Nu börjas det... (SL)

Startat av 5783, 11 september 2011, 11:58:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Åkte idag en ny MAN-ledvagn i Stockholm Sydväst och jag noterade att en av läslamporna bak i bussen hängde ner samt att gardinerna börjar bli trasiga. Vi får väl se hur länge allt detta lull-lull och krims krams får vara ifred. Det slutar nog med att Keolis gör som med 37xx vagnarna (Scania OmniLink blåbussar) som rullade på 173 tidigare. Det vill säga, de sätter igen hålen för alla läslampor och tar ner gardinerna. Jag kan förstå att det ska vara näst intill turiststandard på vissa linjer (ex de som går långt i Roslagen) men att sätta upp massa hatthyllor, läslampor, gardiner etc på bussar som rullar i ren ytterstadstrafik/stadstrafik känns för mig helt onödigt. I slutändan är det vi skattebetalare som får betala för skadegörelsen. Jag kan instämma med att AC är skönt men komplettera gärna detta med ett antal öppningsbara rutor som kan användas om AC:n lägger av (jag har hört vad det kostar att göra service på AC anläggningen på en buss och det var ingen rolig siffra). Dessa rutor skall vara låsta om AC anläggningen fungerar. Annars är jag för enklare bussar med färre saker som kan tas sönder. Man får inte glömma att många som åker buss i många ytterområden lever väldigt enkelt, de åker inte buss för att de tycker att det är kul. De åker buss för att de måste, de kanske saknar inkomst, körkort etc. Jag tror inte att dessa resenärer är intresserade av att betala extra för läslampor och gardiner. De vill nog hellre se att SL kortet inte höjs igen på ett bra tag. Ni får gärna trycka ner mina åsikter i skorna med ett långt skohorn. Men det finns en poäng i mina tankar.  

Mikey

Beror detta på vilka linjer bussarna används på eller hur man tar hand om fordonen? Har åkt några OmniLinkar i Södertälje och dessa hade, som du säger, trasiga läslampor och bortrivna gardiner. De var väldigt slitna helt enkelt. Arrivas numera 2.5 år gamla OmniLinkar som främst rullar på linje 565 tycker jag dock ser helt okej ut. AC fungerar alltid, alla läslampor finns och alla gardiner finns på plats, bara att någon enstaka kanske lossnat lite...

5783

Citat från: Mikey skrivet 11 september 2011, 12:02:58 PM
Beror detta på vilka linjer bussarna används på eller hur man tar hand om fordonen? Har åkt några OmniLinkar i Södertälje och dessa hade, som du säger, trasiga läslampor och bortrivna gardiner. De var väldigt slitna helt enkelt. Arrivas numera 2.5 år gamla OmniLinkar som främst rullar på linje 565 tycker jag dock ser helt okej ut. AC fungerar alltid, alla läslampor finns och alla gardiner finns på plats, bara att någon enstaka kanske lossnat lite...

Det är en bra fråga. Jag skulle nog främst säga att det beror på var bussarna rullar. Jag har själv åkt flertalet av Södertäljes MAN-bussar (6560-6567) på bland annat 748 och där är det mer regel än undantag att mycket är trasigt. Men även deras OmniLinkar (som är nyare) börjar få mycket skadegörelse. Jag säger då, sätt in mindre prylar bom busarna kan ha sönder!

Knut

Er mange nok der ute som hr det som sitt liv å rive ned gardiner og ellers ødelegge busser og annet transportmiddel innvendig
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 11 september 2011, 11:58:19 AMJag kan förstå att det ska vara näst intill turiststandard på vissa linjer (ex de som går långt i Roslagen) men att sätta upp massa hatthyllor, läslampor, gardiner etc på bussar som rullar i ren ytterstadstrafik/stadstrafik känns för mig helt onödigt.

Men det är ju inte i närheten av turistbusstandard i Roslagen. Läslampor, AC och fällbara Vogelstolar gör inte en lågentrélinjevagn automatiskt till en "turistbuss".

Citat från: Daniel S skrivet 11 september 2011, 11:58:19 AMJag kan instämma med att AC är skönt men komplettera gärna detta med ett antal öppningsbara rutor som kan användas om AC:n lägger av (jag har hört vad det kostar att göra service på AC anläggningen på en buss och det var ingen rolig siffra). Dessa rutor skall vara låsta om AC anläggningen fungerar.

Om klimatanläggningen inte fungerar på en buss som ska gå på en linje där trafikhuvudmannen kräver AC, så skall den bussen tas ut trafik och lagas innan den får gå igen. Detta ingår i anbudet som trafikutövaren lagt och avtalet bägge parter skrivit under. Svårare än så är det inte.

