SL - Utvändiga högtalaruttrop

Startat av 5783, 03 augusti 2011, 08:58:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

I Göteborg förekommer utvändiga utrop på såväl buss som spårvagn. Dock så hörs det inte alltid så tydligt, eller så kan det å sidan låta för högt. Måste vara en inställningsgrej...

AL

Citat från: Calle skrivet 03 augusti 2011, 15:48:00 PM
I Göteborg förekommer utvändiga utrop på såväl buss som spårvagn. Dock så hörs det inte alltid så tydligt, eller så kan det å sidan låta för högt. Måste vara en inställningsgrej...

Beror förmodligen på att föraren själv kan ställa in lämplig eller önskad volym på såväl inre som yttre högtalare...

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2011, 10:52:40 AM
Slut? Ingalunda! Det har ju precis börjat! I alla fall i Trafikområde Norrtälje. Varje gång man öppnar dörren vid en hållplats ropar bussen glatt linjenummer och destination minst två gånger på raken, och med en rejäl volym.
Nästan alla ordinarie äldre röda bussar i TO Norrtälje, inkl de upprustade 55xx-vagnarna, har fått nymonterade yttre högtalare. Oftast innanför kåpan vid höger strålkastare, till skillnad från nya bussar som har den yttre högtalaren fabriksmonterad ovanför framdörren.

"Löjligt" är det inte, utan ingår i de numera välkända bestämmelserna att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Alltså inte bara äldre samt samt personer som har svårt att röra på sig, utan även döva och synskadade. Däremot kan just denna funktion vara lite överflödig på rena skolturer med ett SL-linjenummer som har någon enstaka vuxen resenär i veckan.

Det jag har invändningar emot är att den valda lösningen tar lång tid, och som därmed begränsar nyttan. Under morgonens ståndsmässiga resa på 610:an med 5689 noterade jag följande med stoppuret. Linjenummer ropas ut ca 3 sekunder efter dörröppning, när rösten var klar med destinationen hade det gått 9-10 sekunder och dörren på väg att stängas (vid flertalet hållplatser).
Den resenär som är tvungen (eller väljer) att avvakta blir ofelbart akterseglad.

Utropet kan ju gärna förkortas, orden "linje" och "mot" kan enkelt slopas, samtidigt som startsträckan kortas. Dörren behöver ju inte vara helt öppen, utropet ska starta när dörröppningsimpuls ges.

/Ted

forthemoment

Det funkar oftast bra i Göteborg. Dock jag som oftast bara kör en linje är jäkligt trött på att höra Linje 16 Högsbohöjd/Eketrägatan 100 tals ggr per dag! Men det är ju inte till för mig. Det hjälper många turister, men främst äldre och synskadade! Det yttre kan vi fortfarande sänka till en lämplig nivå och jag vet inte när de börjar ropa ut på morgonen, men på kvällen som jag kör slutar det ropa utvändigt efter 22. Innervolymen har dom spärrat så man kan inte sänka den hur lågt som helst, men det beror på bussens högtalare också. Vissa kan du ha på högsta volym och det hörs ingenting, och vissa på mellan volym och det skriker så du hoppar, men så sänker man bara så går de bra!! Det funkar oftast bra som sagt och nu ska dom tom byta ut rösten nu verkar det va en manlig på nya bussar..
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

5783

Citat från: AL skrivet 04 augusti 2011, 08:10:06 AM
Beror förmodligen på att föraren själv kan ställa in lämplig eller önskad volym på såväl inre som yttre högtalare...

Varför skall föraren kunna ändra ljusnivån. Om det finns tre nivåer, låg, mellan och hög så borde väl mellan vara låst. Jag misstänker att det är samma problem med SL-bussarna.
Förarna har inte med det här att göra så de borde låta bli att ändra på allt!

Ersa


Ted Selander

#21
Ja, det hörs ju långsamt det går! I kväll fick jag utropet i ryggen när jag gått av, bussen ropade utan att framdörren öppnades (bara avstigande). Då tycker jag det finns en förbättringspotential, för att uttrycka mig milt.

/Ted


Ersa

Utrop sker även vid avstigning på ändhållplatsen, om man valt att vänta med omskyltning till Ej i trafik. Så de ropar glatt frasen i klippet ovan två gånger på saken sedan man öppnat bakdörrarna på Tekniska Högskolan. Eller snarare först 3-5 sekunder efter att man öppnat bakdörrarna.