Söndagsbilder 132 (20 bilder)

Startat av Jona, 14 augusti 2011, 00:05:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tiden går, Skellefteå har varit torraste platsen i Sverige i år med minst nederbörd. Det innebär att när man inte jobbat så har man varit ute och gjort saker och tiden vid datorn blir därför av förklarliga stjäl mindre. Det ger mindre tid till bildredigering och forskning av fakta. Så därför blev det nästan 2 månader mellan trådarna i min söndagsserie.

Tänkte därför att jag skulle visa bilder från min hemby, stället där jag bor och tillbringar nästan all min tid. Nämligen byn Skelleftehamn 16 kilometer sydöst om Skellefteå.
Alla fotoplatser i detta bildsvep nås på som längst cirka 15 minuters rask promenad från min bostad om man går dit direkt utan omvägar och inväntade av fotomodeller.


Skelleftebuss 289 kommer längs med Ursviksgatan och passerar intill S.t Örjans skola (årskurs 3 - 9) en kall oktoberdag 2007.


Utanför trådskaparens fönster såg det ut så här i Februari 2008. Skelleftebuss 124 kommer längs Sjömansgatan och gör uppehåll vid hållplats Myrängen.
Vintertid skoldagar angör 4 turer mot staden denna hållplats och 6 st från staden. Övrig tid får man ta en 4 minuter promenad till vårdcentralens hållplats.


Någon dag senare och denna gång utan dimma så kommer Skelleftebuss 127 längs Sjömansgatan och ska just svänga höger (avser bilden, för bussen blir det vänster) och in på Myrängsvägen.

Bussen passerar lokala butiken "Hörnan" som hunnit med och vara både Tempo sedan handlarn på dessa år.
För denna lokala butik tar däremot sagan slut snart då man stänger ner verksamheter i slutet av Augusti.


Låt oss hoppa ett år framåt, 127 igen står och lastar vid hållplats Myrängen, vägen är ny-plogad men i övrigt är det mesta fylld med snö från 2009 år snöfall.
Blev några bilder från Myrängen, men eftersom jag bor i det gröna husets i bildernas bakgrund så är det lämplig avstånd för en kortare fototur.

Länk till Myrängen http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=s%e4ven%e4s%2c+skelleftehamn


Någon gång under 2009 hände det mycket udda att man använde en av stadstrafikens Solaris-bussar på linjen och detta föranledde mig denna dag och ta en kortare fototur.


Ett år framåt hoppas vi och vi flyttar oss till Sävenäs som ligger på södra sidan om Berlinmuren. (järnväg och riksvägen delar samhället i 2)
Från/till denna hållplats startar eller förlängs några få turer per dag då övriga turer utgår från Ica i centrum av Skelleftehamn.

Bilden blev tyvärr lite mot sol och av sämre kvalitet, den blev väldigt blå i färgerna också. Men den får följa med för att vissa en annan sak som inte sker varje dag.
Nämligen när någon av dom äldre klenoderna används på turerna på grund av att någon ordinarie ledbuss t.ex besöker doktorn eller saknas av annan anledning.


Även någon annan tur förlängs förbi Ica i centrum, kring 7 turer vardagar och 3 st helger förlängs nämligen till Kopparsmältverket Rönnskär.
Bussen kör in på området och tar ett varv inne på fabriksområdet innan den vänder åter. Eller oftast 2 varv, ett avstigande och ett påstigning-varv innan den vänder tillbaka.

På bilden har Skelleftebuss 293 just lämnat portvakten och är på väg mot Skelleftehamn och sedan mot Skellefteå.


Vinter igen, och Skelleftebuss 292 kommer längs med Örviksvägen för att svänga in på Bogatan och hållplatsen på Bogatan i Sävenäs. (se bild på 119)
Bron jag står på är den så kallade "Suckarnas bro" en bågformad gång och cykelbro som leder över järnväg, stora vägen mot Skellefteå (riksväg 372) och landar i ett villaområde på norra sidan om det hela.
När bussen inte går/till från Sävenäs får boende i området använda denna bro och ta en 5 - 7 minuters promenad till hållplatsen på Ursviksgatan som angörs av alla turer.


Några dagar senare besökte jag återigen suckarnas bro för att fota tåg, och då passade jag på och även fota bussen som tidsreglerar på hållplatsen.

Sävenäs var en gång i tiden en viktig och livlig plats. I området fanns flera affärer, kiosker, bio och dylikt. På 50 talet gick vägen till Skellefteå genom området så all trafik till Skelleftehamn/Rönnskär behövde passera här.
Vägen till färjeleden till Örviken passerade genom området därav namnet på gatan bakom bussen.
Men numera är det en avsomnad del av samhället, affärerna har stängt, bussarna kör knappt hit mer och trafiken är omflyttat till stora vägen 50 - 75 meter norrut.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=s%e4ven%e4s%2c+skelleftehamn
länk till där hållplatsen ligger.


På kaptensgatan går normalt ingen busstrafik, men denna dag var chauffören hemma på sin rast och tog bussen med sig.
Det är vad jag förstår okej och göra så om turen har rasten i Skelleftehamn och föraren bor där.

Ville passa på och fota buss framför kyrkan så därför var det bra föraren parkerat där så jag kunde få denna bild man normalt inte kan fota.
Ej i trafik visserligen, men vad gör man inte.


