vara såå  bra  men inte då inte heller de vi fick 1995 B10BLE  de skulle oxå vara så bra och välbýggda hrm eftersom man inte får säga fula ord så säger jag inte så mkt mer..  men åtgången av tidtabeller var hög på den tiden och det var förare som använde dem till att försöka minska på skrammel..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2011, 22:08:23 PM
"Gamla" Neoplan ja! Men knappast B9S eller....? ;)

/Peter

b9s är dem bästa bussarna som rullar på många trafikområden hos SL numera

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 13 november 2011, 11:47:55 AM
b9s är dem bästa bussarna som rullar på många trafikområden hos SL numera

Underbart att höra.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Fin bild! Men en sån har jag åkt Nynäshamn-Södertälje... Inte igen säger jag bara.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

MrH

För att fortsätta lite off topic då, sett från ursprunget i tråden.. Men apropå olika bussmodeller av det nyare slaget och Säffle osv........
Här i Bollnäs fick vi samtliga fyra stadsbussar utbytta i somras/höstas. Två stycken rena stadsbussar (Mercedes Citaro) för två av omloppen och två regionalstandardspec:ade Volvo 8900 för de andra två omloppen (p.g.a att det krävs större kapacitet på dessa omlopp).

Mercedesbussarna är helt outstanding i det mesta! De är snygga, smidiga, lätta att köra, stora fina glasrutor åt alla håll = utomordentligt bra sikt!, speglarna sitter perfekt utan att skymma, bussarna är lättstädade, gången är bred så rullatorerkunderna tar sig på och av såväl fram som bak, niger man bussen vid ändhållplats så höjs den av sig själv när man startar motorn igen, omvänt kan man niga bussen när motorn är av om man glömt det innan (medan man på Volvo måste höja bussen manuellt för att dörrbromsen ska släppa efter att ha haft motorn avstängd och man kan inte niga med motorn av...= retligt) Volvo 8900 är hyfsat snygg men klumpig, trång invändigt och i jämförelse med Mercorna för höggolvad för att passa riktigt bra i stadstrafik med många rullatorer och barnvagnar (att de sedan är specade 1-1-0, har höga ryggar, bälten och gardiner är en annan sak  >:(, men det kan man inte beskylla tillverkaren för).

I slutänden är det ju högst personligt vad som är snyggt, funktionellt och diggabelt.................. ;D


/MrH

Cero

Citat från: homer skrivet 13 november 2011, 11:47:55 AM
b9s är dem bästa bussarna som rullar på många trafikområden hos SL numera

Måste vara på de områden det bara finns B9S i så fall...

Ersa

Citat från: Cero skrivet 13 november 2011, 22:16:40 PM
Måste vara på de områden det bara finns B9S i så fall...

Borde vara så. När en bullrig bussmodell som inte ens klarar av att långsamt köra uppför en liten slänt på en vanlig grusväg mitt i sommaren utan att börja spinna och fastna helt och därmed måste backas tillbaka... ja, då är det illa ställt om den modellen är den bästa! :-X Inte heller jag är ett fan av B9S, men alla B9S är faktiskt bättre att köra än en Volvo B12BLE 8500 från -02.


Andreas91

Jag håller helt och hållet med de två senaste talarna. Har aldrig upplevt en B9S på vinterväglag (tolkar det som att jag lär ha haft en hel del tur då), men i mina ögon är dessa fordon allt annat än vackra/snygga, ibland extremt trånga mellan stolarna och framförallt det fruktansvärda oväsendet... Jag måste erkänna att B9S generation II är mer ok, åtminstone ljudmässigt och estetiskt, men generation I... Jag tror att jag vid ett tillfälle berättade om en promenad i Täby. Det var natt/tidig morgon och jag skulle ta nattbussen hem. Jag insåg att jag befann mig en hyfsad bit ifrån närmaste nattbuss, då jag hörde avlägsna vrål, med stort V, på vad jag gissar på var flera kilometers håll. Visst, det var knappt någon form av action ute vid denna tidpunkt, men jag vart ändå rätt imponerad. Jag funderade lite på en sak, särskilt nattetid och då B9S:ar vrålar på i närheten av hus.. Om några år, då jag känner på mig att dessa kan tänkas bli lite småslitna och eventuellt låter ännu värre - det är inte läge för bullerplank då? ;D Samtidigt funderar jag på hur man fixar oljuden i natten... Man kanske vänjer sig, så kanske det är.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2011, 23:00:36 PM
Borde vara så. När en bullrig bussmodell som inte ens klarar av att långsamt köra uppför en liten slänt på en vanlig grusväg mitt i sommaren utan att börja spinna och fastna helt och därmed måste backas tillbaka... ja, då är det illa ställt om den modellen är den bästa! :-X Inte heller jag är ett fan av B9S, men alla B9S är faktiskt bättre att köra än en Volvo B12BLE 8500 från -02.





Men Ersa B12BLE måste väl vara bättre på att ta sig fram än B9S????  På B12 har man iaf lika tryck på bäda sidor av drivhjulen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Måns Johannesson

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2011, 00:47:03 AM
   
Men Ersa B12BLE måste väl vara bättre på att ta sig fram än B9S????  På B12 har man iaf lika tryck på bäda sidor av drivhjulen ..

Min erfarenhet från när dessa bussar rullade i Botkyrka var att B12BLE var nästan lika dåliga som B9S att ta sig fram, antar att problemet är dåligt drivaxeltryck. Både Scania OmniLink och Mercedes Citaro var betydligt bättre att ta sig fram i halt väglag.

/Måns

Bussföraren

Citat från: Måns Johannesson skrivet 14 november 2011, 22:46:18 PM
Min erfarenhet från när dessa bussar rullade i Botkyrka var att B12BLE var nästan lika dåliga som B9S att ta sig fram, antar att problemet är dåligt drivaxeltryck. Både Scania OmniLink och Mercedes Citaro var betydligt bättre att ta sig fram i halt väglag.

/Måns

Problemet är väl att dessa är felbalanserade i detta utförande, med några enkla åtgärder kan man med bibehållet boggietryck fördela en större del till drivaxeln, något flera mindre åkare genomfört och frågan är om inte enskilda Nobina områden också gjort samma sak.

Ändå är ju dessa 8500 vida överlägsna sina föregångare (Vegor med små hjul)