Omnilasse

Ska vi göra kollektivtrafiken attraktiv, så måste vi erbjuda bra komfort. Givetvis finns det linjer där flertalet reser en kortare stund och det därför kanske inte är nödvändigt. Kan väl nog instämma i att man inte behöver ha regionalstandard på 172 och 173. Linjer där de flesta inte sitter mer än 10-15 minuter på bussen. Men i övrigt tror jag det är centralt för att locka resenärer på längre linjer.

Visst är det mycket skadegörelse och visst är det tråkigt att pengar läggs på något som är totalt onödigt, men vet inte om gardiner och läslampor är så mycket värre än annat. I alla fall skulle jag nog tro att arbetstiden för att sätta upp och fixa till bussarna nog är den större merkostnaden. Och även om det kostar pengar, är det ju inget man kan göra några stora sänkningar av biljettpriset för. Det har väl från flera håll diskuterat lyxen på bussar och tåg etc. Även om jag tycker det är rimligt att man kan göra en skillnad i reslängd etc, tycker jag nog principen om en god restandard är viktig.

Utifrån SL.s uppgifter lär skadegörelsen per buss och år, iaf inte överstiga 30 000 kronor (säkerligen mindre och med stor variation mellan områden).  Av årskostnaden för en buss i SL-trafik står detta för kanske 1,5 procent av trafikkostnaderna för busstrafiken, eller 0,5 procent av SL:s totala kostnader.  Man skulle alltså kunna sänka priset på busskortet med mellan 5-10 kronor. Det är en helt onödig kostnad, men det är knappast så stor att det har någon större betydelse. Däremot är det ju givetvis tråkigt om inte felen åtgärdas på bussarna. För det finns ju knappt något tråkigare än en buss som inte är välskött.   

Robert Brink

CitatÅkte idag en ny MAN-ledvagn i Stockholm Sydväst och jag noterade att en av läslamporna bak i bussen hängde ner samt att gardinerna börjar bli trasiga. Vi får väl se hur länge allt detta lull-lull och krims krams får vara ifred. Det slutar nog med att Keolis gör som med 37xx vagnarna (Scania OmniLink blåbussar) som rullade på 173 tidigare. Det vill säga, de sätter igen hålen för alla läslampor och tar ner gardinerna. Jag kan förstå att det ska vara näst intill turiststandard på vissa linjer (ex de som går långt i Roslagen) men att sätta upp massa hatthyllor, läslampor, gardiner etc på bussar som rullar i ren ytterstadstrafik/stadstrafik känns för mig helt onödigt. I slutändan är det vi skattebetalare som får betala för skadegörelsen. Jag kan instämma med att AC är skönt men komplettera gärna detta med ett antal öppningsbara rutor som kan användas om AC:n lägger av (jag har hört vad det kostar att göra service på AC anläggningen på en buss och det var ingen rolig siffra). Dessa rutor skall vara låsta om AC anläggningen fungerar. Annars är jag för enklare bussar med färre saker som kan tas sönder. Man får inte glömma att många som åker buss i många ytterområden lever väldigt enkelt, de åker inte buss för att de tycker att det är kul. De åker buss för att de måste, de kanske saknar inkomst, körkort etc. Jag tror inte att dessa resenärer är intresserade av att betala extra för läslampor och gardiner. De vill nog hellre se att SL kortet inte höjs igen på ett bra tag. Ni får gärna trycka ner mina åsikter i skorna med ett långt skohorn. Men det finns en poäng i mina tankar. 

Jag håller med dig! Tycker själv att det bara behövs på linjer som verkligen är lite längre, typ Roslagen och längst ut på Värmdö som exempel! När Råsta fick sina då nya Volvo B10M blåa ledvagnar i serien 4950-4958, som skulle rulla på 179:an med läslampor höga ryggar och gardiner, så skakade jag bara på huvudet! Mycket riktigt tog det bara några veckor innan dom började vandaliseras.
På den tiden fanns inga kameror i bussarna, och med höga ryggstöd såg man som förare inte alls vad som  hände där bak.

//R

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 13:14:10 PM
Om klimatanläggningen inte fungerar på en buss som ska gå på en linje där trafikhuvudmannen kräver AC, så skall den bussen tas ut trafik och lagas innan den får gå igen. Detta ingår i anbudet som trafikutövaren lagt och avtalet bägge parter skrivit under. Svårare än så är det inte.

Det där var något av det roligaste jag läst på länge! Så länge SL inte följer upp kontrakten bättre än de gjort de senaste tio åren kommer vi få åka bussar med trasig AC (trots att det krävs) lika mycket som tidigare. Ditt teoretiska resonemang stämmer förvisso, men praktiken har ännu inne hunnits upp av teorin.

Jag håller med Daniel i frågan om öppningsbara fönster på fordon med AC, det måste gå att få in frisk luft i bussen när AC lägger av. Jag har kört och åkt alldeles för mycket B9S utan fungerande AC för att tycka något annat. Men lås fönstren när AC fungerar så klart!

