Betraktelser från Mitt-Sverige och norska Tröndelag

Startat av David M, 19 augusti 2011, 15:18:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Kom för ett par dagar sedan hem från en bilsemester till Jämtland som även inbegrep en utflykt till Trondheim. Det var för mig första gången jag körde bil i dessa trakter, har åkt vintertåg till Åre tidigare och i princip aldrig kört bil i Norrland norr om Gävle.

Körde på ditvägen E6/E4 Malmö - Stockholm - Sundsvall och sedan E75 Sundsvall - Östersund. Nedvägen följde samma rutt förutom att jag valde att köra riksväg 83 Ånge - Bollnäs - Gävle istf. över Sundsvall för att se en ny väg. Varken min GPS eller någon av de ruttväljare jag sökte (viamichelin, hitta.se och eniro) rekommenderade rv83.  Förutom dessa vägar körde jag även E75 till Trondheim från Östersund (resan skedde i början av augusti så det var innan vägarna i Norge stängdes av.) Både på upp- och nedvägen övernattade jag hos ett par bekanta i Uppsala.


Om E6/E4 har jag inte så mycket att kommentera (det finns många beskrivningar av dessa motorvägar) mer än att trafikrytmen E4 flöt på väldigt väl. Vid Iggesund i Hälsingland gick det ganska långsamt, men där invigs motorväg i höst så att det kommer vara mötesseparerat hela vägen till Hudiksvall och motorväg Söderhamn - Hudik. Däremot var jag faktiskt lite överraskad över hur dålig vägen var norr om Hudiksvall, fram till Sundsvall var det i princip en enda lång bilkaravan längs en åtta mil lång sträcka. Även efter att nya E4 igenom Sundsvall är klar återstår i princip en ombyggnad av vägen till Hudiksvall.

Något annat som överraskade mig var hur bred och fin vägen var mellan Sundsvall och fram till Pilgrimstad i Jämtland, ca 15 mil lång sträcka. En klassisk trettonmetersväg som man knappt ser i södra Sverige längre, dessutom uppsatt hastighet till 100 långa sträckor. Tätortsgenomfarterna i Stöde och Bräcke kändes inte som några påtagliga fördröjningsmoment för resan. Har vägen breddats i modern (under de senaste 20 åren) tid? Det kändes i förhållande till trafikmängden orimligt med en sådan bred väg. Riktigt vacker sträcka längs med Ljungan, där får man verkligen en känsla för att man kör in mot bergslandskapet.


Mellan Pilgrimstad och Östersund fram till Brunflo var däremot ganska smal väg och kameror uppsatta. Finns det några aktuella planer på förbifarter vid Pilgrimstad och Brunflo och ombyggnad av vägen däremellan? Förbifarten vid Östersund måste f.ö. få priset som en av de tråkigaste förbifartsvägarna i Sverige, i princip en mil lång bred platt skogsväg med trafikplatser på vissa håll med utsikt över industriområden som det går ett tjogtal av. Synd på en så vackert belägen stad.

Östersund - Storlien antar jag är en enda lång bilkö på vinterhalvåret. Vägen var på de flesta ställena bättre än jag hade förväntat mig, å andra sidan är det ju en av de stora vägarna mellan Sverige och Norge samt vägen till de stora svenska skidorterna. Inte minst var det intressant att se Åres trafiklösning med "halvtrafikplatser", dvs planskilda korsningar men som man måste korsa vägen för ifall man kommer västerifrån för att komma av för att spara på utrymme. Strax innan Storlien kändes det att man körde in i fjällandskapet, fick dessutom stanna för en grupp renar som förvirrat sig upp på vägarna. Hur vanligt är det att renarna springer längs vägen? Fick intrycket när jag samtalade med folk att samebyarna hålls ganska hårt för varje ren som förvirrar sig ut mot vägen.


I Norge var det första gången det kändes som att köra i ett alpint bergslandskap, det var betydligt grönare och mycket frodigt hela vägen igenom Stjördalshalsen jämfört med svenska sidan av gränsen, branta stigningar och kurviga partier. Att köra igenom Meråker var inga problem, även Stjördal gick relativt smidigt om än att orten nog hade tjänat på en förbifart för E75. Vad som förvånade mig var att norrmännen var dåliga på vägskyltning med väldigt få avståndstavlor längs vägarna. Inte minst psykologiskt ger det bilförare en lättnadskänsla av att veta att det är x km avstånd till målet. Även målpunktstavlor var det si och så med. I Stjördal håller man på att bygga ny E6 förbi staden, på grund av vägbygget hade man tagit bort de vanliga skyltarna så att när jag skulle köra tillbaka mot Sverige höll på att missa att svänga av på E75 mot Storlien. Det fanns ingen skylt för E75 överhuvudtaget! Som tur var kände jag igen rondellen jag hade tagit av vid på vägen till Trondheim och svängde rätt.

