Vägvisning med stor text

Startat av Stefan K, 30 september 2011, 18:59:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

En liten helgbild från motorväg utanför Berlin i Tyskland.
Notera textstorleken som säkerligen är 400-500 mm höjd.



Bilden är från A10 Berliner Ring norrut

riiga

Tydligare kan det knappast bli.  ;)

JDS

Citat från: riiga skrivet 30 september 2011, 21:39:07 PM
Tydligare kan det knappast bli.  ;)

Nja, jag reserverar mig. Tycker i alla fall själv att versaler är lättare att läsa. Och vad betyder "Bln"?!?

Blue

Citat från: JDS skrivet 30 september 2011, 21:42:03 PM
Nja, jag reserverar mig. Tycker i alla fall själv att versaler är lättare att läsa. Och vad betyder "Bln"?!?

Versaler eller gemener kan kvitta så länge det är konsekvent inom samma land.

Bln betyder Berlin, eftersom bilden är från Berliner ring så tror jag det är väldigt få som tyder det till något annat .
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

riiga

Citat från: JDS skrivet 30 september 2011, 21:42:03 PM
Nja, jag reserverar mig. Tycker i alla fall själv att versaler är lättare att läsa. Och vad betyder "Bln"?!?
Jag föredrar också versaler. :)

Riksväg13

Föredrar naturligtvis versaler också, men den skylten är mäktig iallafall! ;D

Det är ett otyg med förkortningar som Bln = Berlin. Inkonsekvent med ortnamnet, som redan finns utsatt i sin helhet på annan plats i jätteskylten... Det finns mer utrymme om de förmår göra skylten lite större...

Ska vi ha Sthlm/Gbg också på våra skyltar?  :P

Olof Lagerkvist

Citat från: Riksväg13 skrivet 01 oktober 2011, 00:29:24 AM
Föredrar naturligtvis versaler också, men den skylten är mäktig iallafall! ;D

Det är ett otyg med förkortningar som Bln = Berlin. Inkonsekvent med ortnamnet, som redan finns utsatt i sin helhet på annan plats i jätteskylten... Det finns mer utrymme om de förmår göra skylten lite större...

Ska vi ha Sthlm/Gbg också på våra skyltar?  :P

Som väl är brukar ju inte ortsnamn förkortas på skyltar i Sverige, förutom några få undantag. Det gäller framförallt de allra längsta ortsnamnen eller ortsnamn som innehåller "sankt", t ex "S:t Olof", eller stora/lilla/väderstreck eller liknande, t ex "St Levene". Av de längsta ortsnamnen har jag sett Smålandsstenar förkortat på många skyltar, jag tror också jag sett Skinnskatteberg förkortat någonstans.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Kanterberg

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 oktober 2011, 14:23:25 PM
Som väl är brukar ju inte ortsnamn förkortas på skyltar i Sverige, förutom några få undantag. Det gäller framförallt de allra längsta ortsnamnen eller ortsnamn som innehåller "sankt", t ex "S:t Olof", eller stora/lilla/väderstreck eller liknande, t ex "St Levene". Av de längsta ortsnamnen har jag sett Smålandsstenar förkortat på många skyltar, jag tror också jag sett Skinnskatteberg förkortat någonstans.




Upplands Väsby förkortas uppenbarl. :)

Personligen tycker jag att versaler känns omodernt. Dessutom pekar mycket av forskningen på att läsbarheten, tvärt emot vad man trott, försämras.

Hur är det för övrigt, i Västeuropa är det väl bara Frankrike och Sverige som fortfarande envisas med versaler? Det känns ju lite som en östeuropa-markör annars, kan jag tycka...

BMJ

Jag tycker generellt att gemener med fördel kan användas i skyltningssamanhang. Hur visuell texten är i högsta grad avhängig till vilket typsnitt man använder. Exempelvis är den tyska skylten ovan inte enbart tydlig pga sin storlek, utan även beroende på typsnittet. Tratex ger inte samma tydlighet när gemener används, jämför texten på skyltarna utmed, och i anslutning till E6/E20 i södra Halland när ni har vägarna förbi, man använder ett annat typsnitt (ser ut som det danska) och det ger i mitt tycke tydligare skyltar.