Vägvisning med versaltext

Startat av Stefan K, 01 oktober 2011, 17:30:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Versaler eller gemener - åsikterna går isär
Länder som har versaler är bl.a. Sverige, Finland och Frankrike.

Här en bild från E25 mot Basel


riiga

Anpassade ett par skyltar till gemener. Vilka föredrar ni?


eller




eller

Rickson

Ah, Franska skyltar. Ser ut som A35 utanför Mulhouse. Peugeotfabriken ner till höger. Usine= fabrik. Jag föredrar nog versaler, upplever dom som tydligare än gemener. Gemener kan användas till lokala mål osv, på så vis blir det också enklare att sortera ut vilken information man ta till sig på skyltarna.

Franska motorvägar och skyltning håller hög klass anser jag.

Stefan K

Snygga skyltar med gemen-text. Tror dock det skall vara lite mindre avstånd mellan bokstäverna. Det ser lite för luftigt ut. Jämför med bruna skyltar som har vit gemen text.
Annars väldigt snygga!

riiga

Citat från: Stefan K skrivet 02 oktober 2011, 15:07:22 PM
Snygga skyltar med gemen-text. Tror dock det skall vara lite mindre avstånd mellan bokstäverna. Det ser lite för luftigt ut. Jämför med bruna skyltar som har vit gemen text.
Annars väldigt snygga!
Tackar så mycket! Det är dock faktiskt TratexVit jag använder där, så tätare text går bara att få med svart text. Jämför "Centrum" med gemener med de vita gemenerna. Ingenting hindrar mig från att använda TratexSvart och vit text dock, är väl mer att jag vill vara konsekvent på skyltarna. Tror dock att jag på den övre skylten kan ha råkat välja TratexVit för både versalversionen och gemenversionen...

EDIT: Här är den korrekta versionen.