Borås stadsmotorväg frågor

Startat av Peter C, 07 oktober 2011, 23:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C


Jag och en kollega diskuterade ikväll var egentligen den ursprungliga stadsmotorvägen byggdes? Då vi inte var påtänkta på tiden den byggdes (runt 1970) så har vi lite olika förslag.

Om vi kommer från Göteborg...

Tullamotet, första riktiga avfarten till staden. Till Hulta(Brämhultsmotet), där nu Volvo Lastvagnar osv. finns. Känns som en naturlig anslutning till gamla R40 från GBG, då Viared inte såg ut som det gör idag.

Min kollegas alternativ är...
Viaredsmotet (Viared Ö) till avfarten innan (Hultamotet) Hans idé bygger på den enorma rondell över motorvägen som återfinns i Landvetter om än i smalare tappning.

Tackar på förhand för svar, och fler frågor lär väl dyka upp!

Staffan Sävenfjord

Det bör ha varit från Nabbamotet. Det var i alla fall där motorvägen började under den tid riksväg 40 bara var motortrafikled om man kom från Göteborg. Det var först i slutet av 1990-talet som det blev motorväg hela vägen Göteborg-Borås. Hultamotet var med motsvarande motivering slutpunkten.

Tullamotet kan uteslutas eftersom det var viktigt att få bort trafiken genom nedre Tullen på gamla Göteborgsvägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C


Intressant Staffan!

Då tänkte jag nog lite väl långt bak i tiden med min idé om Tullamotet. Ryamotet(avfarten efter Landvetters flygplats)-Viared var alltså motortrafikled redan innan stadsmotorvägen i Borås byggdes?

Vår diskution dök upp på jobbet angående en artikel i Borås Tidning. Där de undrade vad som kan hända i Borås om en liknande olycka som den tankbilsolyckan utanför Kode (E6) sker i Borås C.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 08 oktober 2011, 11:13:06 AM
Intressant Staffan!

Då tänkte jag nog lite väl långt bak i tiden med min idé om Tullamotet. Ryamotet(avfarten efter Landvetters flygplats)-Viared var alltså motortrafikled redan innan stadsmotorvägen i Borås byggdes?

Vår diskution dök upp på jobbet angående en artikel i Borås Tidning. Där de undrade vad som kan hända i Borås om en liknande olycka som den tankbilsolyckan utanför Kode (E6) sker i Borås C.

Där sprack min teori. Motortrafikleden blev inte klar förrän under 1980-talets början och kanske det var då man byggde ut motorvägen från Nabbamotet till var den började förut. Hittade en osäker uppgift om att det faktiskt var vid Tullamotet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Det jag kommit fram till efter att ha studerat gamla kartor, frågat runt m m är ungefär följande.

Fram till början av 60-talet var den planerade sträckningen av stadsmotorvägen ungefär Viaredsmotet-Tullamotet-nuvarande Postterminalen-Trandöområdet-Åhaga-"Hultadalen"-nuvarande Rosendalsgatan och Coop Forum-Hultamotet-Brämhultsmotet osv. Denna sträckning är den som är inritad som planerad väg/vägreservat på stadskartorna några år in på 60-talet.

Några år senare stod det klart att verkstäderna i Åhaga skulle läggas ner och spåret dit som gick i nuvarande motorvägens och Söderledens sträckning skulle kunna tas bort. Man ändrade då motorvägsplaneringen till dagens sträckning och de gamla markreservaten bebyggdes till stora delar med bostäder, framförallt Alvestagatan, andra bitar blev kvar som grönområden med GC-vägar, t ex sträckan mellan Trandaredsgatan och Rosendalsgatan.

När första biten av stadsmotorvägen invigdes i början av 70-talet var det sträckan Viaredsmotet-Annelundsmotet. "Motorvägen", som första åren inte var skyltad motorväg, hade från början hastighetsbegränsning 70 km/h, senare 90 km/h.

I östra änden slutade motorvägen under klippbron ungefär. Dagens Hultamotet och Brämhultsmotet förblev vanliga plankorsningar fram till nästa etapp invigdes i början av 80-talet. Resterna av anslutande Hultagatan kunde man se tydligt fram till början av 90-talet när H&M Rowells byggde sin fastighet på platsen för gamla korsningen.

I västra änden slutade alltså motorvägen vid dagens Viaredsmotet och vek av mot gamla Göteborgsvägen. Det är också anledningen till att korsningen vid nuvarande City Gross såg ut som den gjorde till alldeles nyligen.

Vid Ryamotet (inte Flygplatsmotet) slutade motorvägen från Göteborg och delade sig i två delar i en sinnrik planskild korsning där en del vek av norrut mot Hindås och en del vek av söderut mot Skene. I slutet av 70-talet invigdes en ny motortrafikled mellan Ryamotet och Viaredsmotet. Viaredsmotet byggdes om till dagens cirkulation och motorvägen förlängdes någon kilometer västerut, där motortrafikleden tog vid. Anledningen till att Viaredsmotet byggdes som en stor cirkulation med två körfält var att man avsåg att ansluta riksväg 27 mot Gislaved och riksväg 42 mot Alingsås-Trollhättan här. Så har det ännu inte blivit, även om det kanske börjar närma sig avseende riksväg 27. Sträckningen för riksväg 42 mot Trollhättan blev ju däremot inte över Alingsås utan Vårgårda och det är nog osäkert om det kommer ändras inom överblickbar framtid.

I början av 80-talet förlängdes sedan motorvägen från Annelundsmotet/Klippbron till Vävarbron i Brämhult. Trots att jag är född 1978 och inte kan ha varit många år gammal minns jag tydligt de stora maskinerna och enorma vägtrummorna som stod uppradade på en grusplan vid dagens Preem/Netto vid Hulta där man höll på att bygga den nya bron över kommande motorvägen och hur vi fick stå och vänta länge vid korsningen för att komma över riksväg 40 med bilen från Hulta-hållet på väg hem mot Brämhult. (...och allt sedan dess har jag fortsatt att försöka dokumentera vägbyggen i Borås  ;) )

Resten av historien är väl däremot ganska bekant, motortrafikleden Ryamotet-Viaredsmotet byggdes om till motorväg i slutet av 90-talet, osv.

Kommentarer mottages gärna. Fyll gärna i/komplettera om någon har mer information eller hittat något som verkar felaktigt!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Peter C


Tusen tack för denna intressanta läsning Olof!