En överraskning i Norge var att det fortfarande finns en smal, trafikljusreglerad bro på en europaväg över ett vattendrag (Forra utanför Stjördal). Jag hade förstått det bättre om det varit en bro som gått över ett kilometerbrett vattendrag där det kostar mycket pengar att bygga nya broar, men i det här fallet var det närmast komiskt att bli stående vid ett rödljus ute på landsbygden för att vänta på att få korsa ett vattendrag som inte är mycket större än en vanlig svensk å. Detta vid en väg som är europaväg som som i Norge leder till ett ganska stort samhälle (Meråker) och till svenska gränsen. Betalade dessutom "bompengen" för E6 vid Trondheim på en bensinmack även om det kändes lite märkligt att köra på en avgiftsbelagd väg där man lätt kan missa att det är just en betalväg, i de flesta fall brukar ju betalvägar ha bemannade betalstationer och så för att köra på dem.


Riksväg 83 slutligen, var en ganska angenäm upplevelse. Mellan Östanvall och Ljusdal, cirka nio mil, mötte jag två bilar på hela vägen när jag körde där mitt på dagen. Vid Bollnäs gick det ganska långsamt med trafikljus, 60km/h både före och efter staden. Annars en ganska hygglig väg igenom Hälsingland även om jag kan tänka mig att det vissa dagar på året blir stora stockningar vid Järvsö och i Bollnäs. Söder om Bollnäs mot Gävle var det ganska mycket trafik och här skulle man nog behöva en 2+1-väg. Vet ej hur den här vägen är på vintern, i och med att det knappt fanns någon bebyggelse att tala om mellan Ånge och Ljusdal känns det avsnittet inte som så prioriterad för snöröjning o dyl.



Summa summarum var vägarna bättre än jag hade förväntat mig och när nya E4 är klar vid Sundsvall och Iggesund kommer det bara vara vägen mellan Hudik och Sundsvall kvar att bygga om innan E4 är mötesseparerad och en snabb väg söder om Sundsvall. För E75 vore det mest logiskt att bygga om mellan Pilgrimstad och Brunflo till 2+1väg, efter Pilgrimsstad mot Sundsvall var det klart lägre trafiknivåer att det är frågan om det skulle löna sig. Norge är som många redan innan konstaterat ett alldeles eget land med sina egna prioriteringar, jag skulle rekommendera mer frekvent och tydligare skyltningar mot målpunkter samt lägga lite mer av oljepengarna på vägunderhåll.

Anders Noren

Finns det någon särskild anledning till att du använder benämningen E75?

En väg som är roligare än radioskuggans riksväg 83 mellan Ljusdal och Ånge är att åka E4-R83-R84-L296-E45 över Färila, Ytterhogdal och Svenstavik, framför allt om målet ligger väster om Storsjön. E4-E14 är för folk som inte kan hålla fler än två vägnummer i huvudet.

Ersa

#2
Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 15:18:07 PM
Mellan Pilgrimstad och Östersund fram till Brunflo var däremot ganska smal väg och kameror uppsatta. Finns det några aktuella planer på förbifarter vid Pilgrimstad och Brunflo och ombyggnad av vägen däremellan?

Planer på en ny vägsträckning finns, vilket inte helt oväntat motarbetas rejält av företagarna i Brunflo.

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 15:18:07 PM
Förbifarten vid Östersund måste f.ö. få priset som en av de tråkigaste förbifartsvägarna i Sverige, i princip en mil lång bred platt skogsväg med trafikplatser på vissa håll med utsikt över industriområden som det går ett tjogtal av. Synd på en så vackert belägen stad.

Innan etapp två av förbifarten byggdes på sent 1990-tal var det hemska köer på Genvägen i Östersund. Inget som någon vill ha tillbaka. Men trivs man inte med förbifarten är det ju bara att ta gamla vägen. Sväng av i Grytan, kör via Ope och följ Rådhusgatan genom Östersund, förbi Lugnvik och sen ut på E14 igen.

