Huvudmeny

KR 400 (bilder)

Startat av COO500, 14 oktober 2011, 22:56:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 oktober 2011, 21:09:27 PM
Nedläggningen av linje 300 berodde dels på dålig beläggning, dels på att "norskarna" inte ville bidra till driften av linjen.

Efter årsskiftet lär KR ha ett 50-tal bussar i trafik i Västerbotten, då de övriga trafikpaketen(Sävar, Bjurholm/Vännäs och Holmsund/Obbola) då körts igång.

Nu vill dock "norskarna" fixa buss Mo i Rana - Hemavan själv då Länstrafiken säger nej.

Greger Larsson

Citat från: Petteri skrivet 17 oktober 2011, 21:10:01 PM
Wist har köpa och förreggat chassin så detta blivit möjligt. nu slut på b12b chassin, nu kommer 11 liters motorena.

Misstänkte något sådant. Godsbuss på B9R lär det aldrig bli m a o.

Ersa

Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr.  :)

Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.

COO500

Citat från: Håkan 62 skrivet 17 oktober 2011, 21:30:47 PM
Trevligt med favoritbussen som godsrumsbuss. Tycker det är synd att man slutat med mittmotor, varför inte en fet B13M godsrum med I-shift på 460 hkr.  :)
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli...  ;)

Ersa

Citat från: COO500 skrivet 17 oktober 2011, 22:14:12 PM
Hmm räcker en 11liters på 480hk, med i-shift???? Så stark kommer 11:an å bli...  ;)

11:an räcker nog till rent styrkemässigt. Men placeringen där bak kvarstår ju... :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 21:44:13 PM
Visst skulle en B13M kännas trevlig. Eller B16M! Höhö! ;D
Mittmotor känns ju alltid bäst när man kör godsbuss vintertid. Men dessvärre sägs det att 13-litersmotorn inte får plats under golvet i mitten. Huruvida det påstående stämmer helt kan jag dock inte själv garantera.

Ja, det är i alla fall vad Volvo själva uppger. Så det stämmer säkert.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert T

Ingen som tänkt på att höja golvet?  ;D

bjorn_k

Citat från: Robert T skrivet 17 oktober 2011, 23:47:22 PM
Ingen som tänkt på att höja golvet?  ;D
;D Det är ju inte SL, så varför inte :-P

Bussföraren

Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)

Smon

Lät som en bra idé tycker jag :)

Jan

Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)

Dalarna har kvar sina.
I branschen 37 år

Bussföraren

Citat från: Jan skrivet 18 oktober 2011, 09:57:38 AM
Dalarna har kvar sina.

Precis, tyckte det var nåt län som fattades :-)

Ove Bojarp

Hej,
Nu finns det även 2 bussar till med nr: CXC 549 och CXC 530 som oxå
är benämnda B12B i registret. Även dessa har samma dekalering vad
gäller färg som de 2 tidigare (DGA 746 och CXC 531).

Jan

Citat från: COO500 skrivet 14 oktober 2011, 22:56:08 PM


Kommer fler bilder senare, tog slut på batteri i kameran.....  :-[

Uploaded with ImageShack.us

Hur många pallplatser?
I branschen 37 år

Peter Andersson

Citat från: Bussföraren skrivet 18 oktober 2011, 08:07:47 AM
Efterfrågan på mittmotorbussar är så svag att Volvo näppeligen är intresserade av att ta fram en specialkonstruktion som inte kan räknas hem på långa serier, alternativt blir det extremt dyra bussar som ingen vill köpa....

Övergången till bakmotor har ju f.ö lett till att Volvo fått se sina marknadsandelar minska eftersom kunderna nu lika gärna kan köpa en Scania och framöver även MAN, MB, DAF etc

I snitt säljer man 4-5 godsare/år och eftersom fler o fler län upphör med kombibussar och med gods överhuvudtaget så minskar marknaden hela tiden.

Nu är det bara Värmland, Västerbotten o Norrbotten som kör enbart bussgods med kombibussar, Jämtland och kusten har delvis övergått till släpvagn (Smågods som undergolvlastas givetvis undantaget)

Hälsingland har ochså kvar sina Godsbussar ännu

MVH Peter
X-Län