Järnvägsgata återuppstår efter 87 år!

Startat av Ted Selander, 06 oktober 2011, 18:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

I Älvsjö återuppstår Järnvägsgatan, i den nya centrumbildningen som är under byggnad. Det blir norr om Älvsjövägen denna gång. Fram till 1924 låg den söder därom, och omdöpt till Herr Stens Väg.
Herr Stens Väg i sitt esse: http://www.hjle.se/kaserier/affarsgata.jpg

Många orter som förlorat sin järnväg har ju kvar gatorna, ofta med en väderstrecksbokstav som prefix. Men hur många har ny- eller återskapats?

Finns det med andra ord fler exempel än Älvsjö?

Källor: Stockholms Gatunamn, Stockholm från A-Ö.

/Ted

Anders Noren

Det är inte helt ovanligt att när ett f.d. stationsområde bebyggs med trista radhus så får området adresser på järnvägstema. Spårgränd i Laholm t.ex.

Mr G

Högintressant! Vilket år kan den kartan vara ifrån? Den måste vara riktigt gammal tror jag. Kanske 1920-talet? Som gammal Älvsjöbo känner jag inte igen mycket alls, och hade ingen aning om att det hade funnits så många affärer där. Brädgården var väl den som fanns kvar längst. Den enda butik på Herr Stens väg som jag minns var annars Älvsjö Radio & TV, som låg mitt emot brädgården. Dit gick man för att lyssna på skivor i hörlurar. Och ibland köpte man förstås någon skiva för att visa att det inte bara var tidsfördriv. Minns t ex att jag köpte Be-bop-a-lula med Gene Vincent där. Tror att jag har kvar fodralet än med en stämpel i bläck som säger just Älvsjö Radio & TV, Herr stens väg X, Tel: 47 XX XX.
吉先生