"Halva Sverige"i lilla Norrtälje...

Startat av Ulf Berlin, 26 september 2011, 23:55:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...eller mycket intressant för oss på detta forum :D
Eller vad sägs om dagens observationer:
F d KEO:5735(röda)på 676;5747 på 658;5753 på 653;5759 på 652&634.
4743,4744,4745
4918,4923,4963
5244,5245,5246
5624
5729(!)Först på förarutbildning och därefter på 638
6463(XNT 499)
F ö sågs 8 st DD uppställda på TeknHögskolan och 2 st vid DanderydsSjukhus 14.00.
(Uppenbart så börjar det frigöras 2-axliga vagnar hit även om dom också går på landsbygdslinjerna)/Ulf

Andreas91

Verkar vara smått brist på bussar med tanke på att Vegorna fortfarande tursätts på landsbygdslinjerna m.m.  ;D Jag skymtade en Nobina 57XX- 8700:a i riktning mot innerstan, tror det var någonstans mellan 12.30 - 13.00. Vart lite paff och inte helt säker först, men jag verkar ha sett rätt. :)

Ersa

#2
Långa "landsbygdsvagnar" (boggi och led) på Norrtälje tätortslinjer är inte alls konstigt om man vet hur omloppen är uppbyggda. Många är omloppen där en förare kör en enda sväng på 651 eller 656-658 före/efter att denne kör/kört en tur+retur på någon lång landsbygdslinje som t.ex 620 eller 641. Det finns heller inget låggolvskrav på Norrtälje tätortslinjer, utan lågentré räcker.

Vegor på medellånga röda landsbygdslinjer som t.ex 634, 653 och 655 är heller inget fel, utan är något många resenärer velat ha i över 10 års tid. Synd att detta sker först nu när Vegorna börjar bli till åren.

Vår lilla f.d. UL-kärra 4963 ligger just nu på ett fast omlopp där den går in till Norrtälje och sen hem igen som 647:or, samma tid varje vardag.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2011, 01:02:19 AM
Långa "landsbygdsvagnar" (boggi och led) på Norrtälje tätortslinjer är inte alls konstigt om man vet hur omloppen är uppbyggda. Många är omloppen där en förare kör en enda sväng på 651 eller 656-658 före/efter att denne kör/kört en tur+retur på någon lång landsbygdslinje som t.ex 620 eller 641. Det finns heller inget låggolvskrav på Norrtälje tätortslinjer, utan lågentré räcker.

Vegor på medellånga röda landsbygdslinjer som t.ex 634, 653 och 655 är heller inget fel, utan är något många resenärer velat ha i över 10 års tid. Synd att detta sker först nu när Vegorna börjar bli till åren.

Jag tror att du missförstod mig lite. :) Jag menade bara det faktum att majoriteten av dom inlånade Vegorna som tursätts fortfarande är i stombuss-blå lack, men att det så småningom kanske blir the other way around. Jag tycker att det är toppen att man tursätter boggi- och ledbussar på landsortslinjerna, då det som sagt finns behov av det. Lågentrékrav får man väl tyvärr acceptera, men låggolv hoppas jag aldrig blir tillåtet i Roslagen...  ;D

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 september 2011, 23:55:13 PM
...eller mycket intressant för oss på detta forum :D
Eller vad sägs om dagens observationer:
F d KEO:5735(röda)på 676;5747 på 658;5753 på 653;5759 på 652&634.
4743,4744,4745
4918,4923,4963
5244,5245,5246
5624
5729(!)Först på förarutbildning och därefter på 638
6463(XNT 499)
F ö sågs 8 st DD uppställda på TeknHögskolan och 2 st vid DanderydsSjukhus 14.00.
(Uppenbart så börjar det frigöras 2-axliga vagnar hit även om dom också går på landsbygdslinjerna)/Ulf


Tolkar jag rätt att samtliga Carrus boggie i 57-serien var röda?



Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 september 2011, 23:55:13 PM
...eller mycket intressant för oss på detta forum :D
Eller vad sägs om dagens observationer:
F d KEO:5735(röda)på 676;5747 på 658;5753 på 653;5759 på 652&634.
4743,4744,4745
4918,4923,4963
5244,5245,5246
5624
5729(!)Först på förarutbildning och därefter på 638
6463(XNT 499)
F ö sågs 8 st DD uppställda på TeknHögskolan och 2 st vid DanderydsSjukhus 14.00.
(Uppenbart så börjar det frigöras 2-axliga vagnar hit även om dom också går på landsbygdslinjerna)/Ulf


När var du i Norrtälje och såg allt detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 27 september 2011, 01:16:14 AM
Jag tror att du missförstod mig lite. :) Jag menade bara det faktum att majoriteten av dom inlånade Vegorna som tursätts fortfarande är i stombuss-blå lack, men att det så småningom kanske blir the other way around. Jag tycker att det är toppen att man tursätter boggi- och ledbussar på landsortslinjerna, då det som sagt finns behov av det. Lågentrékrav får man väl tyvärr acceptera, men låggolv hoppas jag aldrig blir tillåtet i Roslagen...  ;D

Planen verkar ju vara att alla Vegor utom en ska bli röda. Idag borde ju alla blå Vegor innebära ett överskott av blå bussar, sedan i stort sett alla VDL till 676 och B9S till 677 levererats. Då får det ju lov att bli blått på röda linjer fram till att Vegorna lackats röda. I Roslagen bryr sig ändå ingen om de yttre färgerna.

Låggolv är säkerligen tillåtet på tätortslinjerna, men som tur är finns inget låggolvskrav från SL, utan 651 och 656-658 verkar ha samma låga krav som alla andra röda linjer i kommunen. Dvs röd buss med lågentré och max 16 års ålder.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 september 2011, 09:06:20 AM
Tolkar jag rätt att samtliga Carrus boggie i 57-serien var röda?




Nja,jag skulle väl ha skrivit:5735(den röda).../Ulf

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2011, 01:02:19 AM
Långa "landsbygdsvagnar" (boggi och led) på Norrtälje tätortslinjer är inte alls konstigt om man vet hur omloppen är uppbyggda. Många är omloppen där en förare kör en enda sväng på 651 eller 656-658 före/efter att denne kör/kört en tur+retur på någon lång landsbygdslinje som t.ex 620 eller 641. Det finns heller inget låggolvskrav på Norrtälje tätortslinjer, utan lågentré räcker.

Vegor på medellånga röda landsbygdslinjer som t.ex 634, 653 och 655 är heller inget fel, utan är något många resenärer velat ha i över 10 års tid. Synd att detta sker först nu när Vegorna börjar bli till åren.

Vår lilla f.d. UL-kärra 4963 ligger just nu på ett fast omlopp där den går in till Norrtälje och sen hem igen som 647:or, samma tid varje vardag.

4963 avgår åtm.16.30 på eftermiddagen mot Rimbo.
Boggievagnar är säkert efterlängtade(om ej nödvändiga),men på ett par av avgångarna på 637an skulle deinitivt inte en
ledvagn"suttit ivägen"m h t paxantalet redan från bussstationen.(Man"saknar"dessa faktiskt)
Ett par av 52-vagnarna cirkulerade under hela 3 timmar på 656-657 och det finns säkert andra"stadsomlopp"
som skulle kunna trafikeras av kortvagnar.
M h t att det hela tiden fanns 2 st avlösningsbilar vid bussstationen så borde inte bussbyten via garaget vara
så komplicerat.../Ulf

Bussmicke

Vilken tid var Berlin i Norrtälje och studerade allt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 september 2011, 00:04:42 AM
Boggievagnar är säkert efterlängtade(om ej nödvändiga),men på ett par av avgångarna på 637an skulle deinitivt inte en
ledvagn"suttit ivägen"m h t paxantalet redan från bussstationen.(Man"saknar"dessa faktiskt)

Det blir ju ändå ingen skillnad! En ledvagn av modellen B9S har 55 sittplatser på 18 meter, medan en boggi med dörrställning 1-1-0 (t.ex Vega) har c:a 52 sittplatser på 15 meter.

Det skulle vara om man hade en normalgolvsledvagn med 75 sittande då, vilket är en helt annan sak mot lågentréledvagn med 55 sittande. Men normalgolv är ju totalförbjudet nu. Hellre 20 st stående i mittgången, tycker SL.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 28 september 2011, 00:17:39 AM
Vilken tid var Berlin i Norrtälje och studerade allt?
Vad det så du menade ;)
Var där mellan 15.00-17.30 från och till./Ulf

Bussmicke

Okej, funderar på ett återbesök framöver.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.