Huvudmeny

E6 söder om Liseberg

Startat av David M, 01 oktober 2007, 23:47:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

David M

Efter att ha upptäckt Lantmäteriverkets historiska kartor på sidan så tog jag mig ett par strötittar över välkända trafikstråk i närheten av våra större städer. Eftersom de ekonomiska kartorna i huvudsak är från tiden 1965-1975 så går det även att följa med de moderna vägarnas framväxt.


Vad jag inte riktigt hade klart för mig var hur E6 i Gårda, som byggdes i slutet av 1960-talet, hade en temporär anslutning som gick alldeles söder om Liseberg. Direktlänkning borde fungera, annars är det bara att söka på Göteborg i Historiska kartor så får man upp den ekonomiska kartan från 1975.

http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_:RAK_J133-7B0e75

Den skarpa nästan-90-graderskurvan som förekommer, vägen som går precis runtom Liseberg och en dubbelfilig bro över Mölndalsån som inte längre finns, vilka trafiksituationer man aldrig fick vara med om...  :P


Nu undrar jag, vad var anledningen till att man lade den provisoriska motorvägsövergången just söder om Liseberg? 300 meter längre ned kommer Vörtgatan som en överdimensionerad gata som lätt hade rymt en dubbelfilig väg, 1975 var industriområdet vid det som skulle bli motorvägen inte färdig än så det borde ju ha varit mycket smidigare att förlägga en provisorisk väg därifrån mot E6?

Förlorade Liseberg någon mark på att motorvägen byggdes bredvid området? Tittar man på en eniro-karta idag så verkar den provisoriska vägen idag vara en del av Getebergsled medan en stor del av den dubbelfiliga vägen har blivit en del av parkområdet, var det en del av planerna att Liseberg skulle få tillbaka marken? Eller tog man från vägbyggarhåll mark som aldrig tidigare hört till Liseberg?


Finns det någon som har bilder på hela detta provisoriska arrangemang så vore jag mycket tacksam. Hela vägdragningen där verkar minst sagt karusellartad så det passade sig väl att man byggde en nästan perfekt vägcirkel runtom hela tivolit...

P.s: Vad är det för gigantiskt industri som ligger norr om Almedal på samma karta? Det verkar som om hela området revs för att ge plats åt E6 och RV40-s vägkorsning med varandra.

Staffan A

Den gigantiska industrin norr Almedal var Forshaga Linolium. Det som "fördröjde" fortsatt vägbyggande söder ut var om jag minns rätt Forshagas avflyttning och att järnvägstunneln skulle förlängas ett antal 100 m söderut. Det område, där provisoriska vägen genar ned mot Mölndalsvägen disponeras idag av Liseberg,som har diverse förråd mm öster om Mölndalsån. Kan tyvärr idag inte framkalla bilden hur det såg ut inne i mitt huvud, trots att jag måste åkt den vägen många gånger

Bengt Jönsson

Gamla E6 genomfart svängde tvärt höger 90 grader vid "Getebergsäng" och  fortsatte i en S-kurva över en del som nu är Lisebergs område.  Har för mig att åkattraktionen heter "Peter pan" eller något sådant.  Vägen var 4-filig och anslöt till dagens E6:a ungefär där det börjar gå lite uppför efter det att man åkt förbi Kanolds gamla fabrik.  Man såg tydligt att man tänkt sig att förlänga vägen söderut eftersom schakten i kullen var tydlig.

En annan sak som bör nämnas i sammanhanget är att det vid Gårdatunnelns södra mynning fortfarande går att se några avsågade kontaktledningsstolpar från den tid när VKB gick i dagen längs bl.a Södra o Norra kustbanegatan några meter väster om dagens tunnel.

Vid hpl. "Kallebäcksvägen" har vägverket rest en minnessten över byggnationen av motorvägen genom Mölndal 1973 - 1980 och vad det kostade.  Drygt 275 miljoner om jag inte missminner mig.

/Bengt

Jonas Gustafsson

Vilken rolig tråd! Motorvägsutbyggnaden Liseberg-Åbromotet var nämligen det första större vägbygge jag har minnen av. Fast minnesbilden av hur påfarten söder om Liseberg såg ut innan dess är ganska vag.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 oktober 2007, 20:54:32 PM
Gamla E6 genomfart svängde tvärt höger 90 grader vid "Getebergsäng" och  fortsatte i en S-kurva över en del som nu är Lisebergs område.  Har för mig att åkattraktionen heter "Peter pan" eller något sådant.  Vägen var 4-filig och anslöt till dagens E6:a ungefär där det börjar gå lite uppför efter det att man åkt förbi Kanolds gamla fabrik.  Man såg tydligt att man tänkt sig att förlänga vägen söderut eftersom schakten i kullen var tydlig.

En annan sak som bör nämnas i sammanhanget är att det vid Gårdatunnelns södra mynning fortfarande går att se några avsågade kontaktledningsstolpar från den tid när VKB gick i dagen längs bl.a Södra o Norra kustbanegatan några meter väster om dagens tunnel.