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 11 september 2011, 14:31:56 PM
Det där var något av det roligaste jag läst på länge! Så länge SL inte följer upp kontrakten bättre än de gjort de senaste tio åren kommer vi få åka bussar med trasig AC (trots att det krävs) lika mycket som tidigare. Ditt teoretiska resonemang stämmer förvisso, men praktiken har ännu inne hunnits upp av teorin.

Jag håller med Daniel i frågan om öppningsbara fönster på fordon med AC, det måste gå att få in frisk luft i bussen när AC lägger av. Jag har kört och åkt alldeles för mycket B9S utan fungerande AC för att tycka något annat. Men lås fönstren när AC fungerar så klart!

Klimatanläggningarna i kollekttivtrafikfordon verkar mest vara skräp. det är ju lika illa i X60-tågen, inte ofta man hamnar i en vagn med fungerande AC. Dags att återinföra öppningsbara fönster!

F.Å

Citat från: Robert Brink skrivet 11 september 2011, 13:54:24 PM
Jag håller med dig! Tycker själv att det bara behövs på linjer som verkligen är lite längre, typ Roslagen och längst ut på Värmdö som exempel! När Råsta fick sina då nya Volvo B10M blåa ledvagnar i serien 4950-4958, som skulle rulla på 179:an med läslampor höga ryggar och gardiner, så skakade jag bara på huvudet! Mycket riktigt tog det bara några veckor innan dom började vandaliseras.
På den tiden fanns inga kameror i bussarna, och med höga ryggstöd såg man som förare inte alls vad som  hände där bak.

//R

Fast dom Volvo-vagnarna du refererar till var ju inte nylevererade som blå till den linjen. De hade ju funnits i röd utgåva sen leverans (-97) innan dom lackerades blå. Var ju småsunkiga redan innan omlack. Ingen nylevererad blåbuss tillkom när 179 startade. Det blev bara omlackerade gamlingar dit.

Jo

Sen kanske problemet med överstandard på inredningen kanske inte är det som drar upp priset på resan mest. Det som förmodligen höjer priserna mer är väl i så fall resenärerna inte har lika stor nytta av är väl i så fall 4 olika bränsle, 2 st lackeringar som bara får användas på respektive linjetyp trots att det bara är färgen som skiljer bussarna.

Sedan kan du ju ha en viss punkt i att det är bättre med en hel och ren inredning av enklare mått än regionalinredning som är fullständigt förstörd. Och dessutom är nog öppningsbara fönster bättre än söndrig AC :)

Ersa

#11
Citat från: Karsten skrivet 11 september 2011, 14:31:56 PM
Det där var något av det roligaste jag läst på länge! Så länge SL inte följer upp kontrakten bättre än de gjort de senaste tio åren kommer vi få åka bussar med trasig AC (trots att det krävs) lika mycket som tidigare. Ditt teoretiska resonemang stämmer förvisso, men praktiken har ännu inne hunnits upp av teorin.

Det var så lite så. Kul att kunna underhålla herrn! ;D
Jag ber om ursäkt för mitt teoretiska resonemang ur ett riksperspektiv. Jag borde veta bättre att vissa saker fungerar rätt bra i hela riket, förutom i just Stockholms län... ;)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 16:54:32 PM
Det var så lite så. Kul att kunna underhålla herrn! ;D
Jag ber om ursäkt för mitt teoretiska resonemang ur en riksperspektiv. Jag borde veta bättre att vissa saker fungerar rätt bra i hela riket, förutom i just Stockholms län... ;)

Åja, nog är det fler ställen än Stockholm där huvudmännen inte kollar upp hur avtalet följs.

5783

Det känns skönt att höra att jag är inte ensam om mina tankar. Jag åker trots allt buss 300+ dagar om året i SL-land så jag vet hur standarden ser ut. Det var inte längesedan jag åkte en B9SALE där släpet var jättekallt och framdelen var kall. Det här var en av de bussar som rullar på 19 ersättningen.

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 11 september 2011, 14:31:56 PM
Det där var något av det roligaste jag läst på länge! Så länge SL inte följer upp kontrakten bättre än de gjort de senaste tio åren kommer vi få åka bussar med trasig AC (trots att det krävs) lika mycket som tidigare. Ditt teoretiska resonemang stämmer förvisso, men praktiken har ännu inne hunnits upp av teorin.

Jag håller med Daniel i frågan om öppningsbara fönster på fordon med AC, det måste gå att få in frisk luft i bussen när AC lägger av. Jag har kört och åkt alldeles för mycket B9S utan fungerande AC för att tycka något annat. Men lås fönstren när AC fungerar så klart!

Har inte Västtrafik hårda kvalitetskontroller?
Tycker man ser dem lite varstans och kollar bussar.
Vore något för SL att ta efter...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.