Huvudmeny

När får man parkera?

Startat av Marcus Li, 17 augusti 2011, 14:36:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus Li

På en gata nära där jag bor finns denna skylt. Jag tycker den inte att den är glasklar... När får man och när får man inte parkera?


Peter L

Jadu, den ar inte lätt. Vågar mig på en fri tolkning:

Parkeringsförbud måndag-fredag klockan 8-16, dock ej onsdagar i perioden 1 december - 30 april då parkering är tillåten.

:)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 17 augusti 2011, 14:39:28 PM
Jadu, den ar inte lätt. Vågar mig på en fri tolkning:

Parkeringsförbud måndag-fredag klockan 8-16, dock ej onsdagar i perioden 1 december - 30 april då parkering är tillåten.

:)


Du menar alltså att man skulle få parkera här utan begränsningar 1 maj - 30 november. Det är i alla fall så jag tolkar skyltarna. Av datum att döma verkar det ha något att göra med snöröjning. Jag blir dock inte klok på vad.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus Li

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2011, 14:48:18 PM
Du menar alltså att man skulle få parkera här utan begränsningar 1 maj - 30 november. Det är i alla fall så jag tolkar skyltarna. Av datum att döma verkar det ha något att göra med snöröjning. Jag blir dock inte klok på vad.


Jag tolkar skylten som Staffan, men kommunens P-bolag tolkar den som Peter L.  Dvs, jag tolkar att det är parkeringsförbud mån-fre under perioden 1 dec-30 apr, dock undantag för onsdagar då man får parkera. 1 maj-30 nov är det "fritt" att parkera.

Jag fick en bot när jag stod här förra tisdagen kl 10.00, varför p-bolaget verkar ha en annan tolkning, nämligen parkeringsförbud mån-fre 8-16, utom onsdagar under perioden 1 dec-30 apr.

Det borde logiskt sätt inte borde vara nån inskränkt parkering sommartid. Det är en återvändsgata i ett bostadsområde med mycket begränsad trafik, parkerade bilar utgör inget hinder för räddningstjänst, soptömning, varutransporter osv (inte mer än de gör efter 16 iaf)

Anton i Axvall

Jag tog körkort i vintras och fick lära mej att läsa uppifrån och ner och då stämmer ju Peter L:s tolkning

Stefan K

Om parkering vore tillåten på onsdagar vintertid borde nog den tilläggstavlan varit blå, tror jag.

Finns skylten vid någon speciell verksamheter som föranleder den här rätt så dubbeltydiga skyltningen?

Marcus Li

Citat från: Stefan K skrivet 17 augusti 2011, 20:42:46 PM
Om parkering vore tillåten på onsdagar vintertid borde nog den tilläggstavlan varit blå, tror jag.

Finns skylten vid någon speciell verksamheter som föranleder den här rätt så dubbeltydiga skyltningen?

Nä, som jag skrev enligt ovan så tycker jag inte att det finns nåt som motiverar skyltningen...

Taunusch

#7
Gäller skyltarna för gatumark så är mitt tips att du ringer till aktuell kommun och ber om att få bli kopplad till den som ansvarar för parkeringsfrågor. Där bör du i så fall få svar....

MartinMartin

Citat från: Marcus Li skrivet 17 augusti 2011, 15:39:32 PM
Jag fick en bot när jag stod här förra tisdagen kl 10.00, varför p-bolaget verkar ha en annan tolkning, nämligen parkeringsförbud mån-fre 8-16, utom onsdagar under perioden 1 dec-30 apr.

Fast den boten är det bara att överklaga, man kan inte blanda skyltar hur som helst.

Tilläggstavlan med datumen är röd/gul och är ett tillägg till en förbudsskylt.

Man har helt enkelt skruvat upp dom 2 nedersta i fel ordning.
Det är p-förbud 8-16 helgfria Må-Ti & To-Fr under vinterhalvåret.

Finns väl antagligen nån verksamhet på platsen som behöver parkeringar på Onsdagar och
därför har man valt att tillåta parkering på Onsdagar även under vinterhalvåret.

Hade varit bättre att byta ut den blå "[P] Onsdag" till en röd/gul "Gäller ej Onsdagar".

JDS

Jag gissar att det på motsatta sidan av gatan är skyltat parkeringsförbud på onsdagar, 1/12-30/4. Den här skyltningen finns ibland på smala gator i bostadsområden. Principen är alltså, att bilarna normalt ska stå på ena sidan av gatan, utom på onsdagar vintertid då den sidan ska städas. Då får man i stället stå på andra sidan.

Om detta stämmer, så skulle den tolkningen, som framförts av vissa här i tråden, att skyltarna har rätt färg men sitter i fel ordning, innebära att man just på onsdagar under maj till november skulle kunna parkera på båda sidorna av gatan. Det verkar mycket märkligt, framförallt eftersom det då sannolikt blir alltför svårt att komma fram på gatan.

Därför tror jag inte på att skyltarna skulle sitta i fel ordning, utan jag menar att texten 1/12-30/4 borde ha stått på den blå skylten omedelbart under "P Onsdag". Det bör alltså vara så, att parkering kl 8-16 är tillåten endast på onsdagar under perioden 1/12-30/4, och annars är förbjuden. Men oavsett vilket, så bör man inte ta ut felparkeringsavgift på oklara grunder. Jag hade ansökt om rättelse om jag vore du!

Vore kul om du kunde lägga ut en bild på hur det är skyltat på andra sidan gatan!

MartinMartin

Jag ändrar mig och håller med dig JDS, känns som en vettig anledning.

Hur som helst så är det inte "oklara grunder" utan felaktig skyltning.
För om datumen gäller P-skylten (som är ett påbudsmärke) så ska den tilläggstavlan vara blå/vit

Marcus, bestrid och dra den till Tingsrätten om dom inte ger sig så får du rätt !!

mushkot

Citat från: MartinMartin skrivet 20 augusti 2011, 17:35:07 PM
Jag ändrar mig och håller med dig JDS, känns som en vettig anledning.

Hur som helst så är det inte "oklara grunder" utan felaktig skyltning.
För om datumen gäller P-skylten (som är ett påbudsmärke) så ska den tilläggstavlan vara blå/vit

Marcus, bestrid och dra den till Tingsrätten om dom inte ger sig så får du rätt !!
Om inte annat så gör det för att trafikverket ska få upp en vettig skylt...

Marcus Li

Citat från: JDS skrivet 20 augusti 2011, 15:31:22 PM


Vore kul om du kunde lägga ut en bild på hur det är skyltat på andra sidan gatan!

Naturligtvis har jag en sådan bild :)

För övrigt har jag kontaktat kommunen, om inte annat så för att förtydliga skylten. Jag har inte fått nåt svar därifrån än.


MartinMartin

Nu börjar man ju undra var man ska stå på Onsdagar mellan 08-16 under sommarhalvåret
om dom nu resonerar att tilläggstavlan med datum skulle avse p-skylten

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 20 augusti 2011, 23:26:04 PM
Nu börjar man ju undra var man ska stå på Onsdagar mellan 08-16 under sommarhalvåret
om dom nu resonerar att tilläggstavlan med datum skulle avse p-skylten

Ja, det undrar jag också. Jag hade nog förväntat mig en likadan inskränkning i tiden på den här sidan!

Hur som helst måste något vara fel; tilläggsmärken ska som sagt ha rätt färg och sitta på ett sådant sätt att det blir rätt om man läser dem tillsammans med samtliga märken som är ovanför.

Svaret bör finnas i de lokala trafikföreskrifterna. (För all del kan det ju ha råkat bli snurrigt även där...)