Vid hpl. "Kallebäcksvägen" har vägverket rest en minnessten över byggnationen av motorvägen genom Mölndal 1973 - 1980 och vad det kostade.  Drygt 275 miljoner om jag inte missminner mig.

/Bengt

Har nu varit och kollat upp vad den kostade.  340 miljoner står det på stenen och Ingenting AnnaT  ;D

/B

David M

När man talar om vägbygget 1973-1980, byggdes även Rv40 i Kallebäckslider till motorväg samtidigt och öppnades då? Har för mig att motorvägen igenom Mölndal öppnade redan 1979.

Fredrik W

Citat från: David M skrivet 01 oktober 2007, 23:47:48 PM
Den skarpa nästan-90-graderskurvan som förekommer, vägen som går precis runtom Liseberg och en dubbelfilig bro över Mölndalsån som inte längre finns, vilka trafiksituationer man aldrig fick vara med om...  :P
Intressant gammal tråd...

Jag tänkte att det vore konstigt om denna bro inte finns kvar, eller i alla fall några "spår" av den. Så jag åkte
dit och tittade. Bron finns kvar, inne på Lisebergs område, ca 20 meter norr om bron vid Getebergsled. Den går i NO-SV-riktning och används idag tydligen som uppställning av containrar.

Den syns tydligt på Eniros snedbilder, om man tittar norrifrån.

Bengt Jönsson

Citat från: Fredrik W skrivet 29 maj 2009, 11:35:07 AM
Intressant gammal tråd...

Jag tänkte att det vore konstigt om denna bro inte finns kvar, eller i alla fall några "spår" av den. Så jag åkte
dit och tittade. Bron finns kvar, inne på Lisebergs område, ca 20 meter norr om bron vid Getebergsled. Den går i NO-SV-riktning och används idag tydligen som uppställning av containrar.

Den syns tydligt på Eniros snedbilder, om man tittar norrifrån.


Jo!
Den tunga nationella och internationella trafiken gick från där motorvägen (från 1960 mellan Kållered - Husvagnssvensson och Mölndal) slutade vid Astra i Mölndal i en rondell, inte så olik E4:ans tidigare slut vid Uppsala, vidare längs Göteborgsvägen och sedan efter Lana (plankorsning med spårväg!!!) Mölndalsvägen fram till Getebergsäng.  Där gjorde E6  en 90 graders högerböj, vidare i en S-kurva över Mölndalsån och sedan ytterligare en 90-graders vänsterböj ut på dagens genomfart.  Hela sträckningen var dubbelfilig i båda riktningarna men trafikljusen var otaliga !   8)

/Bengt

BMJ

Någon som har bilder på detta?

ch

Om jag inte missminner mig finns det också nån slags minnessten precis i höjd med Saabs växellådsfabrik, på Sofierogatan.

ch

#10
Och en annan kuriosa:

E6 från Mölndal mot Göteborg. Mitt emot möbelbutiken med soffgruppen på taket, på andra sidan E6, finns en gravsten. Titta upp på gräskullen och ni ser en ensam gravsten. Det är hejderiddaren Lars Svensson som ligger begravd precis bredvid motorvägen och järnvägen. Han var skogsvaktare i Askim och vice hejderiddare över Slottskogen, och enligt folkminne så föll han ner från berget och där han landade begravde man honom.

Därav förklaringen till hållplatsnamnet "Hejderiddaren". ;-)

Peter C


Nu när det kommer upp igen angående E6 och Göteborg. Hur går det med tunnelplanerna i Göteborg? Var väl snack om att bygga ny tunnel och väg för att leda av trafiken genom Tingstadstunneln?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 19 juni 2009, 14:28:16 PM
Nu när det kommer upp igen angående E6 och Göteborg. Hur går det med tunnelplanerna i Göteborg? Var väl snack om att bygga ny tunnel och väg för att leda av trafiken genom Tingstadstunneln?

Det är alltså Partihalls- och Marieholmsförbindelserna du tänker på. Finns en del på Wikipedia om detta (med vilket värde det nu kan ha):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Partihallsf%C3%B6rbindelsen
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2009, 19:38:32 PM
Det är alltså Partihalls- och Marieholmsförbindelserna du tänker på. Finns en del på Wikipedia om detta (med vilket värde det nu kan ha):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Partihallsf%C3%B6rbindelsen
Eller kolla på vägverkets site om projektet
http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Vastra-Gotaland/Vag-E6E20-Marieholmsforbindelsen-Marieholmstunneln/

Och här länk till Partihallsförbindelsen mellan Europavägarna 20&45:
http://www.vv.se/Vagarna/Vagprojekt/Vastra-Gotaland/Vag-E45E20-Partihallsforbindelsen/

Peter C

Intressanta länkar.
Nu vet man va de olika arbetena i stan går ut på.