Varför all denna "lyx"? (SL)

Startat av 5783, 22 augusti 2011, 20:31:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Traesk skrivet 23 augusti 2011, 17:24:22 PM
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.

Jo det är helt korrekt. Observera dock att du skall använda plats med bälte om sådan finns ledig. Det är alltså inte frivilligt att välja att stå eller sitta på klaffstol om det finns lediga säten med säkerhetsbälte.

Däremot står det i branchrekommendationerna (Buss 2010 för närvarande) att buss klass B, 2 och 3 skall ha bälte.

the0fiskis

fungerande ac är ingen onödig lyx. gardiner nja beror på vilka gradiner det är, i dem nya så är det såna där tunna inga bra hjälper inte mycket som täckning för sol. medans dem gamla hade "tyg bitar" som täcker sol/värme, bälten, onödigt om man åker några få stationer, kan funka på bra på lång linjer.
låggolvare är skönt och bra på nästan alla sätt, jag tyckte att dem nya låggolvarna var mjuka vid gupp osv inte som b9s(66XX & 00XX (nobina)som hoppade och lät.

HJP

Citat från: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:24:37 PM
Skilj på låggolv (= lågt golv i hela bussen) och lågentré (lågt golv från framdörren till mitten, därefter trappsteg). Låggolvare fungerar bra så länge vägstandarden är bra. På trasiga vägar elle vägar nerlusade med vägbulor är det inte lika roligt.
****
Okej, men kör man på sådana vägar i Tyresö?

HJP

tågluffaren

Citat från: Johan B skrivet 23 augusti 2011, 17:31:21 PM
Jo det är helt korrekt. Observera dock att du skall använda plats med bälte om sådan finns ledig. Det är alltså inte frivilligt att välja att stå eller sitta på klaffstol om det finns lediga säten med säkerhetsbälte.

Däremot står det i branchrekommendationerna (Buss 2010 för närvarande) att buss klass B, 2 och 3 skall ha bälte.

Har lagen ändrats nyligen? På tex Carussarna på 676an har ett fåtal platser bälte; betyder det att jag måste välja de framför de andra?

5783

Jag vet inte om jag har otur eller ni har tur men inte kan jag påstå att AC fungerar bra i de SL-bussar jag åker med dagligen. (Keolis 64xx).
Det är mer regel än undantag att AC inte fungerar eller i värsta fall blåser varmt. Jag ser inte världen genom rosafärgade glasögon.

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!

tågluffaren

Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 19:54:39 PM
Jag vet inte om jag har otur eller ni har tur men inte kan jag påstå att AC fungerar bra i de SL-bussar jag åker med dagligen. (Keolis 64xx).
Det är mer regel än undantag att AC inte fungerar eller i värsta fall blåser varmt. Jag ser inte världen genom rosafärgade glasögon.

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!

Jag kanske bara haft tur men hag delar inte din uppfattning. Och då har jag åkt mycket SL-buss.

Carl Eric

Citat från: tågluffaren skrivet 23 augusti 2011, 20:10:49 PM
Jag kanske bara haft tur men hag delar inte din uppfattning. Och då har jag åkt mycket SL-buss.

Delar inte heller Daniels uppfattning. Visst kanske inte B9S årsmodell -05 (Keolis 64xx eller Nobina 61xx) var de med bäst AC, men fortfarande så var det vissa gånger i somras då det faktiskt var näst intill outhärdligt kallt!



Sedan så vet jag inte var du åker buss men jag kan faktiskt aldrig komma ihåg att jag har sett ett avskuret bälte är ute i Nacka-Värmdö!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Daniel S skrivet 23 augusti 2011, 19:54:39 PM

Visst det här med bälten är en bra grej men jag skulle tippa på att max 5% använder dem. Vad händer föressten om dessa bälten är sönderskurna? Det är de ju ofta. Och kom inte säg att de inte är det!
Fast om säkerhetsbälterna är sönderskurna i bussar som går i trafik, så ska ju det åtgärdas. Det gäller ju också andra saker som nödhammare - bara för att de är populära stöldgods kan man ju inte strunta i att ha dem! (att man sedan inte begär vagnbyte för en sådan sak är förstås en annan sak).

Men något minne av att det skulle vara något större problem med bältena på bussarna har jag inte. Däremot andra "fel", som dock inte påverkar säkerheten. Man sliter bort de svarta plasthylsorna etc. Sedan är det förstås en intressant sak om bussarna ska uformas för det bus som förstör, eller för de som busspendlar. jag tycker nog för de senare, i annat fall blir det väl bara hårda plastsäten etc.

Nu har jag förstått att kamerorna i bussarna har fungerat dåligt, men annars kan det ju inte vara så svårt att identifera de som förstör. Ofast är de ju dessa individer kända - iaf av närpolisen. I dag verkar ju knappt kamerorna användas för att beivra skadegörelse (om de ens får användas för det).

Jonas1968

Citat från: Traesk skrivet 23 augusti 2011, 17:24:22 PM
Är det inte så att man ska använda bussbältet där sådant finns? Det förändrar ju saken lite.
Och alla nya bussar skal väl också enligt lag utrustas med bälten. Undantaget är bussar för ren stadstrafik.

5783

Jag åker till 90% i det som numera kallas Stockholm Sydväst.

Ersa

Ursäkta, men vad är nu detta för tråd? SL-trafiken har länge dragit med en kvalitetsnivå som legat c:a 10 år efter övriga Sveriges busstrafik. Vad är det för fel att det nu börjar införas kvalitet på många håll?

Jag hade varit väldigt glad om SL krävt bälten och AC på hela sträckan av VBP-linjen 639 som går på motorväg/motortrafikled Stockholm-Söderhall. Men nu blir istället det 8-10 års trafik utan dylika krav. Men år 2021 kanske det blir högre kvalitetskrav?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 22:34:15 PM
Ursäkta, men vad är nu detta för tråd? SL-trafiken har länge dragit med en kvalitetsnivå som legat c:a 10 år efter övriga Sveriges busstrafik. Vad är det för fel att det nu börjar införas kvalitet på många håll?

Jag hade varit väldigt glad om SL krävt bälten och AC på hela sträckan av VBP-linjen 639 som går på motorväg/motortrafikled Stockholm-Söderhall. Men nu blir istället det 8-10 års trafik utan dylika krav. Men år 2021 kanske det blir högre kvalitetskrav?
Nja, kravet på säkerhetsbälte finns egentligen , fast bara indirekt, även i SL:s avtal. Det står faktiskt i underlaget att "Buss tagen i trafik fr.o.m augusti 2011 ska vara av klass II om den trafikerar väg skyltad med hastighetsgräns överstigande 70 km/h". Med "buss tagen i trafik" kan här inte avses registreringsdatum - alltså när det fysiska exemplaret av bussen tagits i trafik - det gäller ju för andra delar när det gäller krav på äldre bussar, utan här måste det avse att Nobina inte annat än undantagsvis får köra med bussar utan säkerhetsbälte på motorväg. Som bekant har ju "klass II" bussar alltid haft krav på säkerhetsbälte. Det framgår alltså helt klart att det är detta som SL avser. Så någon möjlighet för Nobina att köra med bussar utan säkehetsbälte mellan Stockholm och Söderhalls trafikplats finns inte. Tyvärr är det otydligt formulerat i underlaget - men som sagt, av sammahanget framgår det att detta är ett absolut krav.