Söndagsbilder 134

Startat av Jona, 16 oktober 2011, 00:27:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

8 kilometer norr om Sundsvall i botten av en bördig dal intill väg E4 ligger Birsta industriområde. Wikipedia berättar:
Birsta är en ort och en extern köpstad i Sundsbruk, cirka 8 km norr om centrala Sundsvall och ca 6 km söder om centrala Timrå. Birsta är Norrlands största köpcentrum, och Sveriges näst största handelsområde som delas upp i Västra och Östra Birsta, på var sin sida om E4. Köpstaden har inalles cirka 150 butiker och restauranger.

Jag och Jacke (Jacob med C) besökte Birsta Köpcentrum en morgon i slutet av September 2010.


Busslink 8303 kommer på sin väg mot Ljustadalen åkande mellan Coop forum och ett parkeringshus.

Ikea:s fjärde varuhus i världen och tredje i Sverige efter de i Älmhult och Kungens kurva öppnade 1966 i Birsta. 1971 flyttade Fridhems möbler verksamheten till ett varuhus strax söder om Ikea. 1972 byggdes Ikanohuset, där nio handlare inklusive Ikea och livsmedelsbutiken Hemköp slog upp dörrarna.

Strax väster byggdes 1988 Cupolen köpcentrum, där det idag finns ett tiotal butiker.


Sedan hösten 1995 trafikeras Birsta ind.omr bara av Timråbussarna på linje 609 och 610 som mest i 30 minuters trafik.
Det innebar fyllda bussar och 10 tals minuters lasttid för bussarna som passerade här. Något år senare införde man linje 88 som gick från centrala Sundsvall och ut till Birsta och tillbaka som mest var 30 minut helger dagtid.

Sommartider gick det en buss var 60 min dagtid och 2 turer timmen helger hit. Det har aldrig fungerat och något behövdes göras.

Från Ljustadalen där författaren och fotografen hade sina bopålar i slutet 99 till 01 gick det en busslinje med nummer 77 några få turer dagen på sin väg Alnö - Ljustadalen - Birsta och åter. Stadsbusslinje 2 som utgick från Ljustadalen för sin väg in mot centrum körde däremot en lokal skogsväg och passerade cirka kilometer söder om Birsta. Det gick och åka den bussen till Birsta från Staden, men innebar en längre promenad.


2007 byggdes Östra Birsta upp på ängarna öster om väg E4 närmare Ljustadalen och från 2008 drog man om linje 2 hit så den passerade Östra Birsta på sin väg till och från staden.

Äntligen hade det börjat hända något, nu gick det 4 turer timmen från Ljustadalen till Östra Birsta istället för typ 8 turer dagen. Helger var 30 minut jämfört med dryga 5 - 6 turer. Visserligen passerades bara Östra Birsta, men promenadsträckan till Ikea blev ändå betydligt mycket kortare.


Man bygger om området med en ny bussgata under 2009 och då bygger man också en hållplats på väg E4 och drar om så Timråbussarna numera kör längs motorvägen på alla sina turer istället för att köra den lokala gamla väg E4 genom byarna Skönvik, Gångviken, runt hela Birsta, sedan genom Bydalen och så in mot centrum.

Nu kan man dra linje 2 genom hela Birstaområdet och linje 77 som förut gick Alnö - Ljustadalen - Birsta dras nu om och går via Östra Birsta - Birstatunneln/knuten och förlängs via Gångviken till Skönvik. Vardagar trafikeras linjen var 30 minut.

På bilden syns en Busslink 3162 på linje 2 på sin väg på bussgatan i tunneln under väg E4.
Bakom bussen syns även hållplats Birstaknuten, som jag ska återkomma till snart.


Busslink 3276 gör uppehåll på nya hållplatsen på motorvägen E4.


Sedan fortsätter färden söderut mot Sundsvall.


Bildsvepets 2 första bilder var fotograferade ifrån Parkeringshuset för att ge lite höjd och överblick.

2010 när linje 2 drogs om fick Ikea och Birsta den busstrafik som man i många år väntat på. Nu hade man minst 4 turer timmen vardagar och 2 turer timmen helger. Men helgerna tillkom även linje 88 Birstapendeln plus Timråtrafiken då.


Busslink 3260 på den tidigare omnämnda linje 77 som ju drogs om och antalet turer utökades bara något år tidigare.
Bussarna från Alnön och Ljustadalen på linje 77 kör nu linje 2 väg genom Östra Birsta åker genom bussgatan i tunneln under väg E4, men väl uppe på andra sidan vänder man runt vid Hållplats Birstaknuten som ligger närmare södergående E4 hållplatsen.
Den hållplatsen angörs däremot inte av linje 2, som istället kör runt och in mellan parkeringshuset och Coop.


Linje 77 vänder sedan och kör tillbaka genom tunneln, passerar hållplats Birstatunneln igen och kör sedan mot Norr och vidare mot Gångviken och Skönvik.
Detta gör att det här går och byta buss till/från Motorvägsbussarna och Linje 2 mot staden.


Linje 2 kör däremot denna gata och sista biten bussgatan förbi Hållplatsen Birsta City, som vitsigt nog ligger mellan Ikea och Coop stora hus. Birsta City däremot ligger 75 - 100 meter längre norrut, i Ikea gamla varuhus som blev ombyggt under 2008 sedan Ikea flyttat till det egna byggda huset. Birsta City heter huset numera och innehåller ett 90 tal mindre butiker.


Sista bilden i detta bildsvep, passande nog på Busslink 8303 som även fick inleda svepet.

Dessa bilder, med lite över ett år i ålder är däremot redan Historia. Det har ändrats igen efter mitt besök. Linje 2 går kvar här ännu, men den är avkortat och går inte till Ljustadalen mera utan avslutas i Östra Birsta. Linje 77 är nerlagd och ersatt med en Linje 5 som går Gångviken - Ljustadalen - Sundsvall City. Denna linje går snabbaste vägen från Ljustadalen till Sundsvall Centrum eftersom svängen via Birsta och Östra Birsta gjorde bussresan Sundsvall Centrum - Ljustadalen alldelles för lång.
Det innebär däremot att Ljustadalsborna får nöja sig med 20 minuterstrafik under rusningen och 30 dagtid istället för det dubbla tidigare. Men resan går istället minst dubbel så snabbt. Om det är bra eller dåligt får framtiden Utvisa.

Linje 88 Birstapendeln helger lades ner men kompenserad med att Linje 20 Sundsvall - Njurunda förlängs dagtid via Motorvägen till Birsta.

Så Sundsvall och Norrlands största Köpcentrum som ersatt även Sundsvall Centrum handel, och som i många många år knappt haft någon busstrafik värd namnet kan nu stoltsera med 6 turer timmen dagtid mot Sundsvall på linje 2, 1 till 2 turer timmen på Timråbussarna. Och helger 1 tur timmen på Timråbuss, 2 turer timme med Njurundabuss plus 2 turer timmen med stadsbusslinje 2.

Så äntligen har man fått den trafik man borde haft redan för 15 år sedan.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ivo

Tack härligt bildreportage  :)
Ivo

Björn Lövdahl

Tack för detta. Alltid lika trevligt med din långa berättelse om det du visar!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Dieselsmurfe

Fina bilder Jona! Var länge sen man var till birsta mycket ombyggt.