Omfattande miss eller ny standard?

Startat av riiga, 28 augusti 2011, 15:25:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

riiga

Jag har på många nya vägskyltar, främst längs med nya vägar sett ett mycket underligt fenomen: den rundade vita ramen har upphört att vara rund! Istället tycker jag ha mig sett den utveckling som är illustrerad nedan. På en del skyltar har den rundade vita ramen ersatts av en rektangulär, men på insidan rundad ram. På en del skyltar har man även minskat tomrummet runtom texten vilket gör att den får ett mycket underligt utseende i jämförelse med t.ex. äldre skyltar som finns på samma stolpe. Finns det någon som vet varför denna ändring skett?


Stefan K

Att rundningen i ytterkant inte är med kan nog kanske bero på fel hos skylttillverkaren.

Vad gäller text- och skyltstorlek så har skyltarna med 200 mm-text numera det utssende som du visar på de två översta med ganska mycket "luft".
Jämför man med 170 mm-text, som numera inte används, var det mindre "luft" i skylten. Det verkar som om man ökat skyltytan på 200 mm-skyltarna, jämför med vägvisare (pilskyltarna).

Har också sett den nedersta varianten. Den är i och för sig inte så dum, men jag tror egentligen på ett mellanting. Testa så får du se att det blir snyggt, dvs med lagom proportioner mellan bokstäver och skyltyta.

riiga

Citat från: Stefan K skrivet 28 augusti 2011, 20:47:08 PM
Har också sett den nedersta varianten. Den är i och för sig inte så dum, men jag tror egentligen på ett mellanting. Testa så får du se att det blir snyggt, dvs med lagom proportioner mellan bokstäver och skyltyta.
Ja, ett mellanting vad det gäller yta blir snyggare, men inte avsaknad av rundad vit ram.

BMJ

Jämför man med Norge och framför allt Danmark, är våra vägnummerskyltar stora. Trots att de danska skyltarna är betydligt mindre tycker jag att de är minst lika visuella som våra större skyltar. Kan kanske bero på typsnitt mm.