"En buss är ingen lastbil"

Startat av Nicklas Vasa, 05 oktober 2007, 18:24:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Ny kampanj som inleds på bussmässan i korjtrik enligt rt-forums hemsida, kampanjen vänder sig emot eu:s nya arbetstidsregler.....

Jag kan tycka att det var bättre förr, när man kunde jobba ihop några timmar varje dag, och i slutändan ha jobbat ihop en eller ett par extra fridagar, när jag gjorde skiften åt GDG lade jag in friveckor i "Nycklarna", vilket lär vara en omöjlighet med nuvarande eu-regler, och då kunde man ju när man fick "Nyckeln" vid skolstarten i Augusti, kolla hur man jobbade på skolavslutningen i Juni....

Vilket företag tillämpar sådana schemor nuförtiden....?

På detta sätt måste ju Statsanställdas avtal ha varit det bästa vi bussförare haft....

Jag kan ju uppleva att det upphandlas trafik bara för att vi inte ska ställa krav....

Andreas Ljungqvist

Vi kör sedan 1/10 2007 på rullande 20 veckors nyckel... Inga friveckor dock, men många andra fördelar..

76

Jag och de flesta av mina kollegor vet hur de ska jobba fram till mitten av juni.

Fredde

Samma här, går på rullande schema på 7 veckor. Funkar utmärkt!

/Fredde

Nicklas Vasa

Det är ju fantastiskt om vi fått tillbaka den förmånen.....

Fredde

Den finns nog på de flesta håll...

/Fredde

Erling.L

satt innan vi hade sökning i somras på 4 ledig 1 schema jobba 2 helger på 5v o en vecka ledig fre-sön o kunde se lågnt fram hur fridagarna låg även om det inte fanns tjänster för perioden med fridagarna kunde man se
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Martin Maltkvist

Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2007, 15:23:39 PM
satt innan vi hade sökning i somras på 4 ledig 1 schema jobba 2 helger på 5v o en vecka ledig fre-sön o kunde se lågnt fram hur fridagarna låg även om det inte fanns tjänster för perioden med fridagarna kunde man se
Hur ofta förekommer det att en förare ringer och vill jobba fast det egentligen är fridag?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

vad gäller arbetstid och avtalsvillkor så är det tyvärr så att med anbudsförfarande så har det blivit sämmre. Förut fanns det 5 olika avtal med SL som det bästa och transports som det sämmsta kommunal låg nån stans i mitten. Sen skulle avtalen göras neutrala och tyvärr blev det kommunala som fick närma sig transports avtal exvis sämmre ob ersättning. Det märks även en försämmring i bussarnas underhåll vilket väl alla som kör buss märkt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

76

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 06 oktober 2007, 22:05:22 PM
Hur ofta förekommer det att en förare ringer och vill jobba fast det egentligen är fridag?
Jag kan ju enbart tala om hur det ser ut på mitt företag (GUB).

Det finns gott om förare som gärna jobbar nån dag extra i månaden för att öka på kassan lite, och så finns det de som helst skulle jobba dygnet runt.

Men även andra änden av skalan finns, de som aldrig skulle jobba en sekund extra och även de som klart och tydligt meddelar det som en protest.

Personligen skriver jag inte upp mig på något extrajobb just nu, men skulle någon från TL ringa mig så skulle jag förmodligen inte säga nej.

Nicklas Vasa

Hur är det med raster då ? Vara borta hemmifrån 14 timmar och ändå bara göra 7,5 timmar betald tid är inget vidare. Det hördes som att det blir mer åt rast varannan timme för "pisspaus", jag menar, köra ett 9 timmars pass med 3 raster är ju inte heller något vidare....

Då är det ju att föredra samanhängande arbets pass med kortare uppehåll vid vändplan, där ett dass ska vara placerat.....