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 15:18:07 PM
Östersund - Storlien antar jag är en enda lång bilkö på vinterhalvåret.

Många är de vana turisterna som kör E45 och sedan RV321 Svenstavik-Mattmar för att slippa den långa omvägen förbi Sundsvall och Östersund.

Så visst kan det vara mycket bilar på E14, men då mestadels mellan Mattmar och Duved. Och inga rena köer. Efter Duved släpper allt och trafiken är alltid gles, även under högsäsong. Man brukar även skämta om att efter Duved släpper även inte bara kommunens intresse, utan även svenskarnas intresse en hel del. Här tar de norska flaggorna över vid stugorna, och efter Enafors kan man nog säga att antalet norskägda stugor är fler än de svenskägda.

När Stockholmsturister hävdar att det är deras förtjänst att Jämtland lever, så har de nog grovt underskattat alla norska pengar som rinner in från väster varje år. Stockholmsturisterna må stödja Åre lilla by, men övriga Västjämtland lever nog mera gött på norska pengar.

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 15:18:07 PM
Det fanns ingen skylt för E75 överhuvudtaget!

Nej, de togs ju ner 1992...

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 19 augusti 2011, 15:54:47 PM
Finns det någon särskild anledning till att du använder benämningen E75?

Nä...

Mer än att minnet spökade för mig när jag skrev  ;D

Citat från: ErsaPlaner på en ny vägsträckning finns, vilket inte helt oväntat motarbetas rejält av företagarna i Brunflo.


Inte så ovanligt i vägplaneringssammanhang, men det är rätt sällan som sådana protester har någon effekt.


CitatInnan etapp två av förbifarten byggdes på sent 1990-tal var det hemska köer på Genvägen i Östersund. Inget som någon vill ha tillbaka. Men trivs man inte med förbifarten är det ju bara att ta gamla vägen. Sväng av i Grytan, kör via Ope och följ Rådhusgatan genom Östersund, förbi Lugnvik och sen ut på E14 igen.


Min poäng är att det även handlar om vad man vill visa upp för bild av sin stad. Som resenär får platsen ett mer bestående intryck om det faktiskt finns något minnesvärt även om man bara åker förbi.
Sen är det klart att ibland kanske inte finns så mycket alternativa vägval man kunde ha gjort, det hade inte varit så geschvint att dra vägen igenom Storsjön/Frösön, men likförbannat är det ju ganska trist och då speciellt för en sådan vacker stad som Östersund för den som far förbi inte får någon uppfattning om hur staden ser ut.

CitatSå visst kan det vara mycket bilar på E14, men då mestadels mellan Mattmar och Duved. Och inga rena köer. Efter Duved släpper allt och trafiken är alltid gles, även under högsäsong. Man brukar även skämta om att efter Duved släpper även inte bara kommunens intresse, utan även svenskarnas intresse en hel del. Här tar de norska flaggorna över vid stugorna, och efter Enafors kan man nog säga att antalet norskägda stugor är fler än de svenskägda.

När Stockholmsturister hävdar att det är deras förtjänst att Jämtland lever, så har de nog grovt underskattat alla norska pengar som rinner in från väster varje år. Stockholmsturisterna må stödja Åre lilla by, men övriga Västjämtland lever nog mera gött på norska pengar.


Givet hur dyrt Norge är, är det inte förvånande att de tagit över gränstrakterna på svensk sida. 18 NOK för en liter mjölk kostade det i en av Trondheims affärer...

Ersa

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 19:34:29 PM
Inte så ovanligt i vägplaneringssammanhang, men det är rätt sällan som sådana protester har någon effekt.

Nja, nog har de ändå kämpat på bra med att hindra all utbyggnad i över 20 år nu. Så nog har de haft effekt.

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 19:34:29 PM
Min poäng är att det även handlar om vad man vill visa upp för bild av sin stad. Som resenär får platsen ett mer bestående intryck om det faktiskt finns något minnesvärt även om man bara åker förbi.
Sen är det klart att ibland kanske inte finns så mycket alternativa vägval man kunde ha gjort, det hade inte varit så geschvint att dra vägen igenom Storsjön/Frösön, men likförbannat är det ju ganska trist och då speciellt för en sådan vacker stad som Östersund för den som far förbi inte får någon uppfattning om hur staden ser ut.

