Huvudmeny

GUBs nya MAN-bussar

Startat av Jacob, 19 oktober 2011, 19:39:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej. Idag såg jag 4st (av 7?) nya MAN biogasleder på GUBs depå. Tre på rampen och en inne på verkstaden. Vilka bussar är det som ska komma? Är det bara dessa fem biogasleder eller kommer det fler? Hörde att det skulle komma dieselbussar också..

Nåja, några skillnader sedan förra leveransen:

*Samtliga dörrar öppnas inåt
*Helgrön front
*Delad vindruta
*Blå klädsel med grå stänger och gula stoppknappar

Det var i alla fall allt jag såg när jag tittade in i verkstaden, men det kan ju finnas fler skillnader.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

#1
Enligt uppgift från VD på GUB:s hemsida skall det komma 14 stycken "under hösten". Enligt uppgifter tidigare här på snacket rör det sig om 7 Biogas och 7 Diesel. De 7 dieslarna skulle ersätta 270-276 som tydligen skall köpas tillbaka av Man/Neoplan pga av tillverkningsfel.

Såg du några reg/vagnsnr på de nya?

Jacob

#2
Okej. Jaså 270-276 ska bort, tråkigt :( Jag såg UBF 199 som stod närmast vägen. Brydde mig inte så mycket om att memorera reg.nr (plus att det var mörkt) men vad jag minns så började de två andra på rampen på U. Den inne på verkstaden hade inte reg.nr synligt. Inga vagnsnummer heller. Någon som vet vilka nummer dessa får?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Jag gissar utan att veta att man fortsätter på befintliga serier 118- och xxx (minns inte på rak arm var de andra slutade på 300 nånting?.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2011, 02:07:35 AM
Jag gissar utan att veta att man fortsätter på befintliga serier 118- och xxx (minns inte på rak arm var de andra slutade på 300 nånting?.

Man kommer inte att fortsätta på 118 iaf, då 120-125 är korta biogasbussar från 2007. Däremot kan jag tänka mig att dieselbussarna får 221-227.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2011, 02:07:35 AM
Jag gissar utan att veta att man fortsätter på befintliga serier 118- och xxx (minns inte på rak arm var de andra slutade på 300 nånting?.

299 är högsta numret.

Jag tror nog mer på 221 och uppåt men de verkar inte ha fått nr ännu. Om jag kommer ihåg kan jag gå en sväng sen när jag slutar om inte min skjuts är tidig!

kimpan

Citat från: Jacob skrivet 19 oktober 2011, 20:52:12 PM
Okej. Jaså 270-276 ska bort, tråkigt :( Jag såg UBF 199 som stod närmast vägen. Brydde mig inte så mycket om att memorera reg.nr (plus att det var mörkt) men vad jag minns så började de två andra på rampen på U. Den inne på verkstaden hade inte reg.nr synligt. Inga vagnsnummer heller. Någon som vet vilka nummer dessa får?

//Jacob

420 och uppåt....

AO

Citat från: Bese001 skrivet 19 oktober 2011, 20:21:06 PM
De 7 dieslarna skulle ersätta 270-276 som tydligen skall köpas tillbaka av Man/Neoplan pga av tillverkningsfel.


Det är ju fantastiska nyheter ju  ;D Kan de inte köpa tillbaka 370-385 när de ändå är igång:) Försöker komma på nåt bra med de där bussarna men just nu står det helt stilla.

Bussmicke

370-385 är väl den där otroligt fula fronten..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2011, 07:09:02 AM
370-385 är väl den där otroligt fula fronten..

Japp, likadan fron som 270-276. Varken trevliga att se på eller trevliga att åka. 370-385 kan du dessutom inte sitta bekvämt i om du är över 150 cm eftersom det är så trångt mellan stolarna.

Jacob

Kommer både biogasbussarna och dieselbussarna få nummer 420 och uppåt? Tycker det känna dumt att börja på ny serie, när endast dessa 14 är kvar av MAN-leveransen. Tycker man kan vänta med ny serie till nästa nyleverans..

I alla fall, angående 270-276, 370-381 och 382-385 så kan jag säga att 270-276 är väldigt sköna att åka i, likaså 382-385 som har en härlig motor. Däremot 370-381 är inga höjdare..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Hej!
275 (SZL 190), som stått avställd sen 2011-04-27, har 2011-10-20, övertagits av Svenska Neoplan enligt bilregistret.
178 (FMJ 693) avregistrerades (måste väl varit skrot!) 2011-10-19

Jacob

Ja 275 har stått på depån ett tag och sett ledsen ut... och ja, 178 blev nedplockad och gick till skrot.

Men vad är det för fabrikationsfel? Jag vet att alla hade sprickor i bakaxlarna förut men detta har väl åtgärdats?
//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Citat från: Jacob skrivet 24 oktober 2011, 00:23:34 AM
Ja 275 har stått på depån ett tag och sett ledsen ut... och ja, 178 blev nedplockad och gick till skrot.

Men vad är det för fabrikationsfel? Jag vet att alla hade sprickor i bakaxlarna förut men detta har väl åtgärdats?
//Jacob
Vet ej vilket fel det var. Har omnämnts har på snacket i tidigare trådar.
I dag stod 2 av de nya uppmärkta med invnr vid garaget:
421: UBA 484 och 424: UBF 199. Om man går på tidigare system vid inventarienummergivning (lägst Chassinr= lägst Invnr) torde det vara 421-426 som dessa får. UBA 484 har nämligen det lägsta chassinumret. Vi får väl se  :)
Senast en GUBbe hade invnr 421 gällde det en Scania CR 112, 1979, KJN 644. Gick till Estland och avregistrerades troligen 1993. I Estland avregistrerades den 2003!. Lite kuriosa!
184 verkar vara bortforslad. Dock ej avregistrerad ännu.

Jacob

Har sökt runt nu men bara hittat att de ska köpas tillbaka, men inte varför. Någon som vet anledningen och när de kommer försvinna? Kommer sakna dessa... Underbara att åka i!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!