Huvudmeny

Snart börjar det!

Startat av Wetjo, 28 september 2007, 21:54:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Egentligen är det inte så stora förändringar i Borlänge, några mindre justeringar i linje slingorna + att Bomsarvs linjerna dras in (2 fordon), gammla linje 602 och 605 byter körsträcka i ena riktningen, 602 har gått Jakobsgårdarna - Centrum - Sjukhuset och kommer istället att gå till Kvarnsveden, 605 har gått Skräddarbacken - Centrum - Kvarnsveden och kommer istället att gå till Sjukhuset, förändringar som för mig framstår som meningslösa, + då att det blir 20 minuterstrafik och att mjuka linjen ersätts med flextrafik. Och det är väl en försämring för förarna att dom betalda pisspauserna försvinner, ska man köra ett 9 timmars pass med rast varje 2½ timme, blir det ju tre raster per pass.....

Ulrik Berggren

Tja, kan man vara negativ så är man... Omläggningen fick ju inte kosta mer än vad man lägger ut idag och med utgångspunkt i detta faktum tycker jag att Trivector gjort det bästa av situationen. De flesta inom upptagningsområdet kommer ju få både snabbare busslinjer och fler turer.

/UB

Nicklas Vasa

Man har betalat för en utredning, som man köpt, tydligen mest för att man betalat för den....

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2007, 12:39:59 PM
Egentligen är det inte så stora förändringar i Borlänge, några mindre justeringar i linje slingorna + att Bomsarvs linjerna dras in (2 fordon), gammla linje 602 och 605  Och det är väl en försämring för förarna att dom betalda pisspauserna försvinner, ska man köra ett 9 timmars pass med rast varje 2½ timme, blir det ju tre raster per pass.....

Va? Det går väl att lägga in pissepauser om man vill? Om vi gör det enkelt så kan du ju t .ex i 20-minuterstrafik börja med att köra 1100-1320 paus 1340-1540 rast 1640-1940. Lite beroende på hur omloppen ser ut, och om det finns möjlighet till paus vid ändhållplats.
Om vi tittar på linje 601 så ser det, för en 08 som mig, ut som om det åtgår 4 bussar både i 20- och 30-minuterstrafiken. I 30-minuterstrafiken så är det drygt 20 minuters reglertid vid båda ändhållplatser, medan det i 20-minuterstrafiken ser ut att vara spetsvändningar. Således finns det i tidtabellen i lågtrafik "inbyggda" pauser, medan det i högtrafiken måste lösas med avlösningar vid dasset, alternativt ett extra fordon i omlopp.

Med reservation för att egentligen inte har en aning om hur det ser ut i Borlänge. :o

Nicklas Vasa

Ja, det är ju som du säger, Karsten, kvällar och helger är det inga problem, det är dagtid, vardagar, och hur ska man lösa det där utan att det blir en jxxxx massa avlösningar hela tiden....?

Nicklas Vasa

Det är i linjetrafiken som Swebus kör som problemet uppstår....

Ulrik Berggren

Hehe, kollade hur man löst trängseln vid Jaxrondellen igår. Det finns två metoder. Den första innebär att den reglerande 603:an kör ut i rondellen och kör ett varv där medan 253:an eller 602:an lastar. Den andra metoden, vilken användes då avlösning skedde på 603:an (med vidhängande avlösningsbil), bestod i att köra in på en närbelägen parkering (via Dammgatan och Forskargatan, se karta) vid LCD-center och stå av tiden där. Frågan är om den senare metoden fungerar när parkeringen används...

Enligt Dalatrafik finns det planer på att bygga om hållplatsen, som alltså trafikeras av turer i båda riktninigarna på linje 602 och 253 samt fungerar som ändhållplats för 603:an. Men det är ju kommunen som ska betala, och nu vill (V) införa investeringsstopp...

karta

/UB

Nicklas Vasa

Prakt exempel på klantig planering.....