Huvudmeny

En underlig skylt

Startat av riiga, 09 augusti 2011, 20:30:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

riiga

Denna skylt är numera ersatt av denna:


Något är dock inte rätt på den nya. Typsnittet är fel på något sätt! Efter några jämförelser så har jag kommit fram till att det trots allt är Tratex på skylten, men jag har aldrig sett den i så tunn stil, och mig veterligen finns den inte heller inte i det utförandet. Är det verkligen okej att sätta upp sådana skyltar som kan utgöra en trafikfara? Den skiljer sig i utförandet mot alla andra jag någonsin sett.

Stefan K

Japp, den är underlig. Har inte sett något liknande innan.

Däremot är det så att Tratex har smalare bokstäver för vit text än för svart text. Det är därför att vit upplevs som "större" än svart.
Men på din bild är det definitivt något som har blivit fel.


Kanterberg

Håller med om att det är något underligt med skylten, men på vilket sätt skulle den utgöra en trafikfara? :)

Fredde

Har sett denna smala text på vägskyltar i Skåne/Halland för några veckor sen (E6 mot Göteborg).


Olof Lagerkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 10 augusti 2011, 17:41:32 PM
Har sett denna smala text på vägskyltar i Skåne/Halland för några veckor sen (E6 mot Göteborg).

Menar du skyltningen längs E6 genom Halland? Det finns en gammal tråd om det: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12486.0


(Bild från Wikimedia Commons)

Typsnittet som använts där på prov är inte alls Tratex utan något helt annat. Det är ganska likt det danska typsnittet "Vejtavleskrift" men jag är inte säker på att det verkligen är det typsnittet, det finns vissa saker med det som jag snarare tycker påminner om det ganska internationella skylttypsnittet "Transport": http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_%28typeface%29
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mikael Ringmarck

Ser inte riktigt klokt ut om ni frågar mig. Symbolerna är ju olika tjocka på sina ställen.  :o

Kanterberg

Apropå bilden ovan. Kanske den mest "kontinentaleuropeiska" motorvägen i Sverige: betongväg, 120-gräns, ortsnamn skrivna med gemener (som i resten av Europa, möjligen undantaget Frankrike). Dessutom råder längs sträckan en för svenska förhållanden ovanligt god trafikkultur med körfältsdisciplin och omkörning till vänster.

Sådär borde det se ut på fler ställen.

JDS

Citat från: Kanterberg skrivet 10 augusti 2011, 22:39:11 PM
Dessutom råder längs sträckan en för svenska förhållanden ovanligt god trafikkultur med körfältsdisciplin och omkörning till vänster.

Jaha, kan du ge exempel på några (tvåfiliga) motorvägssträckor med hastighet 80 eller högre där du anser att det är dålig körfältsdisciplin?

Att det är dålig körfältsdisciplin på trefiliga sträckor (och det fåtal fyrfiliga 90-sträckor som finns t ex i Stockholmsområdet) håller jag med om, men det är ju närmast en naturlag. Finns det något land där disciplinen på trefiliga vägar är bra?

Fredde

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 10 augusti 2011, 18:29:49 PM
Menar du skyltningen längs E6 genom Halland?

Exakt!

Här är två bilder på andra Europeiska länders alternativ..


En slovensk vägskylt 2011-07-26...


... och en tysk dito 2011-07-27.

För övrigt hade Slovenien överraskande god vägstandard.


Ersa

Citat från: JDS skrivet 10 augusti 2011, 23:13:25 PM
Att det är dålig körfältsdisciplin på trefiliga sträckor (och det fåtal fyrfiliga 90-sträckor som finns t ex i Stockholmsområdet) håller jag med om, men det är ju närmast en naturlag. Finns det något land där disciplinen på trefiliga vägar är bra?

Tyskland? Eller har disciplinen blivit sämre där på senare år?

Kanterberg

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2011, 15:30:07 PM
Tyskland? Eller har disciplinen blivit sämre där på senare år?

Tyskland är det givna svaret, såklart. Men även Danmark tycker jag har en betydligt bättre körfältsdisciplin på sina motorvägar med tre körfält eller fler. Å andra sidan är problemen i Stockholm delvis en fråga om hur man byggt vägen; om högerfilen förvandlas till en avfartsfil vid var och varannan trafikplats är det inte så konstigt att de flesta väljer mittenfilen. Sammantaget tycker jag att det gör både trafikkulturen och den fysiska trafikmiljön mer amerikansk än europeisk i Stockholmsområdet.