Låt oss hoppa till i år, Skelleftebuss 131 på sin väg längs södra hamngatan mot Sävenäs.
I det rosa Huset i bakgrunden ligger Albatross som har underbart goda kulglassar och som kan tillhandahålla olika typer av läsksorter. Lite dyra, men vilket utbud.


En kall dag, ute igen för att fota tåg och denna buss mot Rönnskär dök upp. Området i bakgrunden heter Kallholmen och är det ursprungliga samhället som innan Rönnskärverket och hamnverksamheten drogs igång på 1920 - 30 tal endast var en lummig liten fiskeby.

Skelleftehamn övre, alltså den stora bangården som delar samhället i 2 delar hete Kallholmen från början.


En mer och mer vanlig syn, för att ha varit besökt lite då och då av dom nya Boggie-gas-solaris-bussarna började man köra fler och fler omlopp dagligen under sommaren 2011 med Solarisbussarna.
Här kommer en av dom "äldre" längs Ursviksgatan och passerer S:t Örjansskolan.


Samma buss, samma gata, samma dag och ungefär samma tid. Nu har bussen vänt i Skelleftehamn centrum och färden tillbaka mot Skellefteå har påbörjats.

Dom för Skelleftehamn numera så karaktäristiska staketen syns i förgrunden. Många fastighetsägare blev erbjudna och få köpa dessa till vettiga pris och nästan alla slog till, så denna stakettyp som påminner om dom äldre k-märkta staketen satts upp över nästan hela byn för att ersatta dom gamla förmultnade staketen som fanns där innan.


På dom flesta turerna så är första eller sista hållplatsen här intill Ica i Skelleftehamns centrum. Regler-tid och paus håller man då oftast intill Billistens bensinmack i högerhörnet.


Men denna buss förlängs vidare till Rönnskär. Vägen heter S:t Örjansvägen efter Kyrkan och riksväg 372 som bussen just ska svänga ut på heter Järnvägsleden.


Skelleftebuss 319 en av dom nyare Solaris-bussarna kommer här längs Ursviksgatan igen, på sin väg mot Skelleftehamns centrum.


Skelleftebuss 292, den i detta svep mest visade och återkommande stannar till vid avstigningshållplatsen nära Ica.


Tidigare år har Skelleftebuss 218 eller som här 217 använts med en tur lördagar Skellefteå - Skelleftehamn och åter mer eller mindre planenligt, men nu i somras började dom dyka upp mycket mer ofta. Här står den vid Ica hållplats, den normala startpunkten för alla turer mot staden och lastar.


Avslutar med en bild då samma individ kommer längs Ursviksgatan och passerar intill Vårdcentral och tandvården i byn. 50 meter bakom fotografen ligger Skolan som flitig förekommit tidigare i bild.

Historian om samhället då. Wikipedia vet lite jag kan annat. Vi ska se vad vi kan koka ihop.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skelleftehamn Länk till wikipedia

Det bor cirka 3000 invånare i Skelleftehamn, jag skrev det på min hemsida en gång att det bor 1500 idioter och 1500 vårdare, ingen vet vem som är vem.
Inte konstigt jag trivs bra här med andra ord.

Wikipedia berättar:
1912 byggdes en järnvägsförbindelse från Skellefteå till fiskarbyn Kallholmen och året därpå stod den nya handelshamnen som fick namnet Skelleftehamn klar. Samhället Skelleftehamn grundades som brukssamhälle i och med byggandet av smältverket på Rönnskär 1928 och 1933 ändrades namnet officiellt från Kallholmen till Skelleftehamn.

Samhället växte snabbt i takt med att Rönnskär växte, och Rönnskärs moderbolag Boliden AB byggde upp de flesta husen i trakten. Bostäder för tjänstemän uppfördes redan 1929 och 1931 köptes mark från Skellefteå stad. I detta område byggdes arbetarbostäder, hus för tjänstemän, skola, kyrka och Folkets hus upp.
/Slut citat

Det var lite från mig och den ort där jag nu bott i 10 år nu. Välkommen hit, är jag hemma och ledig kan jag ta med er på en guidad tur, sovplats hos Hotell Jona kan erbjudas till det facila priset av hela 0 riksdaler.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Greger Larsson

En bra genomgång av Skelleftehamnstrafiken!
Hade nästan väntat att den skulle komma i serien av Söndagsbilder. Möjligen saknas en eller annan Säffleboggi, men de är ju historia numera.

Ersa

Riktigt trevliga bilder. Inkopierad text från Wikipedia känns dock inte särskilt intressant eller lättläst i sammanhanget, så den hoppar jag oftast över. Däremot läser jag alltid dina egna ord under bilderna. :)

Jona

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 augusti 2011, 20:37:13 PM
Hade nästan väntat att den skulle komma i serien av Söndagsbilder. Möjligen saknas en eller annan Säffleboggi, men de är ju historia numera.

Fotar inte så ofta på hemmaplan, har mest farit till andra platser så hemma har det mest blivit när man varit lat, eller när man bestämt sig och gå och fota tåg t.ex och bussen passerat lämligt bara.
Det tog mig 4 år och samla ihop bilder från samhället, eller nej överdriver finns fler. Men när man bara får berätta historien om samhället med högst 20 bilder väljer jag gärna miljö före fordon. Vissa fotoplatser återkom ju visserligen men där valde jag nyheter eller udda-sakerna främst, kanske var bilden jag valde av bättre kvalitet eller så.

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Trevligt var ett tag sen Skelletebuss var med ,  gillade bild 2
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina