Snart börjar det!

Startat av Wetjo, 28 september 2007, 21:54:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Kommer Orsa Trafik köra som underentrepernör till Swebus eller har den anropsstyrda trafiken inget med Swebus avtal att göra?

Ulrik Berggren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 15:41:29 PM
Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?

Har inte kollat tidtabellerna, men handlar det i Medvägas fall om den anropsstyrda trafiken, eller är det två fasta turer utöver denna?

/UB, bortskämd exstockholmare som anser att Torsång borde få trafik på helgerna om man nu ska bygga en massa fler bostäder därute

Nicklas Vasa

Orsa trafik kör som under entreprenör åt Björks buss, som vunnit trafiken.

Ja, turerna till Medväga är utöver flextrafiken.
Jag hade ett förslag, att man skulle förlänga sjukhuslinjen till Medväga, för att på så sätt få i vart fall 30 min trafik, men det är ju experter som har utarbetat detta....

Vad gäller Torsång så håller jag med dig, man borde ha tagit med den linjen i utredningen, men detta har man helt missat....

Bussmicke

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 15:41:29 PM
Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?

Borlänges och Ludvikas tabeller har funnits ute sen minst förra veckan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus

Hur många "flexbussar" kommer det att behövas till trafiken?

Nicklas Vasa

Jag bor inte i Dalarna längre, så jag har inte koll....

3 bussar och 6 personal.

Nicklas Vasa

När jag läser tidtabellen närmare framgår att det på helgerna ska gå två linjer samtidigt från Kvarnsveden - Centrum varje timme, och förbi Bullermyren, (Bostadsområden), vad är logiken i detta ? Då är det väl bättre att lägga tabellen, så att turerna går omlott med 30 minuters intervall....

Nicklas Vasa

Jag undrar hur man ska klara att köra sträckan Centrum - Kvarnsveden - Centrum på 25 minuter ? Detta på nya linje 603, förr hade man 35 minuter på gammla 605, och det var fullt sjå att hinna med alla skolungdomar från forssa skolan. (Högstadie), sträckan är något kortad, men ändå....

I andra änden av nya linje 603, är tidtabellen lagd så att man har 5 minuter över vid jaxrondellen, detta innebär att när linje 602 ankommer jaxrondellen, kommer bussen på linje 603 att stå i vägen för linje 602. (Jaxrondellen är en vändplan vid en rondell, och det finns i dagsläget ingen möjlighet att passera buss/buss på platsen, det är en smal bussgata)

Vidare undrar jag vad nya linje 604 ska ända upp till Kvarnsvedan att göra ? Det hade räckt om den vänt i närheten av Övre tjärna, som förr. (Jag hade ett förslag att bussen skulle fortsätta rakt över riks 70, och in i området där, där en vändplan byggs). (En rondell i denna korsning lär bli nödvändig i vilket fall). Nu kommer det att bli väldigt mycket tomkörning mellan Övre Tjärna - Kvarnsveden - Övre Tjärna, för det finns ju inte mycket bebyggelse vid Mellsta rondellen ! Men en hållplats finns....   Dessutom ökar ju tidspressen, Frågan är om man hinner på 30 minuter i rusning ?

Ulrik Berggren

Det är inte samtrafiken söderut som är anledningen till 601 och 604 har avgångstider så nära inpå? Som du återkom till i ditt andra inlägg så har ju linjerna delvis skilda upptagningsområden dessutom. Någon parallellkörning handlar det ju inte om i egentlig mening (även om jag kommer att kunna se båda linjerna från min lägenhet 8)).

604:ans förlängning till Kvarnsveden kan jag dock inte se någon rimlig anledning till. Vettigare hade väl varit att förlänga den till de nybyggda områdena i Övre Tjärna, öster om Tjärnavägen, som nu har långt till kollektivtrafik?

Verkar som man dragit in en massa reglertider på Stationsgatan eftersom körtiden för 603:an är beräknad till 13 minuter och det är exakt 13 minuter mellan avgångstid Pappersbruket och dito från Stationsgatan... Behövs nog fler bussprioriterade signaler (Stenhålsgatan/Siljansvägen samt Tunagatan7Siljansvägen ffa) om den tidtabellen ska kunna hålla. Å andra sidan har ju Dalatrafik järnkoll på trafikeringen genom realtidssystemet, så det är ju relativt enkelt att justera körtider vartefter (om det inte "kostar buss" d v s :o).

Ja, det ser lite knivigt ut med alla linjer vid Jaxrondellen... Utöver lokallinjerna tilkommer ju Kupolenturerna på L253... Vill till att 602:an inte passerar då 603:an står och tidsreglerar, eller så får man bygga en reglerficka ;)

/UB, boendes längs kommande grön linje

Ulrik Berggren

#24
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 16:41:45 PM
Orsa trafik kör som under entreprenör åt Björks buss, som vunnit trafiken.

Ja, turerna till Medväga är utöver flextrafiken.
Jag hade ett förslag, att man skulle förlänga sjukhuslinjen till Medväga, för att på så sätt få i vart fall 30 min trafik, men det är ju experter som har utarbetat detta....

Vad gäller Torsång så håller jag med dig, man borde ha tagit med den linjen i utredningen, men detta har man helt missat....

Nja, i dagens pappersBT står att Hallstahammars taxi (tror jag de hette, det var i a f inte någon ovannämnda entreprenörer) skulle ta hand om flextrafiken. Fordonen ska ta 12 passagerare. Någon som har koll på fordonstyp?

/UB

EDIT: Är Björks buss kanske samma företag som Hallstahammars buss/taxi?

Nicklas Vasa

Högst troligt att Hallstahammars taxi och Björksbuss är samma bolag, Björks buss ligger ju i Hallstahammar, och bussarna som ska användas är 14 platsers Peugot bussar som jag nämt tidigare.

Vidare kan nämnas att GDG hade kvartstrafik förbi bullermyren på sin tid åt båda hållen, alltså till/från centrum, detta genom tre linjer, linje 1,4,9, detta var planering. Det har varit en succesiv försämring sedan Dalatrafik tog över, men nu ska det i alla fall bli 20 minuterstrafik, men om denna kan fungera på som det ser ut 4 st fordon, på linje 1, och 2, det undrar jag, förr har man haft 55 minuter på sig för sträckan Centrum - dala airport - Centrum, respektive centrum - Skräddarbacken - centrum, nu är tiden reducerad till 40 minuter vilket innebär att den betalda pisspausen är borta, och hur detta kommer att fungera i rusning det undrar jag, att sätta in ytterligare fordon lär ju inte vara aktuellt i första taget. Det är sådant där som får mig att fundera över om någon kontors nisse tycker att det är ett för bra jobb att köra buss....

Bengt Lindstein

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 18:15:09 PM
Högst troligt att Hallstahammars taxi och Björksbuss är samma bolag, Björks buss ligger ju i Hallstahammar, och bussarna som ska användas är 14 platsers Peugot bussar som jag nämt tidigare.

Jag tror knappast Hallstahammars Taxi och Björksbuss skulle vara samma bolag, bara för att båda finns i Hallstahammar.

Gör man en sökning på Hitta.se på "Hallstahammars taxi" så får man fram:
Taxi Hallstahammar
Beställning: 0220-12345


Gör man en sökning på google på "Taxi Hallstahammar" så kan man hitta en sida med alla taxibolag http://www.vastmanland.se/artikel.asp?strukturId=111 och under Hallstahammar står då:
Hallstahammar   
Taxi Kurir Tel: 0220-123 45


Jag tror knappast Björks buss och Taxi Kurir samarbetar och ännu mindre att dom skulle ha ett gemensamt bolag.

Hälsar
Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 17 oktober 2007, 14:18:33 PM


Jag tror knappast Björks buss och Taxi Kurir samarbetar och ännu mindre att dom skulle ha ett gemensamt bolag.

Hälsar
Bengt

Det tror inte jag heller. De har heller inte samma adress och tittar man på Taxi Hallstahammars sida finns det inget som tyder på något gemensamt ägande med Björks Buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Ja, jag har då läst mig till att det är Björks buss som vunnit Flextrafiken....
....Och att Orsa trafik ska köra som underentreprenör....

En annan miss i nya tabell upplägget är ju Borlänges två tunga industrier, Kvarnsvedens pappersbruk och SSAB, när dessa industriers personal jobbar natt kan dom ta bussen hem, men när personalen ifråga jobbar förmiddag, blir det en omöjlighet att ta bussen till jobbet, bussarna börjar att trafikera linjerna för sent, detta är ju en miss, om man menar allvar med att öka det kollektiva resandet.

Bengt Lindstein

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 oktober 2007, 17:55:55 PM
Ja, jag har då läst mig till att det är Björks buss som vunnit Flextrafiken....
....Och att Orsa trafik ska köra som underentreprenör....


Är det någon som sagt något annat???, jag har då inte läst något sådant inlägg här inte.

Det var du som skrev i ditt tidigare inlägg att Björks buss och Taxi Hallstahammar sannolikt var ett och samma företag.
Och det var det jag och Staffan svarade på.
Ingen har ens nämnt upphandlingen (vad jag ser) i dom senaste inläggen. 

Håll dig gärna till ämnet istället för att hitta på saker som ingen sagt.

Hälsar
Bengt