Citywide är Scanias nya stadsbuss

Startat av Bjarne-W, 20 oktober 2011, 14:05:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 19:00:23 PM
Inne i City så körs det ju en hel del LF! Scania dessutom!

Jo sant. Men bara fem av dessa är OmniCity II. Sedan finns det väl ca 600-700 st OmmiLink I och II i SL-land...

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 20 oktober 2011, 17:23:19 PM
ÄNTLIGEN har busstilverkarna fattat att glasfiber som spricker vid minsta kontakt med t.ex. en snöhög inte är ett bra alternativ på bussar: "The 3-section bumper is easy to repair and has a 'memory' function to resume its original shape after minor bumps."

Bra där! Det tog lite tid, men år 2011 är Scania äntligen på samma nivå som Saab 99 var 1972! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=9Xb8bb0ND14

Ted Selander

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 20:26:44 PM
Jo sant. Men bara fem av dessa är OmniCity II. Sedan finns det väl ca 600-700 st OmmiLink I och II i SL-land...

Keolis har totalt 128 OmniCity och 557 OmniLink i SL-trafik.

Ersa

Jag ställer mig försiktigt optimistisk till bussmodellen. Det krävs betydligt mer än en "upphottad" Omni med "häftig" kinesisk Touringfront och nytt namn för att imponera på mig. Och imponerad har jag aldrig någonsin varit av OmniCity och OmniLink framförallt pga rattkonstruktionens dåliga inställningsmöjligheter, vilket leder till nästan lika dålig sittställning i en Vest V10/V25 med Scaniachassi. En ny fräsch OmniLink är okej att köra, men inte mycket mera än så.

Men om nu Scania fått till framaxelns fjädring samt förarplatsens mått, så blir det genast höga betyg. Vem vet? Kanske kan detta bli den första Scaniastadsbussen tillverkad på 2000-talet som rentav kan matcha arbetsglädjen som förarna upplevde i MaxCin? Det hoppas iaf jag. :)

5783

Citat från: Ted S skrivet 20 oktober 2011, 20:53:41 PM
Keolis har totalt 128 OmniCity och 557 OmniLink i SL-trafik.

5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.

Rikard

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 21:08:14 PM
Och imponerad har jag aldrig någonsin varit av OmniCity och OmniLink framförallt pga rattkonstruktionens dåliga inställningsmöjligheter, vilket leder till nästan lika dålig sittställning i en Vest V10/V25 med Scaniachassi.

Men om nu Scania fått till framaxelns fjädring samt förarplatsens mått, så blir det genast höga betyg.
Håller med dig om att justeringen av ratten borde vara mer generös lika så på förarplatsens storlek. Jag sitter alltid längst bak och kan tack vara det inte vrida stolen ordentligt mot passagerarna då väggen tar i stolen i högerkant av förarstolens baksida. Hoppas dessa förbättringar löser det problemet.
Rikard

buskörare

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.

De 5 är ju dessutom gas. Men självklart köps det som är billigast. Scania är troligen för dyra i gasvariant som det krävs för innerstan. På de yttre linjerna är väl SALE-vagnarna lite mer flexibla och kan gå även på längre linjer i högre hastighet. Man blir inte så låst alltså.

Tommy E

Hur snart kan denna nya modell tänkas ersätta Omni-serien? Tillverkas Omni-bussarna ett tag till, eller övergår man direkt till "Citywide"?
Jag har letat efter information på de länkade sidorna men inte hittat något.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se


Ted Selander

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.
Det är mycket som avgör vad som ska köpas till olika trafikuppdrag. Pris, avtalskrav, tillförlitlighet är några faktorer.
Till innerstaden blir det nu ännu fler 12 m gas-MAN till vintern, 29 st. denna gång.
Sen tycker jag också att B9S har kommit för nära "inpå knutarna", i de södra närförorterna.

virtual1

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:10:02 PM
5 av dessa 128 st OmniCity är version II. Det är detta jag hakar upp mig på. Varför beställder inte Keolis fler OmniCity II.
Hellre OmniCity II på linjer som 144, 165 mfl än B9SALE.

Pris är det svar jag fått, de fem som rullar nu var subventionerade av Scania för att få ut dem hos Keolis för test. Ordinarie pris vill nog
inte Keolis betala.

5783

Jag kikade på länken som Mattias länkade till och jag kan nog vänja mig vid den nya fronten tids nog. Dock är jag fortfarande skeptisk till det svarta. Hur kommer detta att se ut med olika länslackeringar?
En annan sak som jag noterade var att den nya bussen kommer i flera versioner än OmniCity/Link II. Så vitt jag vet så fanns ex inte OmniCity II i en ledvagnsversion. Den nya CityWide LF verkar komma i en ledvagnsversion. Även LF modellen kommer med en ledvagn med fler dörrar. Nu lär väl inte SL nappa på det eftersom de föredrar några fler stolar framför snabbare lastning/lossning (tänk A32 på tvärbanan).

yngrot

Ja där fanns många bra bilder på den länken . Men som sagt det svarta frontpartiet är inte så snyggt mötte en Higer häromdan och nej snygg var den inte Ommni man ser på bild tillsammans med de andra är ju snyggare med mer vitt fram. Sen kan man undra om föraren kan se något mer än bussens inre kvällstid med så många lysrör som där är.  Synd oxå att värmeutblås utanför grinden inte sitter nere vid golvnivå värme går ju som bekant uppåt .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Traesk

Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2011, 21:34:15 PM
Till innerstaden blir det nu ännu fler 12 m gas-MAN till vintern, 29 st. denna gång.
Trevligt! När kommer dessa? Hur många MaxCi finns det kvar i innerstaden? Det borde ju vara dags att ersätta dessa nu!