Användning av säkerhetsbälte bland förare

Startat av tågluffaren, 02 augusti 2011, 17:00:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Tycker att väldigt många förare, i alla fall inom SL, struntar i bältet. Har inget av bussbolagen policy för användning av bälte undet tjänst? Borde man inte ha sådan policy?

Rikard

Citat från: tågluffaren skrivet 02 augusti 2011, 17:00:46 PM
Tycker att väldigt många förare, i alla fall inom SL, struntar i bältet. Har inget av bussbolagen policy för användning av bälte undet tjänst? Borde man inte ha sådan policy?

När det gäller bälte så finns bara en sak o konstatera. Finns bälte monterat så skall det användas, e samma regler som i personbil och böterna e desamma. Om föraren åker dit e det bara o betala, det har hänt i gbg området, liksom passagerare som inte använt bälte har fått betala böter. minns jag rätt är det 1500/2500 i böter för vuxen/barn.
Dock kan jag förstå de förare som känner att de blir strypta av bältet, jag använder en "påsklämma" och sätter över bältet längst upp så det inte drar åt så förbaskat hårt som en del Volvo och Scania tenderar o göra, fungerar kanon.
Rikard

Björn Ax

Använder alltid bälte om det finns. Är en sån liten obekvämlighet för att rädda sitt liv om det händer något. Dock jobbar jag inte inom SL. :)

Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 02 augusti 2011, 17:00:46 PM
Tycker att väldigt många förare, i alla fall inom SL, struntar i bältet. Har inget av bussbolagen policy för användning av bälte undet tjänst? Borde man inte ha sådan policy?

Det behövs väl ingen policy när lagen är väldigt tydlig. Finns bälte på den stol man sitter på i ett motordrivet vägfordon, skall detta användas enligt svensk lagstiftning. Oavsett om man åker eller kör, och oavsett om fordonsslaget är personbil, lastbil eller buss.

Kanske bältespåminnare på föraren vore något att införa på bussar? Setra har detta redan. Både för föraren, samt för guidestolen.

tågluffaren

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 18:52:20 PM
Det behövs väl ingen policy när lagen är väldigt tydlig. Finns bälte på den stol man sitter på i ett motordrivet vägfordon, skall detta användas enligt svensk lagstiftning. Oavsett om man åker eller kör, och oavsett om fordonsslaget är personbil, lastbil eller buss.

Kanske bältespåminnare på föraren vore något att införa på bussar? Setra har detta redan. Både för föraren, samt för guidestolen.

Hur funkar bältespåminnaren?

Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 02 augusti 2011, 19:24:58 PM
Hur funkar bältespåminnaren?

Som på en bil. Blinkande rött ljus samt att man på den stora gröna skärmen bara kan se en bältessymbol, och därför inte kan se andra menyer som t.ex klimatkontroll, lufttryck osv.

forthemoment

Jag försöker att ha bältet på mig men det är väldigt jobbigt i våra Be-Ge stolar, och ibland åker det av, men jag vet att det är fel. Det känns som jag stryps. ISRI stolar funkar bättre för mig. Kanske ska prova det med påsklämman.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Rikard

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 18:52:20 PM


Kanske bältespåminnare på föraren vore något att införa på bussar? Setra har detta redan. Både för föraren, samt för guidestolen.

Finns i Scaniabussar och Volvo bussar om inte någon dragit ur sladden. På scania som vi kör i Mölndal är det två sladdar från stolen en är värmen och en är påminnaren.
Är både ljud och lampa som blinkar.
Rikard. 
Ps. är för det mesta urdragen sladd på våra ds.

Jonas

Själv använder jag aldrig bältet i bussen av den enkla anledningen att jag inte vill sitta fast i stolen om jag skulle bli hotad.
(vilket tyvärr är betydligt troligare än att jag skulle krocka).

Lika så skulle det bli rätt jobbigt att sätta på/ta av sig bältet på var och varannan hållplats för att kunna resa sig och hjälpa passagerare med deras kort(kortläsaren sitter bakom föraren).

Bör nämnas att jag bara kör i stadstrafik och således sällan kommer upp i några större hastigheter.

I bilen anväder jag självklart bältet, alltid!  ;)

COO500

Klart man använder bältet. Man sitter ju mycket bättre i stolen då, man slöar inte ihop som en hösäck.

Mikael Ringmarck

Är det lag på att det ska finnas bälte på förarplatsen i alla nya bussar? Jag vet att det finns olika klasser beroende på vilken trafik bussen ska rulla i men det händer ju faktiskt att stadsbussar rullar i högre hastigheter. Jag tycker det känns dumt med bussar som är levererade med bälte enbart på förarplatsen men inte för passagerarna. Känns som om man skulle kunna skippa det på förarplatsen då med men jag misstänker att det är lag på det.  ???

Bussföraren

Citat från: Mrbuss skrivet 03 augusti 2011, 10:48:22 AM
Är det lag på att det ska finnas bälte på förarplatsen i alla nya bussar? Jag vet att det finns olika klasser beroende på vilken trafik bussen ska rulla i men det händer ju faktiskt att stadsbussar rullar i högre hastigheter. Jag tycker det känns dumt med bussar som är levererade med bälte enbart på förarplatsen men inte för passagerarna. Känns som om man skulle kunna skippa det på förarplatsen då med men jag misstänker att det är lag på det.  ???

Ja det gäller enbart på förarplatsen efter en viss årsmodell, för kunderna är det kopplat till vilken klass bussen tillhör, klass 1 behöver inte ha bälten.

3 p bälten kan normalt enbart monteras på stolar med höga ryggar

lil-sis

Jag har alltid bälte. När det finns vill säga.

Känner mig "naken" utan.

Nico


Citat från: Z skrivet 02 augusti 2011, 22:23:29 PMSjälv använder jag aldrig bältet i bussen av den enkla anledningen att jag inte vill sitta fast i stolen om jag skulle bli hotad.
(vilket tyvärr är betydligt troligare än att jag skulle krocka).

Lika så skulle det bli rätt jobbigt att sätta på/ta av sig bältet på var och varannan hållplats för att kunna resa sig och hjälpa passagerare med deras kort(kortläsaren sitter bakom föraren).

Lite komiskt i sammanhanget, men ovanstående argument var ungefär samma som framfördes från taxinäringen när man där för ett tiotal år sedan fick bältestvång. Nu vart det snarare en antiklimax och man hittar inte så många chaffisar som kör bulle utan bälte, oavsett hotbild och behov av att ofta kunna komma i och ur bilen för att hjälpa kunder meg bagare eller annat.

Vad gäller hotsituationer så är det annars inget som hindrar att man vid behov struntar i bältet och då kan det faktiskt vara bra att inte ha en bältespåminnare som börjar varna högljutt. Sen vad gäller policys osv. så är alla förare vuxna människor och då lagar och regler är tydliga så tycker i alla fall jag att det är tillräckligt och att man inte ska behöva komma med pekpinnar etc. kring bältesanvändning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 18:52:20 PM
Kanske bältespåminnare på föraren vore något att införa på bussar? Setra har detta redan. Både för föraren, samt för guidestolen.

Bältespåminnaren kommer man lätt runt, genom att bara plugga i bältet bakom ryggen på en. Detta har jag sett att många förare gjort på flera nyare Scania-bussar.