Det finnas väl varken traditioner eller pengar att skrytbygga saker längsmed en genomfart i Jämtland. Man får helt enkelt välja fritt själv. Vill man inte svänga av från E14 så får man heller inte se stan. I Östersund räknar man väl med att de passerande är tillräckligt pålästa för att veta var de är. En annan väg jag rekommenderar i sammanhanget är denna via Frösön och Rödön.

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 19:34:29 PM
Givet hur dyrt Norge är, är det inte förvånande att de tagit över gränstrakterna på svensk sida. 18 NOK för en liter mjölk kostade det i en av Trondheims affärer...

55 NOK för en 33cl Cola och en liten smörgås våren 2003 vill jag minnas.

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 16:54:29 PM
Planer på en ny vägsträckning finns, vilket inte helt oväntat motarbetas rejält av företagarna i Brunflo.

Trafikmängden genom Brunflo är ca 8 500 fordon/dygn, ungefär som en livlig stadsgata i en medelstor stad. Vid 8 000 fordon/dygn brukar man i Sverige tycka att motorväg är lämpligt eftersom vi har världens högsta anspråk på framkomlighet för biltrafiken.

Ett mycket billigare alternativ till en förbifart skulle kunna vara att göra en s.k. miljöprioriterad genomfart. En förebild där kan vara Rättvik, där riksväg 70 har knappt 9 000 fordon/dygn. Nuvarande genomfarten genom Brunflo gör ju ingen glad. Om genomfarten genom Brunflo vore trevligare skulle förmodligen fler finna det värt att stanna till. Se där, ett konkret förslag för köpmännen att samlas kring.

Bussföraren

Citat från: David M skrivet 19 augusti 2011, 15:18:07 PM
Något annat som överraskade mig var hur bred och fin vägen var mellan Sundsvall och fram till Pilgrimstad i Jämtland, ca 15 mil lång sträcka. En klassisk trettonmetersväg som man knappt ser i södra Sverige längre, dessutom uppsatt hastighet till 100 långa sträckor. Tätortsgenomfarterna i Stöde och Bräcke kändes inte som några påtagliga fördröjningsmoment för resan. Har vägen breddats i modern (under de senaste 20 åren) tid? Det kändes i förhållande till trafikmängden orimligt med en sådan bred väg. Riktigt vacker sträcka längs med Ljungan, där får man verkligen en känsla för att man kör in mot bergslandskapet.


Mellan Pilgrimstad och Östersund fram till Brunflo var däremot ganska smal väg och kameror uppsatta. Finns det några aktuella planer på förbifarter vid Pilgrimstad och Brunflo och ombyggnad av vägen däremellan? Förbifarten vid Östersund måste f.ö. få priset som en av de tråkigaste förbifartsvägarna i Sverige, i princip en mil lång bred platt skogsväg med trafikplatser på vissa håll med utsikt över industriområden som det går ett tjogtal av. Synd på en så vackert belägen stad.



Riksväg 83 slutligen, var en ganska angenäm upplevelse. Mellan Östanvall och Ljusdal, cirka nio mil, mötte jag två bilar på hela vägen när jag körde där mitt på dagen. Vid Bollnäs gick det ganska långsamt med trafikljus, 60km/h både före och efter staden. Annars en ganska hygglig väg igenom Hälsingland även om jag kan tänka mig att det vissa dagar på året blir stora stockningar vid Järvsö och i Bollnäs. Söder om Bollnäs mot Gävle var det ganska mycket trafik och här skulle man nog behöva en 2+1-väg. Vet ej hur den här vägen är på vintern, i och med att det knappt fanns någon bebyggelse att tala om mellan Ånge och Ljusdal känns det avsnittet inte som så prioriterad för snöröjning o dyl.



Summa summarum var vägarna bättre än jag hade förväntat mig och när nya E4 är klar vid Sundsvall och Iggesund kommer det bara vara vägen mellan Hudik och Sundsvall kvar att bygga om innan E4 är mötesseparerad och en snabb väg söder om Sundsvall. För E75 vore det mest logiskt att bygga om mellan Pilgrimstad och Brunflo till 2+1väg, efter Pilgrimsstad mot Sundsvall var det klart lägre trafiknivåer att det är frågan om det skulle löna sig. Norge är som många redan innan konstaterat ett alldeles eget land med sina egna prioriteringar, jag skulle rekommendera mer frekvent och tydligare skyltningar mot målpunkter samt lägga lite mer av oljepengarna på vägunderhåll.

