Huvudmeny

Påminnelse!

Startat av Ingwar Åfeldt, 11 oktober 2011, 07:55:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Upptäckte idag en skylt här i Phoenix som jag inte sett tidigare. Tyvärr så sitter den inte där i onödan.


Rött betyder stopp!!!

M v h
Ingwar

riiga

Lite "Only in America"-känsla...  :P

Robert T

Citat från: riiga skrivet 11 oktober 2011, 09:14:37 AM
Lite "Only in America"-känsla...  :P

Ja, bara i USA är man vettig nog att skylta ordentligt. Hur många, framförallt cyklister kör inte mot rött i Sverige? Dessutom borde man skylta vad det kostar att bryta mot lagen även i Sverige. T.ex. blockera korsning, 3000kr böter osv.

JDS

Citat från: Robert T skrivet 11 oktober 2011, 10:29:23 AM
Ja, bara i USA är man vettig nog att skylta ordentligt. Hur många, framförallt cyklister kör inte mot rött i Sverige? Dessutom borde man skylta vad det kostar att bryta mot lagen även i Sverige. T.ex. blockera korsning, 3000kr böter osv.

Nåja, så särskilt ordentligt skyltat tycker jag inte att det är. Utöver den slitna stopplinjen (en liten bit av den kan skymtas till vänster om Forden) så syns det ingenting som skvallrar om att det är här man ska stanna, när signalen där borta i fjärran lyser rött. Skylten får ses som ett desperat och någorlunda prisvärt försök att förbättra regelefterlevnaden, snarare än ett utmärkt exempel på hur man bör skylta...

Mr G

Är inte skylten en information till dom som hade tänkt att göra en uie i den här korsningen? Lär väl skilja i regelverket för uies från stat till stat.

I allmänhet tycker jag skyltningen känns mycket klarare over there än här hemma. Själv tror jag att det överdrivna skyltandet längs våra vägar tyvärr ofta är kontraproduktivt vad gäller trafiksäkerheten.
吉先生

Robert T

Citat från: JDS skrivet 11 oktober 2011, 10:44:57 AM
Nåja, så särskilt ordentligt skyltat tycker jag inte att det är. Utöver den slitna stopplinjen (en liten bit av den kan skymtas till vänster om Forden) så syns det ingenting som skvallrar om att det är här man ska stanna, när signalen där borta i fjärran lyser rött. Skylten får ses som ett desperat och någorlunda prisvärt försök att förbättra regelefterlevnaden, snarare än ett utmärkt exempel på hur man bör skylta...

Måste man ha en stopplinje för att folk ska veta var man ska stanna? Ja i Sverige möjligtvis. I USA funkar det jättebra med trafikljusen på andra sidan gatan och brist på stopplinje. Man TITTAR hur korsningen ser ut och så stannar man innan man står i vägen för trafik/fotgängare.

Det är ju inte för inte som man måste varna svenskar att stanna före korsningen och inte där trafikljuset står när dom ska köra bil i USA. En självklarhet tycker jag...

I Uppsala på Kungsgatan verkar bilisterna ha som sport att blockera korsningar så mycket som möjligt. Detta fenomen såg jag inte alls i USA trots att jag körde genom storstäder som San Francisco, Los Angeles och Las Vegas. Där står det dock DO NOT BLOCK INTERSECTION i före varenda korsning.  ;D Det behövs verkligen införas i Uppsala.

Jan I Nilsson

De bästa på att blockera korsningen Amiralsgatan/Föreningsgatan i Malmö är de gula bussarna de kör tom ut i korset på gult ljus, de gröna har till och med mage att stanna i div. korsningar som 2-3:dje buss att släppa av folk mitt i korsningen.
I New York på Manhatan är det blockering i stort sett alla korsninga i rusningstrafik tom. där det är block zon. Stod själv där en gång med  skrattande poliser i bilen vid sidan om mig. :D