Jätterondell på gång (?) i Rissne/Ursvik

Startat av Mr G, 09 oktober 2011, 12:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Jag har läst att Rissnekorset kommer att ersättas av en rondell, men inte hittat någon karta över hur det kommer att se ut. Jag trodde att berget som sprängdes bort skulle ge plats för rondellen, men när jag ser de vägarbeten som har gjorts norr om berget börjar jag luta mot att det planeras en jätterondell som går runt berget och återvinningsanläggningen. Kanske är detta bara ett provisorium tänkt att användas några år medans bygget av trafikplatsen E18/279 pågår.

En väg har i alla fall anlagts för att ansluta rondellen (?) till Kymlingelänken österut. Bilden är fotograferad söderut från den vägen, och jag har Kymlingelänken alldeles bakom ryggen. Man kan skymta rondellens norra del bakom rören som syns på bilden. Jag står då på rondellens norra avfart/påfart. Hur avfarten ska användas kan jag begripa. Men hur trafiken från Kymlingelänken ska anslutas till påfarten begriper jag inte.

Kanske tänker jag helt fel, och det är ingen jätterondell på gång, men hur kommer det då att se ut?
吉先生

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Den informationen hade jag redan sett, och den ger inga svar på varför man bygger vägar bakom (norr om) berget. Själv tycker jag att de nyanlagda vägarna där ser ut att bli provisorium, och som framgår av bilden går det att anta att det blir en rondell runt berget. Rondellen på bilden ligger helt söder om berget, på den plats där Rissnekorset ligger idag. De nyanlagda vägarna ser inte heller ut att vara en del av framtida Trafikplats Rinkeby, då den är placerad en bra bit norr om berget.
吉先生

Mr G



Nu börjar det bli tydligt hur det är tänkt med den nya jätterondellen runt berget i Ursvik/Rissne/Rinkeby. Den är så klart ett provisorium, och är inte den rondell som syns på en av Nicos länkar. Det ser ut att bli 4 eller 5 insläpp (ev fler) till rondellen, och de flesta av dessa, om inte alla, tycks också bli signalreglerade. Jag kan inte komma på att jag har sett någon liknande rondell i Sverige. Kanske ska den inte ens kallas rondell, bl a går det ju en väg in till rondellens innandöme där återvinningsstationen ligger.

Det blir klart intressant att se hur jätterondellen kommer att påverka den orimliga kösituationen in mot dagens trafikplatser i området. Kommer den att lätta upp köeländet här, eller kommer den att ytterligare förvärra trafiksituationen?
吉先生


Mr G

Exakt! Den filen har jag letat efter, men inte kunnat få fatt. Trots att jag bl a prenumenerar på Trafikverkets  utskick om den aktuella vägutbyggnaden har jag inte sett den informationen. Tackar!

Det kan inte vara långt kvar tills trafiklösningen tas i bruk nu. Igår hade man t ex flyttat Kymlingelänkens östgående körbanor för att kunna jobba klart med den sista anslutningen i den nya backen från rondellen och upp emot Kymlingelänken.

Kartan ser lite skum ut vad gäller utfarten från Willys/Statoil/McDonalds. Om den är korrekt kommer det endast att kunna göras en högersväng ut på Enköpingsvägen vid utfart därifrån. Kan det verkligen stämma? Eller kan det vara därför som bussgatan Bromsten/Rissne öppnas för trafik, och att trafik från Willys mot E18 västerut och Kymlingelänken ska ta den vägen i fortsättningen.

Det är väl inte för djärvt att misstänka att busstrafiken på 179 och 514 mot Sollentuna kommer att få körtiden förlängd med minst ett par minuter. I rusningen kan det nog lätt bli 5-10 minuter, beroende på hur flytet kommer att vara genom jätterondellen.
吉先生

Jonas Strömblad

Efter att jag läst detta kände jag mig tvungen att köra en sväng och se hur det ser ut nu när de öppnat trafikplatsen.
Jag tyckte att skyltningen var helt ok, men trots det var det klart förvirrat på platsen. Många som tvärnitade och skulle börja byta fil när de såg att de höll på att komma fel.

Dessutom har man ändrat vägen in till Kista för de som kommer från Kymlingelänken från Rinkebyhållet. Man kör nu nästan hela vägen upp till E4'an där det finns en avfart in i arbetsområdet. Även den omdaningen skapade väldigt mycket filbyten och förvirrade bilister där rödljusen låg  :)

/J