Användning av säkerhetsbälte bland förare

Startat av tågluffaren, 02 augusti 2011, 17:00:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Z skrivet 02 augusti 2011, 22:23:29 PM
Själv använder jag aldrig bältet i bussen av den enkla anledningen att jag inte vill sitta fast i stolen om jag skulle bli hotad.
(vilket tyvärr är betydligt troligare än att jag skulle krocka).

Lika så skulle det bli rätt jobbigt att sätta på/ta av sig bältet på var och varannan hållplats för att kunna resa sig och hjälpa passagerare med deras kort(kortläsaren sitter bakom föraren).

Bör nämnas att jag bara kör i stadstrafik och således sällan kommer upp i några större hastigheter.

I bilen anväder jag självklart bältet, alltid!  ;)


Ja det där argumentet hör man hela tiden om varför man inte har bältet på. Jag tror dock att krocka är mer sannolikt än att bli hotad.
Speciellt om man kör stadstrafik. Även fast man inte kommer upp i höga hastigheter så känns det att krocka i 30km/h.

Jag har blivit hotad 1 gång och har krockat 4-5 gånger. Kan säga att jag kände mig mycket tryggare i dom bussar som hade bälte när jag krockade än dom utan även fast det inte var i några högre hastigheter.

buskörare

Citat från: Björn Ax skrivet 03 augusti 2011, 12:13:20 PM
Ja det där argumentet hör man hela tiden om varför man inte har bältet på. Jag tror dock att krocka är mer sannolikt än att bli hotad.
Speciellt om man kör stadstrafik. Även fast man inte kommer upp i höga hastigheter så känns det att krocka i 30km/h.

Jag har blivit hotad 1 gång och har krockat 4-5 gånger. Kan säga att jag kände mig mycket tryggare i dom bussar som hade bälte när jag krockade än dom utan även fast det inte var i några högre hastigheter.

Jag har kört i 12 år och aldrig krockat, så det beror nog helt på vad som är vanligast. Just stadstrafiken är väl också mest utsatt när det gäller hot.

buskörare

Använder alltid bälte. Men vi har ytterst få hot ute hos oss och om det sker så står ju det som hotar framför grinden så man kommer ju inte ut oavsett.

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2011, 13:46:57 PM
Jag har kört i 12 år och aldrig krockat, så det beror nog helt på vad som är vanligast. Just stadstrafiken är väl också mest utsatt när det gäller hot.

Jo det är nog olika överallt. Men hur som haver så är det ju lag på bälte där det finns. Vet inte om det är så prioriterat av polisen att kontrollera bältesanvändande av chufförer på stadsbussar. Fram till för 2 år sen så hade vi inga bussar med bälte här i Uppsala iaf.

yngrot

Använder bälte och numera finns det på alla våra bussar men av resenärer är det fåtal som använder...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

Citat från: Björn Ax skrivet 03 augusti 2011, 12:13:20 PM
Även fast man inte kommer upp i höga hastigheter så känns det att krocka i 30km/h.

Nja, det beror förstås på vad man krockar med.  För många år sedan, körandes en CR112:a, i 70 km/h mot slutet av en linje på huvudled, rullar en Volvo 745 rakt ut i en korsning.  Fanns ingen chans att hinna stanna bussen, utan försökte styra åt sidan så gott det gick, men small gjorde det och bilen for runt bussen och slutresultatet blev en vägkorsning som såg ut som en mindre krigsskådeplats.

Farten och bussens tyngd innebar dock att jag knappt ändå kände av smällen, och jag var nog mest förvånad att det kändes så lite som det ändå gjorde.  I alla fall, ur bilen klev en mamma med tre små barn, samtliga oskadda, men chockade förstås.  Och det lär jag själv också ha varit, för jag sprang visst runt med min kaffetermos och försökte bjuda alla på kaffe, fastän ingen ville ha.  Men än idag undrar jag vad som hände med den passagerare som satt i bussen vid krocktillfället, för han var spårlöst försvunnen efteråt... ack ja...

Och nej, även om bälte finns i bussen så använder jag det inte. Och jag tänker inte förklara mig genom några ursäkter hit och dit.  Möjligtvis kan jag notera att det förmodligen handlar om vanans makt och att jag personligen anser att bälte i bussar snarare är ett besvär än ett hjälpmedel.  Risken att jag skall skada mig illa i samband med en krock, eller flyga ut genom framrutan, är ändå minimal jämfört med en personbil, (där jag ALLTID använder bilbälte).

Buss-Anders

Jag har varit med om en frontalkrock  och satt höger fram. Året var 1973. Känner någon gång ibland av en whiplash om jag inte tränar. Hade nog inte mått lika bra idag om jag inte hade använt bältet.
Jag använder alltid bälte oavsett fordon och uppmanar mycket ofta mina passagerare  att göra detsamma med orden " Så påminner jag om säkerhetsbältet". Eftersom microfonen oftast är trasig så använder jag min egen röst så att det räcker till hela bussen. Det brukar klicka till lite här och var  efter den uppmaningen och en och annan tackar för påminnelsen.

Jag tycker att det är professionellt att använda bältet.

Mvh
Buss-Anders

The Boxer

Använder bälte så sant det finns, flitigare i bussen än i personbilen :o

Antar väl att det är samma princip som i mitt tidigare liv inom indstrin när du skulle använda skyddsskor använde du dom inte och tappade nåt på tån så kunde du glömma försäkringsersättning, i detta fall kommer säker Länsman med en böteslapp i tillägg :P

för alla

Citat från: Bussföraren skrivet 03 augusti 2011, 10:53:07 AM
Ja det gäller enbart på förarplatsen efter en viss årsmodell, för kunderna är det kopplat till vilken klass bussen tillhör, klass 1 behöver inte ha bälten.

3 p bälten kan normalt enbart monteras på stolar med höga ryggar
Blev lite nyfiken på det här med klasser på bussarna
klass 1 behöver inte bälte till kunderna då undrar man hur många klasser finns det, 1-9 kanske?
Vad skiljer klasserna åt?
Ngn som vet ngt? Skriv en rad

Bussföraren

Klass 1 är tätortsbuss byggd för att kunna ta ett stort antal stående, ofta låga stolar, ej bälteskrav oavsett vilken trafik den används i

Klass 2 är övriga bussar för linjetrafik, kan ta ett mindre antal stående, alltid stolar med höga ryggar i kombination med 3p bälten.

Klass 3 är en turistbuss, ej stående, alltid bälten

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 17 augusti 2011, 00:15:07 AM
Klass 1 är tätortsbuss byggd för att kunna ta ett stort antal stående, ofta låga stolar, ej bälteskrav oavsett vilken trafik den används i

Klass 2 är övriga bussar för linjetrafik, kan ta ett mindre antal stående, alltid stolar med höga ryggar i kombination med 3p bälten.

Klass 3 är en turistbuss, ej stående, alltid bälten

Tilläggas bör även att SL brukar kringgå bälteslagen genom att kalla hela Stockholms län för tätort, och därmed kunna kräva bussar av Klass 1 ända längst ute på landsbygden.