SL - Utvändiga högtalaruttrop

Startat av 5783, 03 augusti 2011, 08:58:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Har SL lagt ner detta projekt? Jag hör inte att det ropas ut något längre när jag går på bussarna.
Tråkigt i sådana fall men jag är tyvärr inte förvånad.

Ted Selander

Citat från: Daniel S skrivet 03 augusti 2011, 08:58:48 AM
Har SL lagt ner detta projekt? Jag hör inte att det ropas ut något längre när jag går på bussarna.
Tråkigt i sådana fall men jag är tyvärr inte förvånad.

Det är väl ett "av och till"-projekt. Senast det var igång var det till (mycket begränsad) nytta, och endast för dem som stod kvar och väntade på annan linje. Utropet var så sent att det var meningslöst. Sedan tillkom problematiken med ljudnivå, närhet till bostäder osv. osv.
Ett hållplatsuppehåll med en à två påstigande tar inte många sekunder, så idén är nästan dödfödd, hur vällovlig den än är?

/Ted

Max W

När det gäller "utvändiga högtalare i forntid" kan jag berätta en liten kul händelse. På "teststadiet" hade man utvändiga högtalare på några byssingar på 60-talet. En av tjänstemännen på dåvarande Spårvägen fyllde 50 år och ett helt gäng (inklusive jag själv) lånade på "intern abonnering" en av dessa vagnar för att åka till jubilaren. När vi stannat på destinationsadressen kom en dam gående på trottoaren med en hund i band. Hunden sllet och stretrtade i sitt koppel och såg inte ut att lyda matte riktigt, så vår "förare" "morrade" genom utvändiga högtalaren. Gissa vad som hände! Jo hunden "gick fot" ögonblickligen, men stirrade i början åt vårt håll.

Bussmicke

Å det är slut, så skönt. Säkert bra men jag tyckte bara det lät löjligt för ingen verkade bry sig ändå...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoggaBoy

Hallå, i Umeå fungerar det ju och vad jag vet klagar ingen på de även om bara det är en resenär som kliver på!

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 augusti 2011, 09:57:25 AM
Hallå, i Umeå fungerar det ju och vad jag vet klagar ingen på de även om bara det är en resenär som kliver på!

Håller med, fungerar alldeles utmärkt i Umeå och kan faktiskt vara riktigt bra också om en person är blind
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Omnilasse

Tycker idéen är viktig och bra, men givetvis borde man kanske gjort på lite annat sätt. Ljudnivån har förstås varit alldeles för hög och nu när man på ganska många hållplatser intallerat högtalare för att informera om när bussarna kommer - vore det givetvis bättre att dessa kunde kopplas till den inommande bussen istället?. Det är ju också bara på större hållplatser som detta är någon nytta - om bussen ändå inte stannar spelar det ju ingen roll och på landsortslinjer finns ju oftast bara en busslinje - så då saknar ju detta helt betydelse.

Ersa

Slut? Ingalunda! Det har ju precis börjat! I alla fall i Trafikområde Norrtälje. Varje gång man öppnar dörren vid en hållplats ropar bussen glatt linjenummer och destination minst två gånger på raken, och med en rejäl volym.
Nästan alla ordinarie äldre röda bussar i TO Norrtälje, inkl de upprustade 55xx-vagnarna, har fått nymonterade yttre högtalare. Oftast innanför kåpan vid höger strålkastare, till skillnad från nya bussar som har den yttre högtalaren fabriksmonterad ovanför framdörren.

"Löjligt" är det inte, utan ingår i de numera välkända bestämmelserna att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Alltså inte bara äldre samt samt personer som har svårt att röra på sig, utan även döva och synskadade. Däremot kan just denna funktion vara lite överflödig på rena skolturer med ett SL-linjenummer som har någon enstaka vuxen resenär i veckan.

Bussföraren

Problemet med dessa högljudda o i de flesta fall onödiga utrop är att vi som bor precis vid en busshpl störs ganska kraftigt, SL har väl fått föreläggande på flera håll att upphöra med dessa ideer eller att begränsa användande/ljudvolymen

Nico


Ett annat krux är väl som sagt att det är en sak på kanske en mindre hållplats med få linjer/bussar och även övrigt trafik. Däremot på vältrafikerade gator som t.ex. vid Klarabergsgatan i Stockholm eller på större terminaler som Slussen, Danderyds sjh eller Gullmars så kan det nog bli lite svårt att höra rätt alldeles oavsett vad i övrigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

5783

Okej då var det som trodde. Ännu ett projekt som kört i diket. Jag väntar fortfarande på att skyltarna i SL-trafiken skall bli enhetliga. E-postade SL-kundtjänst i samband med att SL renoverade Spånga station och frågade när alla stationer kommer att se ut som Spånga men det hade de inget svar på (precis som vanligt då, för om man är entusiast så vet man oftast mer än kundtjänst vet). De invändiga utropen i bussarna har också brister. Ibland är det jättehögt, ibland så lågt så att ingen hör och då och då ropar de inte ut några hållplats namn ö.h.t. De nya digitala skyltarna vid busshållplatserna visar inte realtid så de fyller ingen funktion enligt mig.
Då är det bättre att kolla i Appen "STHLM Traveling". En app som jag inte kan leva utan numera.

http://markupartist.com/sthlmtraveling/

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 03 augusti 2011, 12:27:24 PM
Okej då var det som trodde. Ännu ett projekt som kört i diket.

Jaså? Var min beskrivning otydlig?

Rojje


Instämmer, projektet är inte nedlagt. I Norrort skriker det på som vanligt med ett undantag. Det är endast vid utgångshållplatsen det utvändiga utropet är igång. Med reservation för att jag kanske inte lagt märke till om det skriker, förlåt, ropar vid mellanliggande hållplatser.  ;)

buskörare

Även på Lidingö ropas det. Hade dom skötts lite bättre (dvs skruvats ner och fixats så en del bussar inte ropar konstant i 20 min när man står och reglerar osv) så hade nog ingen klagat. Men vi har nån buss som inte ändrats trots felrapporter i över 1 år.

5783