Men för att besvara frågan, nog är det rätt dålig körfältsdisciplin också på vanliga tvåfiliga motorvägar runt om i Sverige, särskilt när trafikintensiteten blir något högre. Folk ligger kvar i vänsterfilen även om nästa omkörning ligger rätt långt fram, det blir köbildning i vänsterfilen och efter ett tag börjar folk köra om i högerfilen. Detta skulle jag säga är standard på E4 från Linköping och norrut varenda söndag...

Sånt här går dock att förändra, ett första steg vore att polisen faktiskt upprätthöll lagen: det är faktiskt inte tillåtet att köra i vänsterfilen på motorvägen om man inte kör om. Men när fick någon senast en bot för det?

Kanterberg

Ok, går kanske off-topic nu, men det här är ju onekligen rätt forum :)

Vi tillhör onekligen undantagen i Europa genom att köra versaler på skyltarna, personligen tycker jag det är skitfult. Men hur ser det ut i övriga Europa, kan vi hämta inspiration någonstans?

Vad tycker ni? Vad är snyggast? Mest lättläst?

Danmark, uppenbart var det de halländska skyltarna kommer ifrån. Jag tycker de är ganska tydliga och uppskattar särskilt informationen om sträckan till och namnet på nästkommande avfart - det vet man aldrig i Sverige.


Finland. Det är inte Tratex, men man kan kanske gissa att de följt Sverige rätt noggrant när de tog fram sitt typsnitt och modell för skyltning.


Norge. Liknar tyskarnas typsnitt. Norrmännen har också nyligen infört avfartsnumrering och skyltarna är både snygga och tydliga.


Österrike, osäker på typsnittet, tycker det är ganska plottrigt, även om jag gillar nationalitetsbeckningarna för färd mot andra länder.


Belgien. Också ganska plottrig.


Polen. Typsnittet heter Drogowskaz.

Olof Lagerkvist

Citat från: Kanterberg skrivet 11 augusti 2011, 16:40:09 PM
Ok, går kanske off-topic nu, men det här är ju onekligen rätt forum :)

Vi tillhör onekligen undantagen i Europa genom att köra versaler på skyltarna, personligen tycker jag det är skitfult.

Före 1967 hade vi inte heller versaler på ortnamnsskyltar i Sverige. Det var först när Tratex togs fram inför högertrafikomläggningen som det beslutet togs. Man kan dock konstatera att i några andra tillämpningar av Tratex använder man trots allt ändå inte versaler, t ex vid svenska järnvägar (där Tratex infördes från slutet av 70-talet och framåt).

Trots att beslutet om versaler grundades på att man ville ha tydlig text visar modern forskning att versaler tar längre tid att läsa. Därför behöver vi något annat i Sverige och som del av den processen beslutade man att långtidstesta ett annat snitt i Halland.

Citat från: Kanterberg skrivet 11 augusti 2011, 16:40:09 PM
Men hur ser det ut i övriga Europa, kan vi hämta inspiration någonstans?

Vad tycker ni? Vad är snyggast? Mest lättläst?

Tack för exemplen från olika länder! Vill dock komplettera med det internationellt sett väldigt vanligt förekommande typsnittet "Transport":


(Bild från Wikimedia Commons)

Det är nog trots allt också min personliga favorit. Kanske inte så väldigt snyggt egentligen men lättläst och tydligt, dessutom lagom brett så att det inte blir sådär hopplöst plottrigt som jag tycker det blir i bl a Belgien och Finland.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Kanterberg skrivet 11 augusti 2011, 16:14:21 PM
Tyskland är det givna svaret, såklart. Men även Danmark tycker jag har en betydligt bättre körfältsdisciplin på sina motorvägar med tre körfält eller fler. Å andra sidan är problemen i Stockholm delvis en fråga om hur man byggt vägen; om högerfilen förvandlas till en avfartsfil vid var och varannan trafikplats är det inte så konstigt att de flesta väljer mittenfilen.

Öh, hur skulle man annars göra? Lägger man avfarterna till vänster så lär du väl knappast bli gladare.

Dessutom är de flesta trafikanter i stockholmsområdet inbitna stockholmsbilister, som mycket väl vet var högerfilen tar slut (det är inte särskilt många ställen det handlar om) men som ändå föredrar att köra i mitten, för att de är lata. Jag känner t ex flera stycken...

riiga

Jag föredrar Tratex och de svenska skyltarna för det mesta. Avfartsnummer tycker jag blev fult när man var tvungen att placera ut, så jag ser helst att vi inte har det alls. Dock gillar jag tydligheten i Tysklands autobahnskyltning. Nyligen roade jag mig även med att skapa en hybrid mellan dagens svenska skyltning och den gamla, och jag är mycket nöjd med resultatet:


(Vanlig korsning)


(Motorvägsavfart)

Sen försökte jag återskapa den gamla skyltningen, men det blev ganska plottrigt.  :-\
Jämför


med