Huvudmeny

En underlig skylt

Startat av riiga, 09 augusti 2011, 20:30:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kanterberg

Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:40:43 PM
Öh, hur skulle man annars göra? Lägger man avfarterna till vänster så lär du väl knappast bli gladare.

Dessutom är de flesta trafikanter i stockholmsområdet inbitna stockholmsbilister, som mycket väl vet var högerfilen tar slut (det är inte särskilt många ställen det handlar om) men som ändå föredrar att köra i mitten, för att de är lata. Jag känner t ex flera stycken...

Förlåt om jag var otydlig. Problemet är särskilt tydligt på E4 norrut från Norrtull, där man nyligen breddat till fyra körfält. Problemet är att redan vid Kista förvandlas högerfilen till avfart mot Kista och enbart tre körfält går förbi själva trafikplatsen. När man väl passerat adderas återigen ett fjärde körfält från höger, som sedan återigen viker av mot Sollentuna. Sådär håller det på hela vägen ut till Upplands Väsby.
Bygger/målar man vägen på det sättet är det inte så konstigt att många (särskilt lata) stockholmsbilister undviker högerfilen.

Men det finns fler exempel: om du kör 222:an in mot stan från Nacka/Värmdö har man valt att skylta/måla avfart till vänster för de som ska ner i Södra länken. Motorvägens två filer går istället in mot Stockholm C. Hela det här upplägget känns märkligt, den rimliga lösningen hade varit att låta motorvägens två filer fortsätta ner i länken och att man istället haft en avfart mot Stockholm C. Då hade vi sluppit problemet med att trafik mot Södra länken lägger sig i vänsterfil redan vid Nacka C.

Men visst har du rätt om lata bilister... middle lane hogs finns det tyvärr gott om :)

Kanterberg

Citat från: riiga skrivet 11 augusti 2011, 20:43:29 PM
Jag föredrar Tratex och de svenska skyltarna för det mesta. Avfartsnummer tycker jag blev fult när man var tvungen att placera ut, så jag ser helst att vi inte har det alls. Dock gillar jag tydligheten i Tysklands autobahnskyltning. Nyligen roade jag mig även med att skapa en hybrid mellan dagens svenska skyltning och den gamla, och jag är mycket nöjd med resultatet:



Sen försökte jag återskapa den gamla skyltningen, men det blev ganska plottrigt.  :-\
Jämför


Gillar hybriden, inte minst den mörkare tonen. Håller också med om att avfartsskyltningen inte blev särskilt snygg när den infördes i Sverige, däremot tycker jag att norrmännen har löst det mycket stiligare rent grafiskt. I Norge har de dessutom blå bakgrundsfärg för motorvägar... men det är ytterligare en diskussion :)


JDS

Citat från: Kanterberg skrivet 11 augusti 2011, 21:52:56 PM
Men det finns fler exempel: om du kör 222:an in mot stan från Nacka/Värmdö har man valt att skylta/måla avfart till vänster för de som ska ner i Södra länken. Motorvägens två filer går istället in mot Stockholm C. Hela det här upplägget känns märkligt, den rimliga lösningen hade varit att låta motorvägens två filer fortsätta ner i länken och att man istället haft en avfart mot Stockholm C. Då hade vi sluppit problemet med att trafik mot Södra länken lägger sig i vänsterfil redan vid Nacka C.

Just det har jag då aldrig upplevt som något problem. Snarare är det ett problem att så många vägrar fatta vinken från skyltarna, och ligger i högerfilen ända fram till i slutet av kaffebacken, då de plötsligt vaknar till liv och korsar såväl vänsterfilen som spärrområden och annat för att komma ner i tunneln. Mycket ostockholmskt beteende. Vägen mot Henriksdal fanns först och då är det självklart den som fortsätter, Södra länken som är nytillkommen får nöja sig med en avfart  ;)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:40:43 PM
Dessutom är de flesta trafikanter i stockholmsområdet inbitna stockholmsbilister, som mycket väl vet var högerfilen tar slut (det är inte särskilt många ställen det handlar om) men som ändå föredrar att köra i mitten, för att de är lata. Jag känner t ex flera stycken...

Favoritexemplet är boende i Salem och Rönninge som ligger i mittenfilen hela vägen från Botkyrka fram till det ställe där högerfilen blir avfarten mot Salem och Rönninge Salem/Rönninge. Först då byter de till den helt tomma högerfilen och svänger av. Varför kan man inte lägga sig i rätt fil från första början?

Fler böter för onödig mittfilskörning efterfrågas härmed.

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:40:43 PM
Öh, hur skulle man annars göra? Lägger man avfarterna till vänster så lär du väl knappast bli gladare.

Dessutom är de flesta trafikanter i stockholmsområdet inbitna stockholmsbilister, som mycket väl vet var högerfilen tar slut (det är inte särskilt många ställen det handlar om) men som ändå föredrar att köra i mitten, för att de är lata. Jag känner t ex flera stycken...

I stället för att låta högerfilen vika av så kan man göra en vanlig avfart och i stället låta vänsterfilen upphöra. Då riskerar man inte att ligga i en fil som leder fel. Så är det t.ex. på E6:an vid Glumslöv mellan Landskrona och Helsingborg, där det är tre körfält uppför i vardera riktningen och där det är vänsterfilen som upphör i stället för att högerfilen leder av vägen.

Men Stockholms infarter är ju lättnavigerade jämfört med E6:an mellan Kållered och Tingstadstunneln. Där viker högerfälten av hej vilt och inte ens om man alltid ligger längst till vänster kan man vara säker på att köra framåt.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 17 augusti 2011, 14:04:10 PM
I stället för att låta högerfilen vika av så kan man göra en vanlig avfart och i stället låta vänsterfilen upphöra. Då riskerar man inte att ligga i en fil som leder fel. Så är det t.ex. på E6:an vid Glumslöv mellan Landskrona och Helsingborg, där det är tre körfält uppför i vardera riktningen och där det är vänsterfilen som upphör i stället för att högerfilen leder av vägen.

Ett sådant arrangemang tar ju mer plats och kräver mer avancerade åtgärder för trafiksäkerheten. Vid Glumslöv är det väl rena stigningsfält om jag inte minns fel, inte direkt jämförbart?!?

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2011, 21:49:06 PM
Ett sådant arrangemang tar ju mer plats och kräver mer avancerade åtgärder för trafiksäkerheten. Vid Glumslöv är det väl rena stigningsfält om jag inte minns fel, inte direkt jämförbart?!?

Varför skulle det ta mer plats, och vilka åtgärder tänker du på? Och varför skulle ett körfält inte gillas bara för att det tillkommit för den tunga trafikens skull och inte för den allmänna kapacitetens skull?
Att vänsterfilen är den som upphör är annars standard på trefältsvägar och där fyrfiliga vägar blir tvåfiliga.