E14 Pilgrimstad-Töva har haft nuvarande standard i minst 30 år förutom bron i Gällö som byggdes ny för ca 25 år sedan

Hastigheterna har ju snarare sänkts efter det senaste utspelen, tidigare var det 110 väg förutom i byarna större delen från Töva och upp till Pilgrimstad

Vad gäller Rv 83 så byggdes den om norr om Ljusdal fram till Östavall med färdigställande 1988 om jag minns rätt, innan dess var det smal o krokig grusväg i några mil, något som lever kvar än idag i mångas minns. Sveriges sämsta riksväg kallades den då.

Peter C


Känns som om du borde testa några andra vägar i Norge om du tycker E14 är som "alpint landskap" ....

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2011, 16:45:31 PM
..... Vid 8 000 fordon/dygn brukar man i Sverige tycka att motorväg är lämpligt eftersom vi har världens högsta anspråk på framkomlighet för biltrafiken.
...

Har du någon källa på det eller är det din egen åsikt bara?

Freke

Citat från: Anders Noren skrivet 22 augusti 2011, 16:45:31 PM
Trafikmängden genom Brunflo är ca 8 500 fordon/dygn, ungefär som en livlig stadsgata i en medelstor stad. Vid 8 000 fordon/dygn brukar man i Sverige tycka att motorväg är lämpligt eftersom vi har världens högsta anspråk på framkomlighet för biltrafiken.
Citat från: Fredrik W skrivet 24 augusti 2011, 21:21:54 PM
Har du någon källa på det eller är det din egen åsikt bara?

Vad jag kan förstå av detta dokument rekommenderas "Bred tvåfältsväg" (vilket idag oftast innebär mötesseparerad 2+1 väg) vid ÅDT>8000 fordon/dygn, och motorväg vid ÅDT>12000 fordon/dygn, http://www.trafikverket.se/PageFiles/30484/d5_05_val_av_typsektion.pdf

Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 24 augusti 2011, 21:21:54 PM
Har du någon källa på det eller är det din egen åsikt bara?

Nej, jag bara konstaterar fakta. E6 genom norra Bohuslän, till exempel. Såvitt jag vet finns inget annat land i världen som bygger motorvägar vid så låga trafikmängder (givetvis bortsett från diverse bisarra diktaturer).

Ersa

Ja, det skulle väl vara t.ex Nordkorea som kan kontra med en lägre siffra på sina motorvägar.

Drängen

En intressantare sväng hade vart att ta höger på E6 i Stjördal. Kört upp till Verdal och tagit över Ådalsvollen/Skalstugan tillbaks tilll E14 i Staa. Men kan hålla med om norsk skyltning, ingen riktig logik i den. Men trivs här gör jag ändå. :)

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2011, 09:27:27 AM
Nej, jag bara konstaterar fakta. E6 genom norra Bohuslän, till exempel. Såvitt jag vet finns inget annat land i världen som bygger motorvägar vid så låga trafikmängder (givetvis bortsett från diverse bisarra diktaturer).

Norra Danmark, t ex E39. Skulle vara intressant att veta vad ÅDT är där. Håller dock med dig om att det är tveksamt att bygga ut E6 till motorväg i norra Bohuslän. Motiven är nog att det tidvis (sommar) är betydligt högre ÅDT än 10 000 samt att nuvarande vägen inte är trafiksäker.

Freke

Citat från: Fredrik W skrivet 27 augusti 2011, 18:50:54 PM
Norra Danmark, t ex E39. Skulle vara intressant att veta vad ÅDT är där. Håller dock med dig om att det är tveksamt att bygga ut E6 till motorväg i norra Bohuslän. Motiven är nog att det tidvis (sommar) är betydligt högre ÅDT än 10 000 samt att nuvarande vägen inte är trafiksäker.
En motorväg är en långsiktig investering, så siffrorna bygger inte alltid på dagens ÅDT, utan en framtida prognos av trafiken. Motorvägen i Bohuslän är knappast till för bohuslänningarna, utan för Oslo och Göteborg som är två expansiva regioner. En motorväg där är säkerligen en god samhällsekonomisk investering.