Nu bytts buss 19 ut!

Startat av bisquit, 27 augusti 2011, 19:15:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 05 september 2011, 20:59:53 PM
Enligt vad jag kan se och efter en stunds tänkande. Så har de nu gjort så att Laxå Blivit en Scania-depå med 4st Omnilink boggie, Samt 1st Vest Boggie, 1st Scala. Samtliga Lågéntre.
Resterande garage är blandade fabrikat. Varav Askersund har mestadels Volvobussar  8). Samma sak i Kumla. Där 13 bussar är Volvo resten blandad kompott..  :P
Att man väljer att ha Volvo i Askersund är lätt att räkna ut, på andra sidan deras depå ligger Volvo Rejmes. Närmare kan det inte bli, bara att ta en promenad tillbaka.

Att man har minskat på trafiken i Askersunds området är riktigt, samma omfattning idag som tidigare med ett undantag man har under entrepernör som Åmmebergs buss då de har mindre bussar som tar sig fram bättre än boggiebussar som Länstrafiken vill ha på alla linjer.

I Laxå finns det ingen Scania återförsäljare men väl lastbilsombyggaren som endast har Scania på sitt område. Annars så är det närmare till Karlskoga från Laxå.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bisquit

Ja just det ja. Men kör Åmmebergsbuss skolbusslinjerna kring Åmmeberg? Som upphandlats av Lt eller är det bara de som upphandlas av kommunen??

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 06 september 2011, 11:19:21 AM
Ja just det ja. Men kör Åmmebergsbuss skolbusslinjerna kring Åmmeberg? Som upphandlats av Lt eller är det bara de som upphandlas av kommunen??
Vad jag hörde sist jag var i Askersund så skulle de köra åt Widermans. Ska åt det hållet i morgon ska se om jag hittar någon kändis (chaufför som jag känner) där nere som kan bekräfta det.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

Ska bli intressant att få veta, har funderingar på att fara dit nån gång.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Citat från: Bussmicke skrivet 07 september 2011, 00:45:00 AM
Ska bli intressant att få veta, har funderingar på att fara dit nån gång.

Gör det men vänta lite tills det nya har kommit. Å Lindbergs lär nog ha fått en del nytt, då de kör ännu mer skolbusstrafik nu för tiden. 8)

Bussmicke

Menar du det nya till Weidermans i Kumla eller något annat?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Jag menar det nya till Weidermans.

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 07 september 2011, 12:01:56 PM


Gör det men vänta lite tills det nya har kommit. Å Lindbergs lär nog ha fått en del nytt, då de kör ännu mer skolbusstrafik nu för tiden. 8)

Lindbergs Buss har vunnit upphandlingar på skolbussar så där borde det komma något nytt, vad beträffande Askersund så träffade jag inte en enda som jag kände, märkligt men å andra sidan så regnade det kraftigt så ingen ville väl ut.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

Citat från: bisquit skrivet 07 september 2011, 16:12:08 PM
Jag menar det nya till Weidermans.

Får nog bli 2 separata resor då det kryllar av nytt i Odensbacken
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Haha jaa Odensbacken har mycket nytt. Samt Söne i Linde med omnejd. Är i Princip bara Nobina och BIV-trafik som inte fått något nytt!
;D

Mats Karlsson

Citat från: bisquit skrivet 08 september 2011, 11:23:12 AM
Haha jaa Odensbacken har mycket nytt. Samt Söne i Linde med omnejd. Är i Princip bara Nobina och BIV-trafik som inte fått något nytt!
;D
BIV får också nytt snart. Passa på att fota Solbus och Autosan innan de försvinner!!

bisquit

Ja just ja hur kunde jag glömma det. Glömmer aldrig när en kompis. Berätta att han knappt tog sig fram i vintras med en Solbus.. Riktigt skrot! För att inte tala om deras fimp, som var så klent byggd att den knäcktes på mitten :)
Men en sak undrar jag!? När skall Nobina byta ut det skrot de har i Örebro!?? ???

Bussmicke

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 september 2011, 11:49:44 AM
BIV får också nytt snart. Passa på att fota Solbus och Autosan innan de försvinner!!

Ska Autosan redan försvinna?

Citat från: bisquit skrivet 08 september 2011, 11:23:12 AM
Haha jaa Odensbacken har mycket nytt. Samt Söne i Linde med omnejd. Är i Princip bara Nobina och BIV-trafik som inte fått något nytt!
;D
Vad var det för roligt med det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 08 september 2011, 12:25:02 PM
Ska Autosan redan försvinna?
De fyra Autosan är 13.2 meters linjevagnar som inte passar i stadstrafik och har därför stått överst på listan att bytas ut. Tanken vara att behålla de fyra Solbus (3 st 12 m och 1 st 10.5 m), men dessa har krånglat så mycket och stått avställda länge pga växellådor och dörrar. Nu är dock 12-metersbussarna tagna i trafik igen, medan 10.5-metersbussen knäcktes på mitten i vintras. Eftersom 6 nya bussar (Irisbus) skall komma efterhand under hösten så kommer gissningsvis både Autosan och Solbus att försvinna. Möjligen blir en Autosan kvar i reserv.